Ja, het is wat
Ondanks het hoge, harde licht toch nog structuur in de veren. Mooi in zijn habitat. Maar de vliegjes storen meer dan ze bijdragen. En de compo is wat 'vreemd'
Greetz, Kariboe
*Eén duimpje -> ja hoor **Twee duimpjes -> hee, bijzonder goed gezien, creatief ! ***Drie duimpjes -> aaargh, ik wou die zelf gemaakt hebben, respect !!! Euh... deze quotering is zeer subjectief !
@kariboe ....zouje me uit willen leggen waarom je de compo vreemd vind ...?
Mijn gedachte er achter was dat de toppen van de bladeren er ook nog volledig op zouden staan !
De vliegjes waren er in grote getallen aanwezig en zag geen enkele mogelijkheid deze op enigerlei wijze te ontlopen.
@kariboe ....zouje me uit willen leggen waarom je de compo vreemd vind ...?
Mijn gedachte er achter was dat de toppen van de bladeren er ook nog volledig op zouden staan !
De vliegjes waren er in grote getallen aanwezig en zag geen enkele mogelijkheid deze op enigerlei wijze te ontlopen.
Hmmm, compositie en beelduitsnede zijn zeer moeilijk te omschrijven en soms subjectief. Ik probeer het toch...
Je stelt dat het de bedoeling was om de toppen van de bladeren nog in beeld te hebben. Een nobele gedachte en een persoonlijke keuze, maar door die keuze creëer je wel een saai, on-interessant en slap bovenste deel binnen je beeldvlak...
De vliegjes zijn misschien niet te vermijden tijdens de opname, maar het kloongereedschap binnen beeldbewerkingsprogramma's kan wonderen doen. Die vliegjes zijn wel realiteit, maar ze dienen je foto niet - wel integendeel...
Ik heb vroeger veel zo'n compokalkjes mogen/moeten tekenen.
Dit zou een mogelijk cadrage kunnen geweest zijn, want het onderste deel van je beeldvlak is wel zéér interessant...
Het rode deel is het vogeltje en dat staat nu op een veel 'spannender' plaats binnen het beeldvlak. Ik sneed wat weg links en ik had graag wat bijgegeven rechts.
De blauwe delen zijn OOF bladeren, die het kader afsluiten.
En - zeer interessant - je hebt binnen deze foto 3 à 4 bladeren die min of meer naar je onderwerp wijzen (de groene pijlen). Altijd zeer interessant om binnen je foto elementen te hebben die de aandacht op je onderwerp versterken...
Nog eens, dit is geen unieke en objectieve waarheid. Het is een mogelijke en vooral persoonlijke benadering van het onderwerp. Maar - en daar ben ik van overtuigd - deze cadrage zorgt voor een 'spannender' beeld...
Het lijkt saai om je fotografie op dergelijke manier te gaan benaderen, maar op de duur zie je dergelijke structuren binnen je zoeker veel vlugger...
Sorry als dit teveel "ex cathedra" klinkt - maar met de beste bedoeling...
Greetz, Kariboe
*Eén duimpje -> ja hoor **Twee duimpjes -> hee, bijzonder goed gezien, creatief ! ***Drie duimpjes -> aaargh, ik wou die zelf gemaakt hebben, respect !!! Euh... deze quotering is zeer subjectief !
@Kariboe na deze uitleg snap ik wat je bedoeld.Je bedoeld dat de positie van de vogel niet volgens de regels is zeg maar .......oke daar heb ik volkomen begrip voor Ik had bij deze foto niet een volgens de norm gelden compo in gedachten. Hmm zo zie je maar weer dat velen mensen en compo toch anders kunnen zien dan jij op dat moment. Bedankt voor je uitleg en zal deze manier zeker in ogenschouw nemen bij mijn volhende sessie.
@ Ludo V. bedankt voor je comment
@Rumocool & Fotoshooter,dit neemt toch hopelijk niet weg dat de foto geheel teniet wordt gedaan !
Mooie waarneming!
Ik weet dat in de natuur die insecten daar zo rondhangen.
Maar meestal zie je het echter pas wanneer je thuis bent en op het scherm de grote foto ziet!...
Knappe foto, maar persoonlijk zou ik ook bovenaan serieus croppen, in de trend van de treffende uitleg van Kariboe.
Volledig maar dan ook volledig eens met de uitleg van Kariboe. Een knap shot en een zeer knappe waarneming maar er zit meer in dan hier getoond.
De bovenkant flink croppen maakt de plaat een stuk krachtiger en verlost je al direct van wat vliegjes. Die storen me eerlijk gezegd ook meer dan dat ze bijdragen aan de foto. Naar mijn gevoel mocht de toonzetting ook iets lichter.
Vind dit toch een mooie, de compositieregels ten spijt.
Maar bij zulke opnames kan het allemaal heel vlug gaan en ben je soms al blij dat ie er op staat
Vind dit toch een mooie, de compositieregels ten spijt.
Maar bij zulke opnames kan het allemaal heel vlug gaan en ben je soms al blij dat ie er op staat
Afwijking op de regels maken veelal de mooiste foto's. De mooiste foto is het hier zeker niet, maar voor mij wel een hele goede. Het is persoonlijk, maar ik hou wel van dit soort composities.
Hoewel die vliegjes deel uitmaken van de natuur, zou ik ze hier wel wegclonen.
Comment