Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Neowise & meteoor

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Neowise & meteoor

Vorige nacht heb ik nogmaals een poging ondernomen om een deftige foto van de komeet Neowise te kunnen maken.
    Volgens mij niet bijzonder goed gelukt maar werd dan uiteindelijk wel beloond voor het nachtelijk geëxperimenteer met een meteoor die net op het gepaste moment in beeld kwam.
    Met een goede nabewerking zou er misschien nog iets deftigs van te maken zijn maar daar ben ik ook niet echt in thuis...
    Op onderstaande foto heb ik wel een poging gedaan met ViewNX 2.

Nikon D7000
    Nikon AF Nikkor 20mm f/2.8
    20 mm - ISO 3200
    20 sec - f/2.8

En dit is de link naar de originele foto RAW: https://dl.dropbox.com/s/b1b99pph1oe...C9648.NEF?dl=0

Steven
    Nikon D7000 - Tamron 18-270mm

Re: Neowise & meteoor

Ik heb er dit van gemaakt.

De foto zelf vind ik compositie wel mooi
    Life is beautiful, take pictures to remember

Comment

Best aardig, alleen deze verhouding / uitsnede doet het niet bij "landschappelijke" beelden.
      Had denk ik ook een ander plekje gezocht opdat je minder last van de luchtvervuiling gehad had. Volgens mij ben je ook bewust op pad gegaan, en is het dan wel een "lucky".

Vanuit de NEF bekeken:
      Een sluitertijd van 20 seconden, dat had wat mij betreft ergens tussen de 3 en 5 sec mogen liggen - iso omhoog -, nu zie je dat de sterren zich verplaatst hebben.
      De temperatuur, neig ik ook meer naar tussen de 3400 en 3500

Deze twee zaken doe je in het veld door wat test shots te maken, let wel dat je helderheid van je schermpje niet te helder staat, bekijk ook het histogram.

Aan de horizon zitten vervelende afleidende witte "spots", die zal ik persoonlijk weg clonen. Door een andere uitsnede (naar mijn inzicht 16:9) kan je besluiten minder voorgrond te tonen, deze is minder van belang in dit beeld.

Voor de rest is het smaak, wat je in de nabewerking doet natuurlijk, wat ik daar nog aan zal doen (LrC):
      belichting aanpassen wat de min in
      hooglichten verminderen
      schaduwen vermindering van hooglichten de plus in
      witte tinten omhoog trekken
      Zwart tinten verminderen
      poging de voorgrind dmv filter iets op te lichten en wat texture
      en klein beetje ruis onderdrukken

en dit is dan voor en na van de NEF

---
      De bewerking van Viper11 kan ik niet smaken, daarbij is het een en ander wel "erg" naar het blauwe getrokken
      Last edited by in2lapland; 22 juli 2020, 18:06.

Comment

Heren,

Bedankt voor de nabewerking, ik was heel blij met de foto, voornamelijk met de meteoor maar was dan een beetje ontgoocheld in de kwaliteit van mijn foto... dit lijkt er nu al heel wat meer op!

@ in2lapland, ik was inderdaad bewust op pad die nacht en ik had niet verwacht dat er zoveel boten op zee zouden zijn en al helemaal niet dat ze zo veel licht zouden geven.
        En het was inderdaad een zeer lucky shot, in dit geval dan ook blij met die sluitertijd van 20s anders had die meteoor er zeer waarschijnlijk niet opgestaan.
        In het vervolg zal ik uw advies wel ter harte nemen en met kortere sluitertijd en hoger ISO proberen
        Uw eindresultaat is zo'n beetje wat ik probeerde te bereiken maar ik denk niet dat ViewNX 2 dat allemaal kan ofwel ken ik het programma niet voldoende, dat kan ook...
        Nikon D7000 - Tamron 18-270mm

Comment

Mooi en uniek.
          grt,bouk.
          wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
          http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
          https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door bouk Bekijk bericht
            Mooi en uniek.
            grt,bouk.
            ik volg knap !!! grts Jozef
            Hij ging met de TIJD mee,en is nooit terug gezien !!!

Comment

Working...
            X