Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

2 x Roodborst 1 x Siberische TjifTjaf

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: 2 x Roodborst 1 x Siberische TjifTjaf

Worden halo's geintroduceerd door bewerkingen? Of kunnen deze al in de foto zitten?

Volgens mij een combinatie van beide. Heb er ook al mee te maken gehad sinds ik op 600mm ipv 500mm schiet, wel enkel met de D50 en niet met de D200.
    Dus is het volgens mij iets dat inherent is aan een lenscombinatie. Het doet zich bij mij ook enkel voor bij extreme lichtcontrasten. Mijn ervaring (nadat ik eens een paar uur een foto op alle mogelijke manieren benaderd had) is dat het idd door verscherping beter zichtbaar wordt, maar niet noodzakelijk door de verscherping ontstaat. Vooral de toevoeging van licht of contrast of het schuiven met de levels gaat het fenomeen beïnvloeden. Beste oplossing om het te bestrijden vond ik de foto gewoon zo neutraal mogelijk afwerken : niks benadrukken wat ook maar in de buurt komt van lichtnuances.
    fotosite

Comment

Bedankt Elsan en Kariboe,

@Iedereen
      Maken jullie voordat je op een plek gaan fotograferen eerst een foto voor lichtbepaling met bv een greykaart of een foto maken om die als wit reference te gebuiken? Om op deze manier de exacte kleur terug te krijgen bij bewerking? Ik had alleen het idee dat dit als je RAW schiet niet van toepassing is!

misschien hoor ik deze vraag niet hier te stellen maar dat hoor ik graag....
      ~ Canon + weinig glaswerk

WalterSoestbergen.nl website = vernieuwd

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door ToXiQ Bekijk bericht
        Maken jullie voordat je op een plek gaan fotograferen eerst een foto voor lichtbepaling met bv een greykaart of een foto maken om die als wit reference te gebuiken? Om op deze manier de exacte kleur terug te krijgen bij bewerking?
        Ik doe het in elk geval niet... Het lijkt me trouwens niet altijd zinvol. Bij bewolking (lichte bewolking, zwaardere bewolking, geen bewolking) en in de morgen of de avond verandert de kleurtemperatuur constant. Ik vertrouw op de automatische witbalans van mijn toestel (Fuji S2 Pro) en vooral op mijn nabewerkingen achteraf...

Maar - ik ben ervan overtuigd - er zullen andere werkwijzen zijn...
        Greetz, Kariboe
        * Eén duimpje -> ja hoor ** Twee duimpjes -> hee, bijzonder goed gezien, creatief ! *** Drie duimpjes -> aaargh, ik wou die zelf gemaakt hebben, respect !!!
        Euh... deze quotering is zeer subjectief !

Comment

@Iedereen
          Maken jullie voordat je op een plek gaan fotograferen eerst een foto voor lichtbepaling met bv een greykaart of een foto maken om die als wit reference te gebuiken? Om op deze manier de exacte kleur terug te krijgen bij bewerking? Ik had alleen het idee dat dit als je RAW schiet niet van toepassing is!

misschien hoor ik deze vraag niet hier te stellen maar dat hoor ik graag....
          Ik doe het ook niet en om dezelfde reden als Kariboe. De lichtinval wijzigt constant, zelf bij helder en vast weer heb je donkere en lichte plekken, andere kleurtonen, gewoon de vermindering of vermeerding van licht naarmate de stand van de zon. Bij wisselende bewolking kan het van fel hard licht naar vrij donker evolueren. Inspelen op de omstandigheden, in de eerste plaats via sluitertijd, eventueel via diafragma en als laatste optie door de ISO te wijzigen, da's mijn manier. Uiteraard pas ik wel de kleurbalans mee aan aan de weersomstandigheden, op de automatische witbalans vertrouw is niet zo, al is die van de D200 wel best goed. Vooral aan de waterkant kunnen de verschillen in licht en kleurtemperatuur enorm zijn, alleen onder invloed van hetgeen in het water weerspiegelt. Zilvergrijze lucht of de schaduw van een wilg, een enorm verschil soms.
          fotosite

Comment

Aan het feit dat je die tjiftjaf als siberische durft determineren leid ik af dat je een Nederlander bent?

Nu moet je me eens uitleggen hoe je dat hard maakt dat dit een siberische is. Ik heb er hier in België al gezien onder goede omstandigheden met afwijkende roep en al, maar geen mens loopt hier rond die dat hard durft/kan maken dat het effectief een siberische is.

Nuja, bij jullie komen zelfs casarca's, marmereenden en buffelkopeenden op de 'rare bird alert'

En nog even over de foto's: TOPPIE!!!!
            Birdwatching ... it's a way of life!

http://www.freewebs.com/woutersphotography/index.htm

Comment

Hoi WouterVS,

maak jij altijd zo vrienden

Ik hoop niet dat ik de volgende x jouw moet contacten voor toestemming ivm naamgeving? nederig excuus dat ik dat nu niet heb gedaan SORRY !!!!!!

Tja hoe ik dat durf? Bezoek de in nederland gevestigde www.waarneming.nl en http://www.dutchbirding.nl/ eens! Daar is men van mening (een stel mensen die zeggen er verstand van te hebben) dat het er een is? Ik durf dat dus niet te ontkennen jij blijkbaar wel ik zou zeggen "make my day" en ga daar de discussie aan ik ga het nauwlettend volgen

Laat mij dan ook even weten welke grootheid jij bent en onder welke naam je de discussie gaat voeren dat je zo stellig bent dat het er niet een is!

Ik zou daar ook meteen je overige niet ter zaken doende opmerking ter discussie brengen!

mvgr Walter
              Last edited by Walter Soestbergen; 21 februari 2007, 20:45.

Comment

Hoi WouterVS,

maak jij altijd zo vrienden

Ik hoop niet dat ik de volgende x jouw moet contacten voor toestemming ivm naamgeving? nederig excuus dat ik dat nu niet heb gedaan SORRY !!!!!!

Tja hoe ik dat durf? Bezoek de in nederland gevestigde www.waarneming.nl en http://www.dutchbirding.nl/ eens! Daar is men van mening (een stel mensen die zeggen er verstand van te hebben) dat het er een is? Ik durf dat dus niet te ontkennen jij blijkbaar wel ik zou zeggen "make my day" en ga daar de discussie aan ik ga het nauwlettend volgen

Laat mij dan ook even weten welke grootheid jij bent en onder welke naam je de discussie gaat voeren dat je zo stellig bent dat het er niet een is!

Ik zou daar ook meteen je overige niet ter zaken doende opmerking ter discussie brengen!

mvgr Walter

Walter,

met 'durven' bedoel ik dat niet negatief zoals in het in de zin 'Hoe durf je die man zomaar een dief noemen.' Ik bedoel gewoon dat die siberische tjifs héél erg moeilijk op naam zijn te brengen. Zelf ken ik niet genoeg van die beesten om die op naam te brengen (met zekerheid) en in België worden ze zo goed als altijd als 'waarschijnlijk siberische' benoemd, en niet als zekere siberische.

Je hebt zeker niet mijn toestemming nodig om dat een siberische te noemen, ik vraag me gewoon af waarom de CDNA en Nederlanders in het algemeen die soort wel op naam 'durven' brengen en de BAHC (Belgen) niet.

Neem dit niet negatief op hoor, ik leer gewoon graag bij.

En de opmerking die ik erbij maakte was grappend bedoelt, als ik zou moeten kiezen voor de vogels zou ik wel in Nederland komen wonen.

Comment

Hoi Wouter,

Nou sorry voor mijn felle reactie, misschien een erbij de volgende keer snap ik ook dat het als grapje bedoeld is / wordt .

Ik las het dus zoals je zelf verwoord. Zal de volgende keer proberen er eerst een grap(je) in te zien

Nogmaals mijn excusses!

ik ga mijn bed maar in gaat het morgen misschien beter

Comment

Hier in Belgie kan ik zelf moeilijk een lijn trekken. En dan heb ik het niet over die Siberische Tjif, die trouwens voortreffelijk gefotografeerd is.

Maar hier wordt nogal eens gediscutieerd over escapes of niet. Als je hier bijvoorbeeld een Krooneend ziet en fotografeert, zoals ik enkele maanden geleden voorhad, wordt ogenblikkelijk het woord escape op tafel gegooid. Voor een Katvogel in de Antwerpse haven staat heel "vogelend " Vlaanderen op zijn kop en wordt de pers ingeschakeld.

Ook de blauwvleugeltaling in het Molsbroek verleden jaar kreeg meer dan voldoende aandacht. 'k Wil hiermee niemand met de vinger wijzen of tegen de borst stoten, het is een louter vaststelling van mij

Groetjes

Marc
                    http://www.pbase.com/neos_marc

www.caridina.be

Comment

Bij die krooneend zal ik waarschijnlijk het woord escape niet gebruikt hebben.

Het hangt er allemaal een beetje vanaf waar de vogel zit ook natuurlijk. Als die in het park van Ardooie ronddobbert of op het stuwmeer van Eupen...

Er zijn wel degelijk 'redenen' waarom bepaalde vogels al dan niet aanvaard worden of wel 'getwitcht' worden. Die katvogel is -normaalgezien- geen kooivogel binnen België, Nederland... en omdat hij zo dicht bij de haven zat is de mogelijkheid van 'ship-assisted' sterk aanwezig.
                      Blauwvleugeltaling is dan weer iets heel anders aangezien het een eend is. De waterwildcollecties zijn zodanig uitgebreid dat er daar vaker discussie is over de origine van de vogel. In België is het BAHC verantwoordelijk voor het beoordelen van zeldzaamheden. De ene keer ziet alles er goed uit en zijn er geen redenen om het dier als escape te bekijken de andere keer wel.
                      Het is ook soortafhankelijk natuurlijk. Geen makkelijke materie, en ik ben blij dat ik me niet met die beoordelingen moet bezighouden

Comment

Jawadde ToXiQ dit zijn formidabel prachtige plaatjes

Euh als ge er nog hebt...laat ons maar meegenieten

Comment

Working...
                        X