Nikon heeft deze foto gebruikt in hun advertentie in het Decembernummer van National Geographic. De advertentie gaat over hoe belangrijk het is voor een professionele natuurfotograaf om onder alle omstandigheden, en vooral de zwaarste, blind te kunnen vertrouwen op je apparatuur.
Deze foto is genomen op Hokkaido, het meest noordelijke eiland van Japan. De zeldzame Japanse kraanvogels (in Nederland verwarrend genoeg meestal Chinese kraanvogels genoemd) brengen in deze rivier de nacht door. Lang voor zonsopgang stond ik op deze plek te wachten op het moment dat het licht tevoorschijn zou komen en de vogels zouden ontwaken.
Om bij -28C urenlang stil te staan is niet alleen zwaar voor je lichaam, ook voor je apparatuur. Zoomlenzen worden stroever, batterijen lopen sneller leeg, en je adem bevriest tegen de achterkant van de body. De Nikon accu's zijn gelukkig bijzonder goed in extreme kou, en ook verder heeft de camera het niet opgegeven. Mijn vingers daarentegen hadden beduidend meer problemen. Hele dikke handschoenen kun je niet gebruiken want dan kun je de knopjes niet meer bedienen, en bijna alles is gemaakt van metaal, de ideale geleider van kou...Gelukkig vergat ik door het spectaculaire uitzicht dat ik op het punt stond ledematen te verliezen en heb ik een aantal mooie foto's kunnen maken.
In totaal heb ik deze plek drie keer bezocht om meer kans te hebben op de perfecte omstandigheden. Op de tweede dag was het al raak - het relatief warme water van de rivier bevroor op het moment dat het de bomen langs de oever raakte en alles veranderde in een sprookjesachtig plaatje. De andere twee dagen stond er meer wind en was het warmer waardoor het er een stuk minder bijzonder uitzag.
>GROTERE VERSIE<
Nikon D2Xs, AF-S VR 200-400/4.0, 1.4x TC, 1/500 @ f/13, ISO 400, tripod, veel warme kleren
Comment