Welkom! Ben je al een geregistreerd forumlid, log dan in met de knop Inloggen of registreren uiterst rechts bovenaan je scherm. Is dit je eerste bezoek Om berichten te bekijken selecteer je een forum in het onderstaande overzicht. Om zelf berichten te plaatsen moet je je eerst (gratis) registreren: klik daarom op Registreer.
Onze volgende workshop: Street-Fashion - 8 maart 2025, Herentals
Op 22 februari 2025 bezoekt Belgiumdigital enkele iconische locaties in Gent. Meer informatie HIER! Deze stadswandeling is inmiddels VOLGEBOEKT!
Om eerlijk te zijn.... denk ik dat je je eerst maar moet concentreren op single nachtbeelden.
Misschien dat je wat uitleg moet toevoegen hoe je de foto gemaakt hebt:
- statief gebruikt: ja/nee
- draadontspannener: ja/nee
- weersomstandigheden, harde wind: ja/nee
- stabilisatie: aan/uit
- elke foto opnieuw scherp gesteld: ja/nee
- beeld afgescand om o.a. kadering te bepalen
- portret (heeft de voorkeur) of landscape geschoten
Als de camera op een statief staat is het beter de stabilisatie uit te zetten.
Op mijn 15 inch schermpje blijft er bij deze foto te weinig over om het goed te kunnen bekijken (de hoogte is plm 4 cm).
De kerktoren lijkt het kader te raken en dat is wat jammer maar ik kan mij voorstellen dat in deze foto in het groot erg veel te bekijken valt
* zoals al is opgemerkt: als je op statief werkt stabilisatie uit
* harde wind + stabilisatie aan bij statief gebruik + zelfontspanner: mijn conclusie is dat je statief niet stabiel genoeg is, beweging in rechter deel is namelijk waarneembaar, denk in dit soort omstandigheden ook aan je sluitertijden
* landscape is niet handig als je panorama maakt - principieel altijd portret -, hierdoor komt door het o.a. niet juist afkaderen dat de kerktoren uit dan wel tegen de rand van je foto zit
Mijn werkwijze altijd in portret:
1. eerst kijken (10 a 20 minuten)
2. hoogste/laagste element detecteren wat in beeld moet komen - dit moet in mid center van het beeld komen - (meestal zit ik zo op 30 a 35mm, maar als de tele er op staat dan ergens tussen de 150/350 en 200/450mm)
3. beeld scannen rekening houdende met 2 en waar zitten eventuele storende elementen en wat is het gemiddelde aan licht
4. eventueel mm bijstellen en dan terug naar stap 3 totdat het mij bevalt
5. nu ga ik kijken of onverhoopt ergens niet de horizon scheef gaat (daarvoor heb ik een waterpas staan op de flitsschoen) terug naar 2 als het mij niet bevalt
6. nogmaals naar de lichtmeting kijken gehele beeld eventueel bij stellen
7. en nu kunnen de foto's gemaakt worden
nabewerking:
1. van RAW naar TIF om de kleine verschillen in belichting op te vangen
2. TIF beelden switchen
3. controle gehele beeld op alle factoren (scherpte, contrast, stitch fouten enz)
4. stitch fouten herstellen
5. stap 3 (dan kan het zijn dat ik de afzonderlijke beelden nog een keer bij stel)
6. en dat blijft zich herhalen totdat eruit komt wat ik voor ogen had of wat het benadert
7. kijken wat er dan nog te verbeteren is in LR + maken van crop
Let wel: LR / Adobe DNG convertor ondersteunt mijn RAW's niet dus ik ben redelijkerwijs genoodzaakt mijn beelden eerst naar TIF om te zetten
Comment