>GROTERE VERSIE<
Deze foto heb ik een paar maanden geleden genomen in opdracht in Zambia. Een van de safarilodges uit mijn recente boek (Wild Romance) vroeg of ik kon terugkomen om extra materiaal te schieten voor hun nieuwe brochures. Een van de belangrijkste kenmerken van dit kamp is het feit dat ze wandelsafari's organiseren, iets dat lang niet overal kan. Het gebied is beroemd om de grote kuddes olifanten (die ook veelvuldig door ons kamp heen liepen), en de eigenaar van de lodge wilde een foto met daarop een olifant onder een grote Winterthorn boom - ook heel typisch voor dit gebied - met een groepje toeristen in de achtergrond. Makkelijker gezegd dan gedaan.
Het fotograferen van een olifant is een ding, maar een foto van een olifant met mensen erin is even iets heel anders. Om de foto te kunnen maken, had ik twee Jeeps nodig - een met mijzelf erin en een gids, en een met de 'acteurs'. Het idee was om vier mensen in het shot te krijgen; twee toeristen, een gids en een bewaker. Iedere dag reden we met twee voertuigen door het park, op zoek naar olifanten, bij voorkeur staande in een goede positie, op een mooie plek, en in goed licht. Als we er een vonden, zorgde ik ervoor dat mijn voertuig op de juiste plaats kwam te staan, en vervolgens gebruikte ik een walkie-talkie om de andere auto naar een plek in de achtergrond te dirigeren, net buiten beeld. Terwijl ik mijn compositie bepaalde, liepen de vier acteurs langzaam en voorzichtig uit hun auto, en wandelden heel rustig op de door mij aangegeven plaats het beeld in. Met wilde dieren, en zeker met olifanten, is het uiteraard van het grootste belang dat je op veilige afstand blijft - zowel voor de mensen als voor het dier. Door gebruik te maken van een lange lens kon ik het perspectief flink comprimeren, waardoor de afstand tussen de mensen en de olifant in het uiteindelijke beeld veel kleiner lijkt dan het in werkelijkheid was.
Uiteindelijk duurde het meer dan een week voordat ik de foto kon maken; er waren olifanten genoeg, maar als ik er een vond, stond ie niet altijd onder een mooie boom, de achtergrond was niet goed, het licht was te hard, of er was geen ruimte voor de modellen. En als er een olifant onder een mooie boom stond, in goed licht, dan stond ie vaak met zijn kont naar de camera gedraaid, of besloot weg te lopen op het moment dat de mensen het beeld inliepen - heel frustrerend. De uiteindelijke foto heb ik dicht bij het kamp gemaakt in een relatief open gebied waar veel ruimte was voor de olifant. Dat zorgde ervoor dat de olifant zich erg rustig gedroeg en maakte het gemakkelijk voor ons om te manoeuvreren. Missie geslaagd.
In September ga ik met een groepje mensen weer terug naar dit gebied, en dan zullen we precies dit doen: te voet de jungle in om zo deze reuzen vanaf grondniveau te kunnen fotograferen.
Nikon D3, AF-S VR 200-400/4.0, 1/400 @ f/11, rijstzak
Comment