Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Winterkoning.

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: Winterkoning.

Zo dan......die staat er werkelijk prachtig op!!

Groetjes,
    Petra
    http://www.pbase.com/peetje252

Comment

Weer 2 hele mooie plaatjes die, gelet op de sluitertijd en het "onrustige" karakter van die beestjes die nooit langer dan een tel stil zitten, ook nog eens fototechnische meesterstukjes zijn.
      http://www.filipmineur.be/

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Jos Vanhengel Bekijk bericht
        Twee prachtige foto's met veel detail in zowel de donkere, als de lichte delen. Een lichte voorkeur voor de laatste omdat het licht daar zo mooi valt.

Maar toch stel ik mij een paar vragen.
        Als je zo'n zenuwachtig vogeltje gaat fotograferen met een 'toeter' van 400 mm en daarbij sluitertijden gebruikt van 1/30'' en 1/40'', ben je dan niet aan 't gokken? Hoeveel opnames belanden er dan wegens bewegingsonscherpte in de vuilbak? Doe je dit allemaal 'ter meerdere eer en glorie' van de dof?

Heel wat vragen.

Maar mooi zijn ze wel!
        Ne toeter van 400mm is niks zenne, dat is maar klein grut. Zo een lens weegt bijna niets, is heel goed hanteerbaar en uiterst scherp.

Ik heb alle foto's van de "winterkoning" net eens bekeken en het zijn er in totaal 19 stuks.

Zeven stuks moet ik wegdoen omwille van bewegingsonscherpte, te kleine DOF vanwege van een slechte pose(frontaal of rug) en slechte(niet mooie) lichtinval.

Van de 12 overgebleven foto's zijn er 7 die zich rond de pose van de eerste foto bevinden en de rest( 5 ) bevinden zich rond de pose van de tweede foto.

Dus ik heb 7 foto's kunnen nemen in de pose van 1 en 5 in de pose van 2 die goed zijn.

Dus bleef het beestje toch redelijk goed stilzitten hé?

Oorspronkelijk geplaatst door Jos Vanhengel
        ter meerdere eer en glorie' van de dof
        Ik heb het al dikwijls gezegd en ik blijf het zeggen "een mooie foto maak je met de DOF".

Je kunt het draaien of keren hoe je wil, maar een foto waar de DOF niet juist zit is mislukt, die kijkt niet prettig.

Als er in een vleugel nog wat dynamiek/beweging/actie zit is dat niet erg of zelfs mooi.

Je moet je lens kennen, je moet weten hoeveel mm DOF je hebt bij een bepaalde afstand tot het object.

Wat je grens is met sluitertijden....tja, dat hangt af van persoon tot persoon.

Er zijn er hier( Edwin Kats) die ook regelmatig met heel lange tijden werken.

Voor mij is alleen het diafragma van belang, de tijden zijn bijzaak.

Geraak ik er niet met een bepaald diafragma dan maak ik de foto niet( is toch niet goed) of ga ik naar de hogere iso's met ruis tot gevolg.

Dus gokken zou ik het niet echt noemen maar eerder een berekende keuze maken met de op dat ogenblik voor handen zijnde lichtomstandigheden.

Wel op voorhand de keuze maken hé Jos, anders is de vogel vliegen.

Oorspronkelijk geplaatst door Hawkie
        Waar vind je al die vogeltjes toch?
        Zij vinden mij.
        Groetjes
        ----JO

Comment

Zoals nogal dikwijls vind ik weer geen woorden en blijf ik stil maar vol bewondering genieten.
          mvg,
          Kinglouie
          de gustibus et coloribus non est disputandum
          Greetz, Artur Bex

Comment

Dit klasse
            Echt genieten...

mvg,

Roland

Comment

Dit is toch weer top hoor! Het licht, DOF en compo zit allemaal supergoed
              Mvg Tim

Comment

wow , 1/30 zotjes

toevallig geen bepaalde technieken hoe je je bewegingen kan controleren? Ik geraak niet onder de 1/400 en dan moet ik al sjans hebben. Al zal het wel een deel aan de opwinding liggen als ik dan al eens een vogel voor mijn lens zie passeren.

ps : hoe ver stond je daar van?
                [CENTER] Merkvast? Canon, tamron, sigma, takumar, vivitar, pentax,...... nee niet echt[/url]

Comment

Klasse foto's

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door jo99841 Bekijk bericht
                    Dus ik heb 7 foto's kunnen nemen in de pose van 1 en 5 in de pose van 2 die goed zijn.
                    Hmmm ..., 12 van de 19 foto's gelukt. Dat is ongeveer 63 %. Er is dus nog verbetering mogelijk!

Oorspronkelijk geplaatst door jo99841 Bekijk bericht
                    ... "een mooie foto maak je met de DOF".
                    Nú begrijp ik ineens waarom de "kleppers" hier, 'DOF' met hoofdletters schrijven.

Bedankt Jo!
                    Vriendelijke groet,

Jos

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door mutse Bekijk bericht
                      wow , 1/30 zotjes

toevallig geen bepaalde technieken hoe je je bewegingen kan controleren? Ik geraak niet onder de 1/400 en dan moet ik al sjans hebben. Al zal het wel een deel aan de opwinding liggen als ik dan al eens een vogel voor mijn lens zie passeren.

ps : hoe ver stond je daar van?
                      Afstand was ongeveer 4 meter.

Wat ik wel doe is met twee ogen open door de zoeker kijken.

Ik heb dan een meer ontspannen ademhaling.

Met één oog dicht heb je meer een verkrampte/geforceerde houding en hou je automatisch je adem in waardoor je anders/onrustiger gaat reageren.

Voor de rest, alleen je vingertipje bewegen bij het afdrukken.
                      Groetjes
                      ----JO

Comment

Knapmet voorkeur voor nr.2 !
                        Meer foto's: http://users.telenet.be/jellevandeveire
                        Mijn boshut-blog: http://jellevandeveire.blogspot.be

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door smartpics Bekijk bericht
                          Die kleine schreeuwerd heb je mooi gevangen hier Jo. Moet toch niet makkelijk zijn met zulke sluitertijden. De kleuren vind ik hier opvallend mooi ondanks de halve schaduw...
                          Groetjes Edwin
                          Vind ik ook.
                          Met mijn NIKON in de hand kom ik door het hele land, en nog wat NIKKOR lenzen voor over de grenzen.

Comment

mag zo in mijnen HOF komen poseren....en dat doet 'm ook nu!..proficiat!!!
                            Het ligt meestal niet aan het gebruikte materiaal...

http://pallenhoven.be

Comment

Proficiat met de HOF

Comment

Gewoonweg prachtig. Knap werk
                                https://www.behance.net/Lynx1966

Comment

Working...
                                X