Welkom! Ben je al een geregistreerd forumlid, log dan in met de knop Inloggen of registreren uiterst rechts bovenaan je scherm. Is dit je eerste bezoek Om berichten te bekijken selecteer je een forum in het onderstaande overzicht. Om zelf berichten te plaatsen moet je je eerst (gratis) registreren: klik daarom op Registreer.
Op 22 februari 2025 bezoekt Belgiumdigital enkele iconische locaties in Gent. Meer informatie HIER!
Wil jij ook de werking van Belgiumdigital ondersteunen? Verleng of start dan je vzw-lidmaatschap en geniet van voordelen bij activiteiten en kortingen bij onze partners.
van het snelfietspad staat het water om overlast te bezorgen. Genomen in de vroege voormiddag want vond de sfeer wel heel goed. Wat jullie er van vinden zal ik waarschijnlijk wel lezen ?
Ik ben het met Yves eens, wat oplichten kan en mag ook. Maar ik vermoed dat je er een sombere look van wil maken. Aan appelboom zou ik willen vragen wat is hier misgelopen ?
De voorgrond (fietspad vooraan) ziet er volgens mij goed uit van belichting, de rest is ofwel een beetje teveel bijgewerkt ofwel onderbelicht bij de opname.
Ik ben het met Yves eens, wat oplichten kan en mag ook. Maar ik vermoed dat je er een sombere look van wil maken. Aan appelboom zou ik willen vragen wat is hier misgelopen ?
lichter maken zoals gezegd en saturation staat te heftig (als ik hem nu op -39 zet oogt dat al veel beter)
@ appelboom : inderdaad de saturatie is heftiger dan normaal, maar ik denk dat G.R. hiervan houdt (bedoel de kleuren) en het beeld opzettelijk creatief bewerkt. Zelf kom normaal gezien aan de saturatie niet aan (ik gebruik hiervoor meer andere programma's die me leiden en ik stuur naar mijn zin). Maar inderdaad -39 geeft een normaler beeld je kunt zelfs gaan tot -60 en met de oplichting en werken met schaduw kom je tot een normaal donker weer.
Ik kan het mis hebben maar ik denk dat dit G.R.'s bedoeling niet is. G.R. is immers geen beginneling.
@ appelboom : inderdaad de saturatie is heftiger dan normaal, maar ik denk dat G.R. hiervan houdt (bedoel de kleuren) en het beeld opzettelijk creatief bewerkt. Zelf kom normaal gezien aan de saturatie niet aan (ik gebruik hiervoor meer andere programma's die me leiden en ik stuur naar mijn zin). Maar inderdaad -39 geeft een normaler beeld je kunt zelfs gaan tot -60 en met de oplichting en werken met schaduw kom je tot een normaal donker weer.
Ik kan het mis hebben maar ik denk dat dit G.R.'s bedoeling niet is. G.R. is immers geen beginneling.
daarom mijn reactie....
En op die moment was er ook iets raars met de foto want ik kon hem niet downloaden...
Wil dit ook nog kwijt het is ook mogelijk dat G.R. Niet een aan saturatie gezeten heeft maar een filter gebruikt (daar heb ik momenteel en denk zelfs in de toekomst geen ervaring mee) die deze kleuren versterken. En ook je eigen camera je kan het op levendig stellen, wat ook iets meer saturatie geeft. Bovendien kan het ook dat op die moment de kleuren niet realistisch zijn. Heb het zelf al meegemaakt. Met PS kun je de foto steeds behandelen, maar mijn vraag is en blijft steeds wat wil de fotograaf ons mededelen ? Hier is duidelijk een sfeer van het moment. Denk daarom dat hij die kleuren mag behouden.
Wil dit ook nog kwijt het is ook mogelijk dat G.R. Niet een aan saturatie gezeten heeft maar een filter gebruikt (daar heb ik momenteel en denk zelfs in de toekomst geen ervaring mee) die deze kleuren versterken. En ook je eigen camera je kan het op levendig stellen, wat ook iets meer saturatie geeft. Bovendien kan het ook dat op die moment de kleuren niet realistisch zijn. Heb het zelf al meegemaakt. Met PS kun je de foto steeds behandelen, maar mijn vraag is en blijft steeds wat wil de fotograaf ons mededelen ? Hier is duidelijk een sfeer van het moment. Denk daarom dat hij die kleuren mag behouden.
Je analyse is perfect overeenstemmend met mijn beeldverhaal Loeky. Lage opkomende zon met strijklicht waardoor je contrast krijgt en speciale kleuren, van korte duur maar voor mij een sfeer die ik graag zie en wil. Een foto is een beeldverhaal soms licht - soms donker dat altijd persoonlijk is, of anderen het anders zien is hun goed recht maar de foto is daarom geen miskleum !!! Een foto bekijken naar vorm, inhoud en sfeer is iets heel anders dan beoordelen naar histogram enzovoort...
Loeky, Appelboom, Boudini en Yves oprechte dank voor jullie reacties en tot de volgende.
Ik beoordeel altijd naar mijn gevoel. Ik vind dit een mooi beeld met een pad dat voor mij minder gesatureerd mocht zijn hier vind ik de kleur niet echt dat...
vriendelijke groeten, Sien
Ik wil elke dag dat vandaag beter is dan gisteren !
dag G.R. Ik ben blij dat je gereageerd heb. Ik ben je niet vergeten hoor. Ik kom hier minder vaak omdat ik ook op de creatieve toer ga, zowel fotografisch als wel degelijk als fotoshopper zoals men dat graag noemt. Maar men vergeet een ding, dat een fotoshopper dezelfde principes hanteert als een fotograaf (ze maken foto's, verzamelen ze om ze nadien te verwerken). Alleen je werkt langer en zelfs doordachter dan als je gewoon fotografeert
Thanks voor je mooie reactie hierboven Loeky. Zo bewandelt ieder zijn weg en ben nu uiteraard benieuwd naar jou creaties, laat je er eentje zien of zit je ergens anders ?
Sien, ik weet dat je uw gevoelens eerlijk volgt. Bedankt voor je commentaar !
Je analyse is perfect overeenstemmend met mijn beeldverhaal Loeky. Lage opkomende zon met strijklicht waardoor je contrast krijgt en speciale kleuren, van korte duur maar voor mij een sfeer die ik graag zie en wil. Een foto is een beeldverhaal soms licht - soms donker dat altijd persoonlijk is, of anderen het anders zien is hun goed recht maar de foto is daarom geen miskleum !!! Een foto bekijken naar vorm, inhoud en sfeer is iets heel anders dan beoordelen naar histogram enzovoort...
Loeky, Appelboom, Boudini en Yves oprechte dank voor jullie reacties en tot de volgende.
hey, ik bekijk elke foto met gevoel...
Als die naar mijn gevoel niet ok is wil ik software matig eens zien wat er aan kan gedaan worden... Een histogram word bij mij zelden bekeken.
Maar hey als dit uw bedoeling is om deze foto zo te tonen, wie zijn wij dan om u ongelijk te geven ;-)
Ik maak zelf weinig landschapsfoto's, dus ik ben niet de beste om dit te beoordelen. Saturatie is iets waar ik zelf veel van hou in mijn beelden. Dit maakt het voor mij net iets anders dan de gewone foto.
Naar mijn persoonlijke smaak is deze wel iets te donker. Mijn hersenen verwachten een helder beeld bij deze zonnige dag. Ik begrijp wel donkere beelden bij bijvoorbeeld grote wolken of om een grimmige sfeer te maken bij rotsen of zo. Nu ja, gewoon een gevoel hé.
groetjes,
Yoeri
Comment