Welkom! Ben je al een geregistreerd forumlid, log dan in met de knop Inloggen of registreren uiterst rechts bovenaan je scherm. Is dit je eerste bezoek Om berichten te bekijken selecteer je een forum in het onderstaande overzicht. Om zelf berichten te plaatsen moet je je eerst (gratis) registreren: klik daarom op Registreer.
Wil jij ook de werking van Belgiumdigital ondersteunen? Verleng of start dan je vzw-lidmaatschap en geniet van voordelen bij activiteiten en kortingen bij onze partners.
@ Kariboe: Inderdaad er zit een lichte zweem op, maar uw versie vind ik toch een beetje aan de te groene kant. Toch bedankt voor de poging
Dit is tot op heden nog maar de 2de keer dat er een lichte zweem optreed bij bewolkt weer, misschien moet ik bij zulke omstandigheden de inn-camera instellingen aanpassen om dit te proberen te vermijden
Inderdaad, heel vreemd. Je zou verwachten dat bij bewolkt weer de zweem eerder naar het blauw zou neigen, maar neen. Jo(99841) heeft dat probleem ook een tijdje gehad, maar nu zie ik dat fenomeen niet meer bij hem... Maar ook bij hem kwam magentazweem soms voor bij bewolkte weer en meestal onder een bladerdek. Hoe hij het nu oplost weet ik niet.
Ik ken het probleem niet. Mijn FujiS2 neigt eerder naar blauwzweem bij bewolkt weer (wat ik normaler vind).
Dat je (en anderen) mijn bewerking nu iets te groen vindt, vind ik normaal. Misschien heb ik wat overdreven (gebeurt nogal eens om een standpunt duidelijk te maken), maar het is ook zo dat als je mijn bewerking niet naast (of na) jouw plaat toont, er geen haan zal naar kraaien. Maar door een gecorrigeerde foto naast de "zweem-foto" te plaatsen, valt het verschil veel beter op. Dan heeft men de neiging om de correctie overdreven te gaan vinden...
Daarbij komt nog dat "kleurervaring" nog altijd een persoonlijk zaak is...
Zoals eerder gezegd correctie via witbalans : deze naar 6500 °K gebracht een lichte magenta correctie in de tinten :
Ik kan je bewerking zeker smaken. Feitelijk liggen beide bewerkingen niet ver uit elkaar. Jij koos voor de meer gele (warmere) kant van het spectrum (zou ik ook wel eens doen), ik ging iets verder en koos de groene kant. Ik vind dat beide beelden "apart" leefbaar zijn...
Greetz, Kariboe
*Eén duimpje -> ja hoor **Twee duimpjes -> hee, bijzonder goed gezien, creatief ! ***Drie duimpjes -> aaargh, ik wou die zelf gemaakt hebben, respect !!! Euh... deze quotering is zeer subjectief !
Iedereen bedankt voor het kijken en de reacties
@ Elsan: Bedankt voor je versie, zweem is hier nu verdwenen maar kleuren nog niet zoals het zou moeten.
Na het bekijken van foto's uit dezelfde reeks valt mij op dat de zweem vooral optreed bij het gebrek aan andere kleuren in de foto (vooral groen).
Dit is er ééntje met een groene achtergrond van hetzelfde vogeltje.
Als je bij het bepalen van de kleurtemperatuur verder negatief opschuift verdwijnt er meer magenta en schuift de toon op naar groen zoals in de correctie van Kariboe. Ik ben echter van mening dat een lichte magentatoets in de takken niet abnormaal is als de foto genomen is in de schaduw.
Ik denk dat het vooral de instelling van de witbalans is die je deze magenta schijn bezorgt in de foto's van het winterkoninkje. Ik ben er vrij zeker van dat je die in foto's met voldoende lichtinval niet hebt. eigenlijk zou je voor zo'n vogeltje dat zich in de donkere delen van een boom ophoudt de witbalans volledig op schaduw moeten instellen, maar ik vind persoonlijk ook dat dat er dan soms over is.
Als je je witbalans volledig op schaduw instelt (11000° Kelvin en met een relatief neutrale tintbepaling) krijg je van je laatste foto dit resultaat :
Helemaal met je eens wat betreft de magentatoets in de takken, het licht is er ook aan de matige kant en zal er zeker niet op verbeteren wanneer de bomen in volle bloei staan. Heb ook heel weinig of geen ervaring met fotograferen in het bos, 'tzal dus trial and error worden voor een tijdje.
Je bewerking van 2de vind ik wel een beetje aan de optimistische lichte kant, maar dat is meer smaak daar ik zelf van een donkerder plaatje houd.
Bedankt voor de hulp, stemt weer tot nadenken en uitproberen
Jo(99841) heeft dat probleem ook een tijdje gehad, maar nu zie ik dat fenomeen niet meer bij hem... Maar ook bij hem kwam magentazweem soms voor bij bewolkte weer en meestal onder een bladerdek. Hoe hij het nu oplost weet ik niet.
Greetz, Kariboe
Inderdaad,
Ik heb er ook last van gehad.
En inderdaad, zoals Kariboe zegt, alléén onder het bladerdek bij bewolkt weer.
Ik heb me toen suf gezocht wat de oorzaak zou kunnen zijn.
Ik durf het niet met zekerheid zeggen maar volgens mij heeft het te maken met lichtreflecties van water dat zich onder het bladerdek bevindt.
Ik had dit alléén waar er water onder het bladerdek was én in het voorjaar.
Beekje, moeras,....etc...
In een "droog" bos kwam het niet voor.
Sindsdien "corrigeer" ik met de witbalans.
Op een oogstreep, witte veren in staart of vleugel...., en dit werkt redelijk goed.
Kariboe heeft hééééééél goede ogen op kleurgebied en dankzij hem heb ik deze kleine imperfecties uit mijn foto's kunnen halen.
Je leert nog meer kritischer kijken naar je foto's vooraleer je ze post.
Jo99841 bedankt om je ervaringen hier neer te zetten, dit zal wel geen toeval meer zijn.
Plaatje ter illustratie van de ondergrond, boom waar winterkoning van éérste foto in poseerde staat ook in het water.
Indien de gelegenheid en dezelfde omstandigheden zich voordoen ga ik eens proberen om de proef op de som te maken.
Comment