Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Krooneend - Brandgans - Nijlgans

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Krooneend - Brandgans - Nijlgans

    Bij de Krooneend was er een beetje licht, bij de ganzen niet meer.
    Jammer maar het is niet anders . Geen toppers, maar ik wou ze toch even laten zien. De Krooneend omdat die hier nu al maanden rondzwemt en hier eigenlijk niet thuishoort (ik ben er dus vrij zeker van dat het een tamme is en ik denk zelfs dat een "geboutte" is die afgezet is door de eigenaar en niet wegkan),
    de Brandgans omdat ik die hier nog niet veel zien passeren heb, en de Nijlgans opdat niemand zich zou vergissen : ze blijven dus gewoon winter en zomer hier.





    fotosite

  • #2
    Re: Krooneend - Brandgans - Nijlgans

    Leuke serie Elsan en die krooneend staat bij mij ook hoog op het verlanglijstje.
    Door het weinige licht staat je brandgans er wel goed doortekend op...!
    Groetjes Edwin
    Mijn Foto's

    Comment


    • #3
      Re: Krooneend - Brandgans - Nijlgans

      Oorspronkelijk geplaatst door smartpics Bekijk bericht
      Door het weinige licht staat je brandgans er wel goed doortekend op...!
      Inderdaad, viel me ook op. Verder ondanks het weinige licht toch een aardige serie geworden.

      Comment


      • #4
        Re: Krooneend - Brandgans - Nijlgans

        Leuk dat deze ook eens de revue passeren
        Soms zou je smeken om een beetje bewolking voor bepaalde soorten.

        Comment


        • #5
          Re: Krooneend - Brandgans - Nijlgans

          Mooie shots, Elsan!

          Enkele kommentaren, niet op de foto, maar op de vogels zelf.

          Krooneend hoort hier wel en niet thuis.Het is een Europese eendensoort, die zelfs op enkele plaatsen in Nederland zich voortplant. Tijdens de wintertrek worden er hier altijd wel enkele gemeld. Gewoonlijk is het dan een welles-nietes discussie over het al dan niet wild zijn. Deze hier op de foto is wel degelijk geleewiekt, of zoals Elsan het noemde, gebout. Duidelijk te zien aan het ontbreken van de slagpennen aan de rechter vleugel. Dus, zoals het in ornitologische kringen genoemd wordt is het een escape.

          Brandgans is ook zo'n Europese vogel, die normaal op Spitsbergen thuishoort en bij strenge koude naar onze contreien afzakt. De laatste jaren blijft hier een hele troep pleisteren en voortkweken. Hierover is al menig woord gevallen. Sommigen beschouwen het als een exoot. Doch ringwerk heeft aangetoont dat dit niet altijd het geval is. Aan het Veerse meer zitten er gigantische groepen.

          Nijlgans, hoort hier in feite helemaal niet thuis, maar wordt jaarlijks in grotere getalen gezien en plant zich hier meer dan goed is, voort. Samen met de Canadese ganzen beginnen ze een ernstig probleem te vormen voor de inlandse fauna en flora.

          Met deze toelichting wil ik zeker geen polemiek uitlokken, noch een bepaald standpunt innemen. Het was louter ter informatie.


          Groetjes

          Marc
          Last edited by Neos; 21 januari 2007, 04:01.
          http://www.pbase.com/neos_marc

          www.caridina.be

          Comment


          • #6
            Re: Krooneend - Brandgans - Nijlgans

            mooi werk, vooral de eerste.
            grt,bouk.
            wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
            http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
            https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

            Comment


            • #7
              Re: Krooneend - Brandgans - Nijlgans

              zeker mooi werk, met het weer de laatste dagen (donker) goed gelukt, en het blijven mooie prachtige dieren hé !!
              Mvg, Digidan.
              BD0844BE
              website.

              Comment


              • #8
                Re: Krooneend - Brandgans - Nijlgans

                Oorspronkelijk geplaatst door digidan Bekijk bericht
                zeker mooi werk, met het weer de laatste dagen (donker) goed gelukt, en het blijven mooie prachtige dieren hé !!
                Vind ik ook. Nijlgans is bij mij de mooiste.
                Met mijn NIKON in de hand kom ik door het hele land, en nog wat NIKKOR lenzen voor over de grenzen.

                Comment


                • #9
                  Re: Krooneend - Brandgans - Nijlgans

                  De bewolking liet idd toe om het zachtere grijs op de flanken van de brandgans er ook door te krijgen. Dat rotweer was dan toch voor iets goed
                  Nijlgans en Brandgans zijn trouwens vanuit de jeep vastgelegd.
                  @Marc : ik deel je zienswijze zoals hierboven. Als fotoamateur zie ik liefst zoveel mogelijk soorten in mijn lens opdoemen, maar als natuurliefhebber moet je je idd soms vragen stellen. De Krooneend is heel waarschijnlijk afgezet op de Gespoelde Put (ken je wel) en volgens navraag bij vissers ongeveer in april vorig jaar. Ondertussen heeft ze zich goed aangepast en schijnt ze daar goed te gedijen.
                  De Brandgans is in november-december toegekomen op een klein domeintje in Kastel midden in het veld naast de Grote Wal. Daar zaten in eerste instantie een paar witte boerezwanen die de eigenaar daar opgezet heeft. De populatie is intussen uitgebreid met die Brandgans, een paar Grauwe Ganzen en een vijftiental Canadezen. De eigenaar voedert maar bij en de wilde logies blijven dus rustig meesmullen en gaan nooit echt ver weg.
                  De Nijlganzen heb ik vijf jaar geleden bij ons weten toekomen, één koppeltje.
                  Na een geslaagde kweek vorige zomer zit er nu op elk weidencomplex wel een koppel. Ze zijn niet alleen aggressief ten opzichte van andere ganzen maar ook ten opzichte van hun eigen soort. Je vind ze nooit in kuddes als bij de Canadezen, altijd per koppel. Eens de jongen op kleur zijn ze in het najaar in de streek uitgezwermd en dus duidelijk gebleven.
                  De Canadezen, dat wordt een ander verhaal. Deze zomer in het Buitenland (voor de mensen die niet de streek kennen : gebied tussen de Schelde en de Oude Schelde, en dus niet Nederland of zo ) heb ik er op twee weiden te samen een tweehonderd geteld. Ik moet je niet vertellen hoe die weiden ervoor kwamen
                  Het resultaat is dat ik bij ons alles te samen een tiental grauwe Ganzen weet liggen, één Brandgans en Rietganzen heb ik de laatste jaren niet meer gezien.
                  fotosite

                  Comment


                  • #10
                    Re: Krooneend - Brandgans - Nijlgans

                    Mooie serie .

                    prima de luxe.

                    Gr MikeO
                    Mijn Foto's

                    Comment

                    Working...
                    X