Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Eentje voor de kenners : Dodaars

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Eentje voor de kenners : Dodaars

Geen fotografische hoogstandjes, was ook niet mogelijk gezien de omstandigheden. Toch wil ik ze hier wel eens laten zien. De Dodaars, onze allerkleinste fuut. De adulte zijn nauwelijks een vuist groot, de jonge natuurlijk nog veel kleiner. Ik denk niet dat ze hier op BD al eens gepasseerd zijn ?
    Razendsnelle duiker, ze zwemmen amper boven, beweeglijk en donker en ze houden zich nagenoeg alleen in de donkere gedeelten van een vijver op.
    Het gaat hier uiteraard om opnames in het "wild". Ik stond er zelf van versteld ze bij ons in de regio te vinden. De jonge zijn volgens mij niet ouder dan een week. Het valt op dat meerdere watervogels door het warme juli weer intussen een tweede nest hebben.
    Ze fotograferen was "a hell of a job", dus op fototechnisch gebied moet je er niet te veel van verwachten, maar de waarneming was

fotosite

Re: Eentje voor de kenners : Dodaars

Inderdaad een bijzondere waarneming. Ik ben ze helaas nog nooit tegengekomen. Heb je nog veel moeten croppen ? Ik zou zeker nog eens teruggaan, mits het niet te ver weg is natuurlijk.
    Op birdpix.nl staan aardig wat foto's van deze vogel. Hij word zowel in Belgie als Nederland waargenomen.
    Last edited by Psychonaut; 19 augustus 2006, 21:24.
    Van alles...

Comment

zeer bijzondere waarneming , wist niet dat ze zo klein waren
      Groetjes Christianne
      Christianne's fotoweb
      BD0243nl

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Psychonaut
        Inderdaad een bijzondere waarneming. Ik ben ze helaas nog nooit tegengekomen. Heb je nog veel moeten croppen ? Ik zou zeker nog eens teruggaan, mits het niet te ver weg is natuurlijk.
        Op birdpix.nl staan aardig wat foto's van deze vogel. Hij word zowel in Belgie als Nederland waargenomen.
        Inderdaad nog sterk moetn croppen, ondanks de 500mm. Het weer zat ook niet mee (opkomend onweer). Ik ga zeker terug Morgen al !!
        fotosite

Comment

Zalige waarneming!... Your lucky day man!

Niet té bescheiden zijn, want ik vind het wél prachtige opnamen

We spreken hier over échte natuurfotografie en geen zoo- of restaurantfotografie!

Comment

Heel mooi, hopelijk zwemmen ze er nog rond
            Had er deze week ook twee voor de lens en ondanks 560mm vulden ze maar de helft van het spotmetercirkeltje

Comment

de beestjes ok, maar ik ga hier toch voor het water.
              grt,bouk.
              wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
              http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
              https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

Comment

Hallo Elsan, toch valt de zeldzaamheid van deze kleine fuutjes wel mee hoor.
                Ik zie ze regelmatig her en der verschijnen. Als je het geluid kent, zul je ze veel vaker treffen. Overigens is dat met alle vogels zo. Veel vogels hoor je eerder dan dat je ze ziet. Kennis van geluiden is een erg groot voordeel bij vogelfotografie, omdat je meteen weet waar je kijken moet. (Een Dodaars zoek je bv niet in een boom of struik, of een Winterkoning zul je niet zo vaak hoog bovenin een boom treffen) Het zijn maar rare voorbeelden, maar als je weet waar je moet kijken, wordt het een stuk makkelijker om snel te reageren. Ik heb hier trouwens ook al eens een Dodaars geplaatst http://forum.belgiumdigital.com/show...ht=tachybaptus
                En voor sommige geluiden heb ik hier nog een link voor je http://www.ivnvechtplassen.org/ivn_vogels/
                Veel succes nog met je volgende pogingen.

Groet, Richard
                www.richardburgmeijer.nl

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Richard 09
                  Hallo Elsan, toch valt de zeldzaamheid van deze kleine fuutjes wel mee hoor.
                  Ik zie ze regelmatig her en der verschijnen. Als je het geluid kent, zul je ze veel vaker treffen. Overigens is dat met alle vogels zo. Veel vogels hoor je eerder dan dat je ze ziet. Kennis van geluiden is een erg groot voordeel bij vogelfotografie, omdat je meteen weet waar je kijken moet. (Een Dodaars zoek je bv niet in een boom of struik, of een Winterkoning zul je niet zo vaak hoog bovenin een boom treffen) Het zijn maar rare voorbeelden, maar als je weet waar je moet kijken, wordt het een stuk makkelijker om snel te reageren. Ik heb hier trouwens ook al eens een Dodaars geplaatst http://forum.belgiumdigital.com/show...ht=tachybaptus
                  En voor sommige geluiden heb ik hier nog een link voor je http://www.ivnvechtplassen.org/ivn_vogels/
                  Veel succes nog met je volgende pogingen.

Groet, Richard
                  Wat de zeldzaamheid betreft : voor jullie noorderlingen is de dodaars mss iets frequenter
                  Voor mijn regio (Waasland) is de dodaars een zeldzaam vogeltje. 't Is hier de Flevopolder niet hoor, of de Vechtse plassen
                  Trouwens wat het geluid betreft : het is idd zo dat de meeste vogels en dieren die ik spot zich eigenlijk verraden door geluid te maken of te bewegen. Een fazantehen bv. die blijft in haar dekking liggen is niet te spotten of je moet erop trappen.
                  Nu het geluid van die dodaarsjes is idd heel kenmerkend, ze maar gerust irritant op den duur.
                  fotosite

Comment

Working...
                  X