Welkom! Ben je al een geregistreerd forumlid, log dan in met de knop Inloggen of registreren uiterst rechts bovenaan je scherm. Is dit je eerste bezoek Om berichten te bekijken selecteer je een forum in het onderstaande overzicht. Om zelf berichten te plaatsen moet je je eerst (gratis) registreren: klik daarom op Registreer.
Op 22 februari 2025 bezoekt Belgiumdigital enkele iconische locaties in Gent. Meer informatie HIER! Deze stadswandeling is inmiddels VOLGEBOEKT!
Wil jij ook de werking van Belgiumdigital ondersteunen? Verleng of start dan je vzw-lidmaatschap en geniet van voordelen bij activiteiten en kortingen bij onze partners.
Zijn het geen foto's dan? Ik vind het nog steeds een kunst ze vast te kunnen leggen of dit nu met een 600 of een 600+ teleconverter is. Ik ben bang dat vele 500mm en 400mm shooters met converter het niet met je eens zullen zijn want 80% en of meer gebruikt ze!
Maakt niet uit ik ben voorlopig alleen nog maar jaloers op je IJsvogel shot en zeker als deze met een 200mm is gedaan
@azhrarn vergeet je niet de cropfactor van de ccd chip? Ondanks dat het een 600mm lens is voor analoog is het brandpunt 900mm op een digital (pentax heeft 1,5 crop factor) en dan komt de converter er nog bij!
Ik heb nog nooit teruggerekend naar de werkelijke waarde als je cropt heeft ook geen zin foto's zijn niet voor afdruk te gebruiken (meestal niet)
@azhrarn vergeet je niet de cropfactor van de ccd chip? Ondanks dat het een 600mm lens is voor analoog is het brandpunt 900mm op een digital (pentax heeft 1,5 crop factor) en dan komt de converter er nog bij!
maakt ook niet uit ik vond ze zelf niet slecht!
Nee, die vergeet ik niet. Ik vind alleen dat een cropfactor het brandpunt niet verlengt, net zomin als de DOF (hoewel dit een stok in het hoenderhok kan zijn ) Ik zie de cropfactor niets meer dan een kleiner filmoppervlak dat hetzelfde doet als het croppen op een computer; de lens veranderd er niet door.
Het is echter wel zo dat je het equivalent van een 1530mm op een FF heb met de combinatie waarmee je geschoten hebt.
hmm - allemaal triviaal eigenlijk. Ik bracht het allemaal ter sprake omdat de titel zo misleidend is en de manier van brandpunt berekenen rijkrekenen.
Het maakt dus inderdaad niet uit, zoals je zelf al zegt. Slecht zijn ze niet.
De keuze tussen 200-300mm of de range 400-500-600mm is eigenlijk de keuze tussen schuilhut of wandelen, tussen afwachten of opzoeken. Met fotografisch kunnen heeft dit niet zoveel te maken, in beide gevallen moet je je materiaal kennen en er kunnen mee omgaan. Beide vormen hebben hun charmes en hun gebreken. Eén feit is zeker : voor de voet gaan fotograferen met 200 mm is waanzin, dan kun je evengoed thuisblijven, en met 1200 mm in een tentje kruipen is overkill. 't Is zowat dezelfde discussie als in de jacht : loerjacht of bersjacht ? De voorstanders van de loerjacht beschuldigen de anderen van toeristen te zijn en de voorstanders van de bersjacht zeggen van hun opponenten dat het kermisschieters zijn. Nu, ik keur geen van beiden goed, ik leg ze liever met de camera vast, op beide manieren.
Comment