Welkom! Ben je al een geregistreerd forumlid, log dan in met de knop Inloggen of registreren uiterst rechts bovenaan je scherm. Is dit je eerste bezoek Om berichten te bekijken selecteer je een forum in het onderstaande overzicht. Om zelf berichten te plaatsen moet je je eerst (gratis) registreren: klik daarom op Registreer.
Nieuwe 'Dress to Impress' workshop op 14 december 2024. Informatie en (snel) inschrijven hier.
waterplas en bebouwing vallen mee, maar de lucht en zeker de ondergaande zon zijn nog te helder. De sensor kan deze spreiding van helderheid duidelijk niet aan. Ofwel een partiële grijsfilter gebruiken voor de lucht, ofwel (goedkoper en eenvoudiger) wat wachten tot het wat duisterder wordt.
Een tip om dergelijke foto's te schieten en die komt Scott Kelby en ik kan het bevestigen dat hij 100% gelijk heeft.
Meet het licht maar maakt dat de zon niet te zien is in uw zoeker, dus het licht meten NAAST de zon.
Hou het resultaat vast, maak uw compositie en druk af en je gaat een veel betere foto hebben.
alhoewel het hier met de ruis nogal lijkt mee te vallen - is het een goede gewoonte om je iso zo laag mogelijk te houden
1600 ==> 800 ==> 400 ==> 200 ==> 100 (-4 stops)
Anderzijds gebruik je een heel snelle sluitertijd 1/2500" - is niet nodig - niks beweegt hier
1/2500 ==> 1/1250 ==> 1/640 ==> 1/320 (+4 stops)
dat zal exact zelfde foto opleveren - maar meer volgens de regels v/d kunst
Beste Kurt,
De sfeer in je beeld is goed. Ik zie en voel wat je wilde bereiken. Dat is goed.
De uitvoering is minder.
Dit soort beelden is heel moeilijk in 1 keer te nemen vanwege de grote "afstand" tussen de helderste partijen en de donkerste.
Dit kan opgelost worden door een samengesteld HDR beeld te maken: eerst juiste belichting van de helderste partijen en dan in 3 of meer stappen een belichting van de midtonen en donkerste partijen.
Op Youtube vind je genoeg filmpjes die uitleggen hoe je dat doet.
Een andere mogelijkheid is een gradueel ND filter te gebruiken, maar dat vergt natuurlijk een bijkomende (relatief zware) investering.
Maar overall: goede compositie. Als je bovenstaande tips mee in acht neemt gaat je volgende post perfect zijn.
gr,
Den_Beire
Nikon Z7ii - NIKKOR Z 24-70mm f/2.8 S - NIKKOR Z 85mm f/1.8
Don't lead me into temptation, I can find the way myself.
Beste Kurt,
De sfeer in je beeld is goed. Ik zie en voel wat je wilde bereiken. Dat is goed.
De uitvoering is minder.
Dit soort beelden is heel moeilijk in 1 keer te nemen vanwege de grote "afstand" tussen de helderste partijen en de donkerste.
Dit kan opgelost worden door een samengesteld HDR beeld te maken: eerst juiste belichting van de helderste partijen en dan in 3 of meer stappen een belichting van de midtonen en donkerste partijen.
Op Youtube vind je genoeg filmpjes die uitleggen hoe je dat doet.
Een andere mogelijkheid is een gradueel ND filter te gebruiken, maar dat vergt natuurlijk een bijkomende (relatief zware) investering.
Maar overall: goede compositie. Als je bovenstaande tips mee in acht neemt gaat je volgende post perfect zijn.
gr,
Den_Beire
bedankt voor deze tips, heb hier en daar al iets gelezen van het nemen van HDR foto's
vandaag nog wat foto's genomen van een nieuwe wagen in een garage.
ik ben aan het oefenen naar mijn instellingen close up details van auto's, zondag ga ik naar een auto evenement
Comment