Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Smient (Anas penelope) in Uitkerke

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Smient (Anas penelope) in Uitkerke

Véél watervogels zitten er nog niet in de Uitkerkse polders. Dat is natuurlijk wel relatief aangezien er enkele duizenden zitten, maar de hoofdmoot moet nog toekomen.

Vorige week toch al een 3000tal smienten volgens de website en deze voormiddag met twee vogelkijkers naar al dat vogelgeweld gaan zien.

Het was weer even verliefd worden in kijkhut 'De Grutto'. Er zat vanalles en nog wat, maar ik had precies toch enkel oog voor de smientjes. Wanneer de zon kwam piepen was er sublieme belichting en de smientjes zaten lekker dicht te fluiten

Patrick Beirens liep er ook rond met zijn mega-über-gigantigum-lens, maar ik liet me niet afschrikken, ook al draag ik maar een onozel spel met me mee

Het zijn mijn beste smientenfoto's tot nog toe. Ook enkele 'actievollere' shots kunnen nemen, maar meestal zitten ze allemaal op een kluitje wat niet echt mogelijkheid tot deftige compositie met zich meebrengt.

Een mannetje:

2 vrouwtjes:

En een koppeltje met een mannetje op de achtergrond die denkt: "She'll be mine some day..." (allez, denk ik toch )

PS: wie tips wil voor de beste plaatsen om de verschillende ganzen, eenden e.a. vogels van Uitkerke te fotograferen mag altijd een pm sturen.
    Last edited by WouterVS; 26 november 2006, 17:39.
    Birdwatching ... it's a way of life!

http://www.freewebs.com/woutersphotography/index.htm

Re: Smient (Anas penelope) in Uitkerke

vind ze over het algemeen aan de donkere kant en mis ook wat scherpte.
    grt,bouk.
    wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
    http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
    https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

Comment

wouter,

is dit ongecropt? of flinke uitsnede?
      want ik heb tóch de indruk dat je lens beter kan dan dit.

mm
      ∏__|_ ∏__|_
      "no rules, great shots"
      Book of Fame 2009 - BESTEL HIER

Comment

Allez, ze sucken dus toch.

Nouja, al doende leert men.

Het zijn serieuze crops mm. Zijn die foto's nu echt zo onscherp?

Normaal ligt het niet aan mijn scherm, want dat heb ik vorige week nog gecalibreerd met wat beschikbare gratis programmaatjes op internet.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door WouterVS Bekijk bericht
          Allez, ze sucken dus toch.
          no way! sucken doen ze niet!
          kwa uitsnede, kleur, belichting e.d. zijn ze oké tot zelfs goed!
          Het zijn serieuze crops mm. Zijn die foto's nu echt zo onscherp?
          en sorry, maar de foto's zijn inderdaad onscherp.
          het zou kunnen liggen aan het feit dat het serieuze crops zijn.
          (zelf ga ik nooit verder dan 60% tot 50% van het oorspronkelijk aantal pixels)
          scherpte heeft te maken met:
          objectief (die sigma van je krijgt goeie reviews, vandaar dat ik denk dat die beter aankan)
          scherpstelling-scherptediepte (juiste focuspunt/dof)
          vaste hand/statief (1/focaal wordt algemeen als richtgetal voor langste sluitertijd genomen)
          ...

bij de eerste lijkt de scherpte me behoorlijk, bij de tweede iets minder
          en bij de derde 't minst.
          nu komt daarbij dat de scherpte van de 3de vooral op het voorste koppeltje ligt,
          terwijl het "aangesproken mannetje" meest opvalt in de foto en onscherp is.

kijk, wouter, ik weet ondertussen dat je geen al te lange tenen hebt.
          maar heel mijn epistel hierboven zou eigenlijk niet in showcase mogen staan.
          daarvoor dient nu eenmaal het discussieforum.
          ik zag het liever anders, dat er een subforum "discussie" in een forum "wildlife" bijvoorbeeld kwam,
          maar nu moeten we ons behelpen met hoe het systeem in elkaar zit.

je hebt al heel wat knappe waarnemingen geplaatst hier.
          toegegeven, je beschikt misschien niet over het beste materiaal
          (wie wel?) en je doet het er toch maar mee.
          je hebt je beperkingen daardoor, dus zoek eventueel eens uit hoever je
          maximaal kunt gaan croppen binnen aanvaardbare kwaliteitsverlies.

laat je niet ontmoedigen door commentaren van tactloze posters zoals ikzelf

mm
          ∏__|_ ∏__|_
          "no rules, great shots"

Comment

1 is goed, maar die derde vind ik toch iets te zwaar gecropt...
            You may say that I'm a dreamer, but I'm not the only one - J. Lennon
            www.koendd.be

FZ50

Comment

De Uitkerkse polders kunnen soms heel hard zijn op het gebied van licht. De scherpte is hier ook een beetje zoek, volgende keer misschien een statief of beter nog een rijstzak meenemen is daar gemakkelijk te gebruiken.

Comment

De eerste twee zijn ongeveer 50% van het origineel aantal pixels.
                De laatste hooguit 25 tot 30 procent van het origineel.
                Alle drie de foto's uit de losse hand.

Nu de laatste plaatste ik niet direct voor de kwaliteit van de foto, maar eerder in een poging de sfeer weer te geven. Smientjes zijn nu eenmaal enorm fotogeniek hé.

Ik weet ondertussen dat je geen al te lange tenen hebt.
                In principe zeg je nu dat ik niet snel op mijn tenen ben getrapt. Klopt wss niet
                (het is niet mijn beste eigenschap, je mag het gerust weten )
                Last edited by WouterVS; 27 november 2006, 01:39.

Comment

Ik ben het voor 100% eens met de commentaar van mm. De kwaliteit van je foto's neemt af naarmate je cropt, niks aan te doen, je kan hoogstens proberen de sharpening mee op te voeren, met het risico op artefacten.
                  Waar ik de eerste nog behoorlijk goed vind is de laatste dus echt al wat de mist in. Nu de smientjes en de talingen op open water zijn dus geen parkeendjes die naar de kant komen gezwommen als ze een mens zien Ik observeer ze op de Schelde, waar ze momenteel met honderden liggen als ik afga op het geluid en de kilometers dijk (en dat is de ruim dertig km dijken tussen Tielrode en Dendermonde) tel waar ik ze hoor. Wat me opvalt is dat ze zelfs op volle tij
                  ver in de stroming blijven liggen, te ver ook voor mijn 50-500
                  Nu hebben ze ook wel reden om open water te blijven : sinds ze hier toegekomen zijn, heb ik dus ook al een toegenomen interesse opgemerkt bij de buizerds, die nu regelmatig boven de dijken jagen ipv van over de weiden.
                  fotosite

Comment

1ste is echt fijn, je wordt er rustig van als je er ff tussen de les door naar kijkt, de scherpte is daar nog ok maar in de 3de wordt het een beetje erg, wel jammer want de uitsnede en verhaaltje is goe

Oorspronkelijk geplaatst door mm Bekijk bericht

ik zag het liever anders, dat er een subforum "discussie" in een forum "wildlife"

je hebt al heel wat knappe waarnemingen geplaatst hier.

2x mee eens
                    [CENTER] Merkvast? Canon, tamron, sigma, takumar, vivitar, pentax,...... nee niet echt[/url]

Comment

In principe zeg je nu dat ik niet snel op mijn tenen ben getrapt. Klopt wss niet
                      (het is niet mijn beste eigenschap, je mag het gerust weten )
                      ik bedoelde vooral dat je overweg kunt met kritiek.
                      misschien wel snel "in je gat gebeten", maar het resulteert niet
                      in "scheldpartijen en doodsbedreigingen"

mm
                      ∏__|_ ∏__|_
                      "no rules, great shots"

Comment

@mm: ik heb nu eenmaal een groot gat . De originelen staan op men laptop, dus als ik nog eens wat tijd heb zie ik wel wat er kan gedaan worden.

@elsan: buizerds zijn een beetje als gieren, het zijn hoofdzakelijk aaseters. Ze eten zéér veel insecten tijdens de zomermaanden, maar zelfs nu beginnen die insecten toch wel helemaal weg te raken 's Winters focussen ze zich dan logischerwijs op plaatsen waar veel dieren aanwezig zijn want de kans dat er daar een dooie tussen ligt is natuurlijk groter dan op een andere plaats. Ze gaan voor een klein deel van hun menu ook jagen natuurlijk, en dan kan je in zo'n gebied met grote 'prooiconcentratie' wel eens een verzwakt diertje vinden.

Comment

@mm: ik heb nu eenmaal een groot gat .
                          haha (ik kan dit beamen)
                          You may say that I'm a dreamer, but I'm not the only one - J. Lennon
                          www.koendd.be

FZ50

Comment

Working...
                          X