Welkom! Ben je al een geregistreerd forumlid, log dan in met de knop Inloggen of registreren uiterst rechts bovenaan je scherm. Is dit je eerste bezoek Om berichten te bekijken selecteer je een forum in het onderstaande overzicht. Om zelf berichten te plaatsen moet je je eerst (gratis) registreren: klik daarom op Registreer.
Onze volgende workshop: Street-Fashion - 8 maart 2025, Herentals
Op 22 februari 2025 bezoekt Belgiumdigital enkele iconische locaties in Gent. Meer informatie HIER! Deze stadswandeling is inmiddels VOLGEBOEKT!
Over de kleur gaat het niet. Dat is volledig natuurlijk ochtendlicht, typisch Afrikaanse savanne. Daar is niks mis mee. Ik had het in feite over de beweging in de foto.
Los daarvan; de koude die de foto uistraalt (tja 's nachts is het heel koud in de lowveld) is misschien niet erg appetijtelijk. Dus ik heb er nu een klein beeteke warming filter over gezet. Maar niet teveel want anders is de sfeer in de foto naar de zak.
ik vind deze eigenlijk ook wel geslaagd. Het blauwe viel me ook wel op, maar stoorde me niet direct.
Die beweging in die manen, en dan nog scherp op de snoet. Het is alsof de leeuw voor ons wakker wordt, een tafereel da we door dit beeld ons levendig kunnen voorstellen!
Een hele mooie !
Inderdaad niks mooier dan ochtendlicht met de juiste witbalans . Zal daar wel serieus gevroren hebben om alles zo blauw te laten uitslagen. Lijkt mij toch beter om zonder die filters te werken en onmiddelijk dat mooie licht juist weer te geven.
Los daarvan mooi de beweging gepakt.
Kleurtemperatuur Lichtbron
1000 K Kaarslicht
2000 K Voor zonsopgang
2500 K Oude gloeilamp
3000 K Nieuwe gloeilamp
3000 K - 4000 K Zonsopgang / zonsondergang
4000 K - 5000 K Halogeenlamp op overspanning
5000 K - 5500 K Electronisch flitslicht
5500 K - 6000 K Electronisch studiolicht
6000 K - 7000 K Middagzon op een heldere dag
7000 K - 8000 K Dunne bewolking
8000 K - 9000 K Zware bewolking / lichte schaduw
9000 K - 11000 K Regendag / heldere dag op 2500 m hoogte
11000 K - 18000 K Heldere dag op sneeuw boven 2500 m hoogte
Ik ben een oude rot in het vak hoor. Ttz, ik ben al heel mijn leven bezig met fotografie. Ik weet dus ook alles over witbalans.
Nee, de cam heeft perfect de scene geregistreerd zoals ze eruit zag, en de WB zit juist. Vergeet niet dat de pic is genomen om 6h 's ochtends. Het was nog donker (ttz er was al ochtendlicht maar nog geen zon). Vandaar ook de ISO 1600.
Akkoord, ik kan perfect de WB aanpasssen in LightRoom, of desnoods een "auto color" doen in PhotoShop. En dan krijg je waarschijnlijk perfect het plaatje zoals iedereen verwacht; nl een leeuw in het warme Afrikaanse licht. Maar dat wil ik niet want da's de waarheid geweld aandoen.
Weet je, ik heb ook pics die net het tegenovergestelde zijn. Ik heb hier bvb zebra pics genomen tijdens "the golden hour" (dat laatste uur zonlicht dat zo magisch kan zijn in Afrika). Welnu, daar ziet alles geel. Allee; geler dan normaal, 'k zal 't zo zeggen. Moest ik die posten dan krijg ik zeker en vast de opmerking; "te warm, zet je WB goed!"
Dus het ligt niet aan mijn pics, maar aan het verwachtingspatroon van BD'ers (of het feit dat ze geen ervaring hebben met lichtcondities in lowveld habitat, zo je wil).
Comment