Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Geelgors en Kievit

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: Geelgors en Kievit

nu doen jullie mij inderdaad zwaar twijfelen,
    ofwel heb ik een slecht inschattingsvermogen, ofwel
    laat mijn geheugen mij in de steek.

Waar ik wel content van ben, is dat mijn handelingen
    (exif) toch al correct zouden moeten zijn.

andere foto's:

Foto's van de 75-300
    Foto's van de 75-300
    Foto's van de 75-300
    Fotogallery
    My Pictureblog

Comment

Op basis van de drie foto's die je nu post moet ik haast constateren dat het dus het licht is dat je compleet de das omdoet.
      Twee laatste zijn goed, heel goed zelfs, de eerste is dus weer in hetzelfde bedje ziek als je andere. Andere mogelijkheid is dat je foto's compleet de mist ingaan bij de nabewerking en de compressie. Heb je iets veranderd in je manier van nabewerken ?
      fotosite

Comment

hmmmz,
        met mijn opleiding zou ik (DENK IK!)
        geen fout mogen maken bij de nabewerking.

Maar wat er gedaan is aan deze foto's:

naar TIFF omgezet via Photo Professional
        en in PS CS de levels rechtgetrokken,
        hier en daar mss beetje met saturatie gespeeld
        (maar dit gaat over -10 tot +10)
        en dan naar 800*533 verkleind, een een unsharp mask met 20-1.0-0
        Fotogallery
        My Pictureblog

Comment

Ik zou zeggen dat het de lens is in combinatie met de lichtmeting van de camera, of camera zelf.

Op 3 a 4 meter moet die lens haarscherp zijn op een diafragma van f5.6.

Op verdere afstand ,7 a 8 meter, moet je met f8 scherpe beelden hebben.

Dus als de afstanden kloppen ligt het aan de lens in combinatie met het soort lichtmeting dat hier gebruikt is.

De prikkeldraad waar de gors opzit heeft ook geen enkel detail in zich, wat toch in de gegeven omstandigheden zou moeten zijn omdat de draad en de gors in hetzelfde "lichtvlak" vallen.

Ik denk dat je hier tegen de beperkingen van je combinatie aanzit. Lens/camera/....Zeer lichte achtergrond met een "normaal" object is zeer moeilijk om goed belicht te krijgen.
          Groetjes
          ----JO

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door jo99841
            Ik denk dat je hier tegen de beperkingen van je combinatie aanzit. Lens/camera/....Zeer lichte achtergrond met een "normaal" object is zeer moeilijk om goed belicht te krijgen.
            Ik denk dat Jo juist zit... Je 'andere' beelden (vooral 2 en 3) bewijzen dat je objectief bij betere lichtomstandigheden wel redelijk scherp is (foto 1 is in hetzelfde bedje ziek).
            Greetz, Kariboe
            * Eén duimpje -> ja hoor ** Twee duimpjes -> hee, bijzonder goed gezien, creatief ! *** Drie duimpjes -> aaargh, ik wou die zelf gemaakt hebben, respect !!!
            Euh... deze quotering is zeer subjectief !

Comment

hmmmz, met welk objectief zou dit wel lukken?
              want geef toe, een vogel zit toch meestal tegen een veel lichtere achtergrond aan?

In tegenlicht zou ik dit kunnen begrijpen, maar
              nu?
              nee, echt niet...

kan ik dit oplossen door andere lichtmeting?

ik gebruik nu evaluatieve lichtmeting.
              Beter overschakelen naar deelmeting?
              Fotogallery
              My Pictureblog

Comment

"Tegenlicht of " de lucht als achtergrond" is hetzelfde qua moeilijkheidsgraad.

De situatie met de geelgors heeft al menige "natuurfotograaf" grijze haren bezorgt.

Het verschil tussen de lucht en de geelgors in licht- en donkerpartijen is te groot voor je camera.

Ofwel is de lucht overbelicht bij een goede belichting van de gors ofwel is de gors onderbelicht met een goede belichting van de lucht.

De zeer dure camera's (1D reeks bij canon) kunnen beter met deze extremen om.

Je zult in deze omstandigheden deelmeting of spotmeting moeten gebruiken om het hoofdonderwerp goed te krijgen met gevolg dat je de lucht wat gaat uitbranden.

Maar met wat PS krijg je die lucht wel wat aangepast.

Als je evaluatieve lichtmeting gebruikt in deze omstandigheid berekend de camera de belichting over gans het beeldoppervlak.

Omdat je meer lichte delen heb dan "normale"(gors) gaat de belichting proberen om deze lichte delen correct weer te geven, met als gevolg dat de gors onderbelicht is.

Dus als je de belichting kunt meten alleen op de gors(niks langs, boven of onder) gaat ge een goed belichte gors krijgen met een uitgebrande lucht.

Dus je zult een compromis moeten sluiten in zulke omstandigheden.

Of de lens in deze omstandigheden veel uitmaakt denk ik niet, het zal eerder afhangen van je camera die wel of niet met deze extremen kan omgaan.

Een andere mogelijkheid is "invulflitsen" maar daar ben ik geen voorstander van omdat na 1 flits je vogeltje letterlijk is gaan vliegen.
                Groetjes
                ----JO

Comment

okeeej,

dank u zeer voor de goede en verstaanbare uitleg.
                  Fotogallery
                  My Pictureblog

Comment

Working...
                  X