Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Beren fotograferen in Finland - Deel III

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Beren fotograferen in Finland - Deel III

Nog een paar plaatjes van de berenworkshop van vorig jaar.

1. Zelfde gebied en zelfde familie als in mijn vorige serie, maar op een andere dag. Het was prachtig mooi weer en de zon bleef tot laat in de avond door schijnen. De kleintjes kregen er zichtbaar energie van en buitelden voortdurend over elkaar heen. Toen moeder even stopte bij dit kromme boompje om de omgeving nog eens goed te checken, maakten de kinderen meteen van de gelegenheid om erin te klimmen. Het zijn momenten zoals dit waar je het toch eigenlijk allemaal voor doet.
    Nikon D3, AF-S VR 200-400/4.0, 1/320@f/13, ISO 1250, beanbag

2. De schuilhut bij dit meertje was een van mijn favoriete lokaties. Omdat het slechts een klein meertje is en het redelijk afgeschermd is door bomen, is het wateroppervlak eerder glad dan bij grotere meren. Er stond deze avond behoorlijk wat wind, maar precies op het moment dat deze beer voorbij kwam, ging de wind even liggen met deze prachtige reflectie tot gevolg.
    Nikon D3, AF-S VR 200-400/4.0, 1/160 @ f/5.6, ISO 1600, beanbag

3. Dat je nog tot heel laat kunt fotograferen, kun je hier wel zien. Deze foto heb ik genomen om 00.04 uur! In plaats van te proberen de scene perfect te belichten, koos ik ervoor om het gevoel van de duisternis te gebruiken en de foto flink onder te belichten. Daarnaast wilde ik graag wat bewegingsonscherpte, dus ik koos een langzame sluitertijd en een lagere ISO-waarde.
    Nikon D3, AF-S VR 200-400/4.0, 1/13 @ f/11, ISO 800, beanbag

Groet,
    Marsel
    Marsel van Oosten | Squiver Fotoreizen & Workshops

Alaska | IJsland | Japan | Namibië | Spanje | Turkije | Zambia | Zuid-Afrika

Re: Beren fotograferen in Finland - Deel III

Die eerste, wat een prachtig beeld!
    De andere mogen er ook zijn, maar die eerste is echt magnifiek.

Mvg, Theo
    Mijn website: http://www.vlassen.be/

Comment

Mooie serie
      Mijn voorkeur gaat uit naar nummer 2 --> goede compo dito weerspiegeling
      Nummer 1 is voor mij te geel (op mijn monitor)
      > F U J I F I L M <

Comment

Hier is ook de 1ste te geel. Het lijkt net of de bovenste kleine aan een vreemd ovaal iets zit te frunniken. De tweede is wel mooi maar bij de derde heb ik dan weer het gevoel dat er een poging wordt ondernomen een mislukte foto goed te praten. Ik vond de vorige series beter.

Comment

Die 2de Marsel...

Man heb ik spijt dat ik niet de kans had om in de lake hide een nachtje te kunnen vertoeven...
          Ik blijf je beelden gewoon magisch vinden.

Greets
          KEEP THE SPIRIT HIGH AND KEEP ON CAPTURING!!!
          http://www.photopat.be

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door paepke Bekijk bericht
            Man heb ik spijt dat ik niet de kans had om in de lake hide een nachtje te kunnen vertoeven...
            Je zult het niet geloven, maar toch vond ik het kleine hutje het meest interessant. Vanuit compositioneel oogpunt gezien had je daar de meest mogelijkheden - vooral qua diepte en variatie. In een open gebied is het veel moeilijker om gevarieerd te schieten, vooral als er weinig elementen in voorkomen die je wisselend kunt gebruiken. Als je eenmaal een foto van de reflectie van een beer in het water hebt genomen, dan lijkt een volgende foto er al snel heel erg op. Of je dan met een kort of lange lens schiet maakt wat dat betreft niet veel verschil. In het bos kun je veel meer verschillende composities maken die ook allemaal anders aanvoelen. Foto's van verschillende deelnemers die bij het water genomen zijn, lijken bijvoorbeeld veel meer op elkaar dan de foto's die in het bos genomen zijn.

Leuk om weer even van je te horen - goed weekend!

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Leonidas Bekijk bericht
              Hier is ook de 1ste te geel. Het lijkt net of de bovenste kleine aan een vreemd ovaal iets zit te frunniken. De tweede is wel mooi maar bij de derde heb ik dan weer het gevoel dat er een poging wordt ondernomen een mislukte foto goed te praten. Ik vond de vorige series beter.
              Die eerste is inderdaad wat gelig. De zon ging opeens schijnen en de vegetatie was van zichzelf al vrij geel - dat werd daardoor versterkt. Ik zal eens kijken of een andere witbalans helpt of een kleine aanpassing in de kleurbalans.

Dat je de derde foto niet mooi vind, respecteer ik uiteraard, maar ik probeer hier niet om 'een mislukte foto goed te praten' - dat lijkt me volstrekt onnodig. De meeste mensen die midden in de nacht fotograferen, zijn geneigd om op dezelfde manier te belichten als overdag. Gevolg is dat je uiteindelijk nauwelijks verschil ziet tussen een middag- en een avondfoto. Door het beeld twee stops te onderbelichten probeerde ik het licht en de sfeer van dat moment vast te leggen.

Dank voor je reactie.

Comment

wow, zulke mooie leuke beelden. Bij de 3de heb je volgens mij eens geexperimenteerd met beweging en deze vind ik ook wel geslaagd. dus daar zijn mijn teddyberen naartoe

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Marsel van Oosten Bekijk bericht
                  De meeste mensen die midden in de nacht fotograferen, zijn geneigd om op dezelfde manier te belichten als overdag. Gevolg is dat je uiteindelijk nauwelijks verschil ziet tussen een middag- en een avondfoto. Door het beeld twee stops te onderbelichten probeerde ik het licht en de sfeer van dat moment vast te leggen.
                  Dan heb ik je denk ik verkeerd begrepen. Ik dacht dat je noordelijk genoeg zat om ook om 00:04 uur nog daglicht te hebben. Als dat zo is dan lijkt het me niet nodig om twee stops te onderbelichten om "het licht en de sfeer van dat moment vast te leggen". Als je niet zo noordelijk zat en het was al donker dan lijkt het me trouwens evenmin noodzakelijk om twee stops te onderbelichten.

Comment

Dan heb ik je denk ik verkeerd begrepen. Ik dacht dat je noordelijk genoeg zat om ook om 00:04 uur nog daglicht te hebben. Als dat zo is dan lijkt het me niet nodig om twee stops te onderbelichten om "het licht en de sfeer van dat moment vast te leggen". Als je niet zo noordelijk zat en het was al donker dan lijkt het me trouwens evenmin noodzakelijk om twee stops te onderbelichten.
                    Zo noordelijk zaten we niet, dus het was redelijk donker. De lichtmeter in je camera maakt overal graag 18% grijs van. Als het donker is en je past je belichting niet aan, dan zal je camera proberen het overwegend donkere beeld 18% grijs te maken - veel te licht. Als je het donker donker wilt laten, dan zul je dus moeten onderbelichten.

Comment

De lichtmeter in je camera maakt overal graag 18% grijs van. Als het donker is en je past je belichting niet aan, dan zal je camera proberen het overwegend donkere beeld 18% grijs te maken - veel te licht.
                      Ah, bedankt voor deze wijze les. Zelf zou ik dan toch geprobeerd hebben iets minder te onderbelichten en desnoods in nabewerking nog wat te doen, opdat in elk geval nog iets in de foto (bijv. de kop van de beer) scherper en beter zichtbaar zou zijn.

Comment

vergeet ook niet dat -zelfs heel noordelijk- de lichtintensiteit om 00.00 niet dezelfde is als om 12.00.

Maar ik ben echt fan van deze beelden!
                        Fotogallery
                        My Pictureblog

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door FopSop Bekijk bericht
                          vergeet ook niet dat -zelfs heel noordelijk- de lichtintensiteit om 00.00 niet dezelfde is als om 12.00.
                          Da's nogal een open deur he. Zal ik je eens wat verklappen? Nergens ter wereld is de lichtintensiteit op willekeurig afwijkend tijdstip hetzelfde als om ongeveer 12:00 als de zon het hoogst staat.

Comment

Ah, bedankt voor deze wijze les.
                            Graag gedaan.

Comment

Workshops 2009: Alaska | Finland | Kenia | Namibië | Spanje | Tanzania | Zuid-Afrika
                              Spam oftewel het reclame maken voor een bepaalde URL is niet toegestaan.
                              Het vermelden van een URL onder een post of bij een groet is dan ook niet gewenst. Uitzonderingen zijn links naar je eigen non-profit sites waar iedereen belang bij kan hebben. Commerciële of persoonlijke sites promoten is verboden.
                              http://forum.belgiumdigital.com/f87/...um-194394.html

- Verwijzingen door handelaars/ondernemers naar hun (al dan niet online) zaak is absoluut verboden.
                              http://forum.belgiumdigital.com/f87/...al-194397.html

Ook graag gedaan.

Comment

Working...
                              X