Van de Afrikaanse grote katten is de luipaard veruit mijn favoriet. Ik vind het niet alleen de mooiste kat, maar ook de meest interessante. Ze zijn over het algemeen erg schuw en hoofdzakelijk 's nachts aktief, dus dat maakt het lastig ze te vinden, maar daarin schuilt uiteraard ook meteen de uitdaging en dat maakt het altijd extra spannend wanneer je er uiteindelijk een hebt gevonden. Daarbij komt dat je nooit weet waar je moet kijken - tussen de bosjes op de grond, of hoog op een tak in een boom.
Toen ik hoorde dat er in het gebied waarin ik op dat moment was een vrouwtje met een welpje was gesignaleerd, heb ik een aantal dagen besteed aan het vinden en fotograferen ervan.
De eerste twee maanden houdt de moeder haar welpjes verborgen in dicht struikgewas, rotsspleten of holle bomen. De welpjes verlaten hun schuilplaats zo nu en dan na zes tot acht weken - ze kunnen dan inmiddels al in bomen klimmen. De moeder laat haar jongen tot zo'n 36 uur alleen als ze op jacht gaat. Welpjes blijven bijna twee jaar bij hun moeder, ongeveer de helft haalt de volwassen leeftijd.
Deze foto heb ik gemaakt bij zonsopkomst in Sabi Sands, Zuid Afrika.
Nikon D2Xs, AF-S VR 200-400/4.0, 1/1000 @ f/4.0, ISO 400, rijstzak
Comment