Welkom! Ben je al een geregistreerd forumlid, log dan in met de knop Inloggen of registreren uiterst rechts bovenaan je scherm. Is dit je eerste bezoek Om berichten te bekijken selecteer je een forum in het onderstaande overzicht. Om zelf berichten te plaatsen moet je je eerst (gratis) registreren: klik daarom op Registreer.
Op 22 februari 2025 bezoekt Belgiumdigital enkele iconische locaties in Gent. Meer informatie HIER! Deze stadswandeling is inmiddels VOLGEBOEKT!
Wil jij ook de werking van Belgiumdigital ondersteunen? Verleng of start dan je vzw-lidmaatschap en geniet van voordelen bij activiteiten en kortingen bij onze partners.
't Zijn nog redelijke, maar de kwaliteit loopt toch terug vind ik.
Net hetzelfde resultaat als ik verkrijg met de 50-500 en 2X converter, kom ik op een vergelijkbaar brandpunt.
Naar mijn ervaring levert het betere resultaten op om zuiver te schieten op 600mm en daarna iets meer te croppen.
@Elsan, mijn Pro 2x red het niet tegen de AF 1.7 (word mijn lens meteen een auto focus van). In dit geval vogel zat ruim 60 meter weg! en ik schiet onder erbarmelijke omstandigheden.... Maar daar wordt aan gewerkt
't Zijn nog redelijke, maar de kwaliteit loopt toch terug vind ik.
Net hetzelfde resultaat als ik verkrijg met de 50-500 en 2X converter, kom ik op een vergelijkbaar brandpunt.
Naar mijn ervaring levert het betere resultaten op om zuiver te schieten op 600mm en daarna iets meer te croppen.
Ja, dat de kwaliteit terugloopt is niet abnormaal zeker? En wat jouw ervaring betreft om op 600 mm te schieten en dan te croppen... daar ben ik het nou niet mee eens. Dán pas loopt de kwaliteit terug. Misschien niet op het formaat zoals ze hier getoond worden, maar als je een foto wil laten afprinten bij de fotograaf op een serieus formaat (laat ons zeggen 30x45 of 40x60 cm) dan kom je er ook niet meer. En ik blijf de mening toegedaan dat van een foto een uitvergroting moet kunnnen gemaakt worden. Misschien totaal verkeerd van mij, maar blijft toch mijn mening.
Canon EOS 30D met te weinig én mindere kwaliteit glas ( EF 35-80mm 1:4-5.6 en EF 75-300mm 1:4-5.6 II ultrasonic )
@Bonnie Charlie
Ik ben met je eens dat je nog moet kunnen afdrukken!
Als je een uitsnede kan maken van 3008 x 2000 is dit gelijk aan een 6MP camera! Ik heb recentelijk van de K100D verschillende afdrukken laten maken van 50 x 75 cm. Deze kan je vanaf 20 a 30 cm bekijken en die zien en zijn gewoon scherp!
Druk je bovenstaande foto's af op 10 x 15 of 13 x 18 zie je geen verschil aangezien je die anders verscherpt voor afdrukken. De uitsnede is groot genoeg voor dit formaat!
De vraag dan die overblijft hoeveel foto's druk je af op dit formaat (50 x 70cm)? Ik soms!
De vraag dan die overblijft hoeveel foto's druk je af op dit formaat (50 x 70cm)? Ik soms!
Ja, ik zoek altijd wel om er iets uit te halen die een vergroting waard is. Altijd leuk om bij tijd en wijlen eens iets anders aan de muur te hebben hangen. Of cadeau te doen.
En nog een kleine opmerking, ik doe een poging om foto's te nemen die niet (maar dat lukt zelden of nooit) of in héél geringe mate bewerkt en/of gecropt moeten worden. Vandaar ook mijn heel lage postgehalte op deze site (in combinatie met mijn andere hobby natuurlijk)
Bart.
Canon EOS 30D met te weinig én mindere kwaliteit glas ( EF 35-80mm 1:4-5.6 en EF 75-300mm 1:4-5.6 II ultrasonic )
Ik heb ook altijd 3 foto's 50cm x 70cm aan de muur hangen... Daar hangen mijn beste platen!
De crops die ik maak komen meestal niet lager uit dan een 4MP camera! Daar is voldoende mee af te drukken!
Zover ik begrijp zullen altijd alle foto's uit digitale (DSLR) camersá bewerkt moeten worden!
De reden hiervoor is dat de camera wel standard ergens op ingesteld kan worden maar dat voldoet of voor web publicatie of voor afdruk! of voor geen van beiden! Maar nooit voor alles.
Ik werk RAW en werk als ware met een negatief! Daar is RAW voor! Als je jpg schiet is er nog steeds een (zware) bewerking in de camera dus onbewerkt RAW zou mogelijk zijn maar dat zit er voor 99% niet in! En onberwerkt JPG bestaat niet!
Als je bedoeld compositie heb je gelijk maar dan nog zul je postprocessing moeten doen! En met veel MP (in mijn geval 10MP) kan je erg veel snijden naar gelang wat voor afdruk grote je wilt!
Een buizerd met 1530mm vind ik geen kunst van fotografie meer.
Als je dan een rondje met de auto gaat doen is simpel weg vanuit je luie stoel foto's maken.
Neem gewoon de tijd met je 600mm en hopen dat er iets voor de lens komt.
Als je dan een rondje met de auto gaat doen is simpel weg vanuit je luie stoel foto's maken.
Zijn het geen foto's dan? Ik vind het nog steeds een kunst ze vast te kunnen leggen of dit nu met een 600 of een 600+ teleconverter is. Ik ben bang dat vele 500mm en 400mm shooters met converter het niet met je eens zullen zijn want 80% en of meer gebruikt ze!
Met een titel als die je de foto gegeven hebt, en het creatief berekenen van deze brandpunt afstand kun je wel een reactie als dit verwachten. Je vraagt er eigenlijk om.
Hoewel je deels gelijk hebt, en de beelduitsnede overeenkomt met een brandpuntafstand van 1530mm op een full frame, ben je toch gewoon bezig geweest met een werkbereik van 600 x 1,7 en geen 1530. IN dat geval zou iemand als McCoy ook kunnen zeggen dat wanneer hij met 600mm fotografeerd, en de helft vand e foto wegcropt, hij ook met 1200mm heeft gefotografeerd. (heb jij de foto's ook nog achteraf gecropt? Dan kun je dat ook terug rekenen in de brandpuntafstand
Maar alle gekheid op een stokje, deze buizerd zat toch mooi op dat stokje. De foto's vind ik wel mooi, maar niet fantastisch. Ik doe het je echter niet na.
Comment