Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Een bewogen paard

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Een bewogen paard

    Ik heb vandaag m'n camera weer eens ter hand genomen. Ik heb onderstaande foto genomen, maar ik snap niet waarom deze onscherp is. De sluitertijd is toch ruim het omgekeerde van het aantal mm? Als ik inzoom naar 100% is het niet scherp.
    F/5,6 1/320 210mm

    Groetjes, Linda

  • #2
    lijkt me geen bewegingsonscherpte. De paardenkop lijkt zelfs het minst onscherpe item.
    misschien best de camera op tafel plaatsen (als je geen statief hebt) en met de grootste opening (= kleinste scherptediepte) een "nature morte"opname maken nadat je goed scherp gezet hebt op een goed identificeerbaar voorwerp. Zo kan je verder zaken elimineren.
    mijn mening is altijd vrijblijvend en verbindt alleen mezelf.
    nieuwe maand, nieuwe afbeeldingen
    https://fotokringkerklommer.wordpress.com/fotos-cor/

    Comment


    • #3
      Dank je, CMM. Ik heb gezocht op het forum, maar kan het niet vinden. Wat betekent "nature morte"? Iets van "dode natuur"? Wat bedoel je ermee?
      Groetjes, Linda

      Comment


      • #4
        ik bedoelde gewoon een foto maken met een onbeweegbaar fototoestel van niet bewegende voorwerpen.
        Ooit heb ik een artikel gelezen waarin je de scherpstelling kon controleren door een horizontaal blad papier te fotograferen waar je vooraf centimeters had geprint. Scherpgezet op 0 cm, kon je dan nagaan welke cijfers echt scherp waren afgebeeld. Jammer genoeg vind ik dit niet meer terug.
        mijn mening is altijd vrijblijvend en verbindt alleen mezelf.
        nieuwe maand, nieuwe afbeeldingen
        https://fotokringkerklommer.wordpress.com/fotos-cor/

        Comment


        • #5
          Volgens wat ik kan zien ligt je scherpte nu op de rug van het paard.

          Paar vraagjes:

          -is dit getrokken uit de losse hand? Als je op statief werkt en je stabilisatie staat aan kan die je beelden onscherp maken.
          -welke lens gebruik je? Mocht dit een iets goedkopere zoomlens zijn (ik vermoed een 55-210 kitlens aan de bokeh te zien), dan durven die op hun uiterste zoom wel eens minder scherp zijn. klein beetje uitzoomen doet dan wonderen.
          þú söngst til mín, svo hljótt... "ég þakka þér þá von sem þú gafst mér"
          Freelance bedrijfsfotograaf
          klikerdeklik hier voor mijn website!

          Comment


          • #6
            Dank voor het meedenken, Appelboom en CMM.
            Ja, dit is uit de losse hand gefotografeerd. Het is een Minolta 100-300 Apo en de foto is gemaakt op 210mm. Dus daar zit het hem ook niet in.
            Inmiddels heb ik een ander objectief gekocht. Een Sony 70-300G. Hopelijk levert die wel scherpe foto's op .
            Groetjes, Linda

            Comment


            • #7
              Wat vind je juist onscherp? Mij lijkt de rug achteraan het paard het scherpste. Als je die foto genomen hebt vanop 10 meter afstand, dan is de dieptescherpte 0.95 meter. Dus het zou kunnen dat je op een verkeerd punt scherp gesteld hebt en/of dat je diafragma te ver openstaat.

              Comment


              • #8
                Dank Spanik. Het hele paard is onscherp. Ik weet zeker dat ik op de ogen heb scherpgesteld. Sluitertijd is ook voldoende kort, dacht ik. Inmiddels heb ik een ander objectief gekocht. Deze foto's zijn scherper. Ik moet nu even rustig aan doen, maar zal binnenkort een update doen.
                Groetjes, Linda

                Comment


                • #9
                  Heb hier een beetje meegevolgd. Wat u schrijft bij de start is niet juist hé. Het 1 gedeeld door het (aantal millimeters maal 2), dan kom ik uit op een sluitersnelheid van 1/420, dus zeg maar 1/500 sec. Ik vermoed dat 5.6 ook de grootste opening is van je objectief (of toch ongeveer), zodat je ook niet veel dieptescherpte mag verwachten. Probeer eens de iso's wat te verhogen, zodat je op 1/500 (of nog korter) kunt fotograferen met diafragma 8 of 11.... Ben benieuwd of het paard dan ook onscherp zal zijn. Zoja, controleer de autofocus op zijn juistheid (frontfocus of backfoucus)....je kent allicht wel het systeem met de meetlat of de rij batterijtjes....

                  Comment


                  • #10
                    Dank voor het meedenken, fddent. Ik heb vandaag geoefend op een roedel honden en heb jouw tips meegenomen. Dat ging, volgens mij, goed. Zie het topic "Hoopvol".
                    Groetjes, Linda

                    Comment

                    Working...
                    X