Welkom! Ben je al een geregistreerd forumlid, log dan in met de knop Inloggen of registreren uiterst rechts bovenaan je scherm. Is dit je eerste bezoek Om berichten te bekijken selecteer je een forum in het onderstaande overzicht. Om zelf berichten te plaatsen moet je je eerst (gratis) registreren: klik daarom op Registreer.
Onze volgende workshop: Street-Fashion - 8 maart 2025, Herentals
Een verdienstelijke poging.
Volgens mij is het heel moeilijk om dit met een enkele foto correct uit te lichten - de contrasten zijn gewoon te groot.
Peter
Mooi maar je diafragma zit te laag F4,2 begin bij F8 bij avondfotografie en ga maximum tot F16 , het zal de scherpte ten goede komen
Mvg Joeri, Sony RX100M7, Ricoh GR3 en GR3X, Fujifilm X100VI, DJI Pocket3, Dji Mini 4 Pro, Dji Air3, Insta360 X3 & One RS 1'Inch 360, Ricoh Theta Z1 & X, 360° & HDR fan www.project2fotografie.be eigenaar van www.de360factory.be Make RAW No WAR
1: Statief voor nachtfotografie altijd , werk als een Pro wil je resultaat zal je moeten sleuren .
2: ISO 100 (of 200 als je niet lager kan), de belichtingstijd speelt geen rol met een statief, daarom moet je geen hoge ISO instellen
3: AV of A stand (diafragmavoorkeuze)voor gewone nachtfotografie. Als je pas start met nachtfotografie is deze stand zeker aan te raden ,
4: M stand (manueel) raad ik aan als je op een snelweg of druk kruispunt de lichtlijnen van de auto’s wil vangen je gebruikt dan de BULB mode zo kan je je sluiter zo lang open houden als je zelf wil hier moet je wel een draadontspanner voor hebben waarmee je de ontspanknop met kan blokkeren . Verder op M stand je hebt alles zelf in de hand , sluitertijd , diafragma , ISO , witbalans maar wel zeer leuk . Een extra tip hier bij ken je fototoestel vanbuiten . Leer elk knopje te gebruiken .
5: Diafragma op f8-f16 (f16 geeft grotere stervorming rond lichtpunten) (aanpassing, het diafragma te ver dichtzetten geeft minder scherpe foto's)
6: Timer of draadontspanner gebruiken om trillingen te vermijden als je op het knopje drukt.
7: Als je de mogelijkheid hebt voor "Mirror Lock Up" (live view) dan gebruik je die ook om trillingen van de opklappende spiegel te vermijden.
8: Soms kan het moeilijk zijn om scherp te stellen, richt dan de camera op een lichter punt, druk de ontspanknop half in, en zet dan de camera weer op de juiste plaats en druk de ontspanknop dan verder in (One Shot AF gebruiken).
9: Zet de "noise reduction bij lange sluitertijden" aan, (het duurt dan wel langer voor je de volgende foto kan maken).
10: Gebruik geen UV-fliter, want daarmee krijg je veel sneller last van flare (rare lichtvlekken op de foto).
11: Gebruik een zonnekap als je die hebt, ook om flare te vermijden.
12: Probeer ook foto's te maken als het nog net niet helemaal donker is, die zijn meestal het mooist ("blauwe uurtje" noemen ze dat, maar dat duurt zo lang niet).
13: De witbalans op automatisch voor nachtfoto's, ja of nee ? Een Ja als je in RAW of NEF werkt deze is achteraf perfect te bewerken . Een Nee , je toestel heeft de mogelijkheid om je witbalans aan te passen op je toestel maak er gebruik van , dit is een tip die ik van een Pro fotograaf heb gekregen op een SD van Belgium Digital .
14: Als je in de AV (A) stand werkt, hou dan wel de maximale sluitertijd in het oog, want die is bij de meeste camera's beperkt tot 30 sec. Als je dan het diafragma te ver dicht zet, wordt de foto onderbelicht omdat de sluiter niet langer dan 30 sec open blijft.
15: Je zal wat moeten spelen met de belichtingscompensatie, want door de scherpe contrasten tussen de verlichte gebouwen en de zwarte achtergrond is de belichting niet altijd optimaal (bekijk de foto's op het schermpje om ze te beoordelen, en pas eventueel de belichtingscompensatie aan ). Bij Canon is dat van +2 tot -2 , bij Nikon +3 tot -3 , neem je tijd en zoek het uit je kan ook altijd een AEB reeks maken en dit raad ik je zeker aan .
16: Zorg voor een goed geladen akku, want bij lange sluitertijden verbruikt een camera een stuk meer. Neem er steeds een extra mee !!!
17: Als je IS of VR-lenzen gebruikt, zet dan de beeldstabilisatie uit, want ik heb zelf al een paar keer ondervonden dat die zorgt voor bewogen foto's als de camera op een statief gemonteerd is. Zonder beeldstabilisatie zijn de foto's dus scherper in dit geval.
18: Werk in RAW of NEF ik zelf gebruik RAW+JPG , RAW is zeer handig voor nabewerking
19:Wees voorbereid stel je camera op voorhand in kijk je tips nog eens na en heel belangrijk zoek een locatie die zich echt goed leent voor nachtfotografie een stad, industrie, monumenten, snelwegen
20:Een zaklamp voor het geval je eens iets laat vallen of iets uit je tas moet hebben, voor je eigen veiligheid is een fluovestje zeker aan te raden maak je zichtbaar .
Mvg Joeri, Sony RX100M7, Ricoh GR3 en GR3X, Fujifilm X100VI, DJI Pocket3, Dji Mini 4 Pro, Dji Air3, Insta360 X3 & One RS 1'Inch 360, Ricoh Theta Z1 & X, 360° & HDR fan www.project2fotografie.be eigenaar van www.de360factory.be Make RAW No WAR
1: Statief voor nachtfotografie altijd , werk als een Pro wil je resultaat zal je moeten sleuren .
2: ISO 100 (of 200 als je niet lager kan), de belichtingstijd speelt geen rol met een statief, daarom moet je geen hoge ISO instellen
3: AV of A stand (diafragmavoorkeuze)voor gewone nachtfotografie. Als je pas start met nachtfotografie is deze stand zeker aan te raden ,
4: M stand (manueel) raad ik aan als je op een snelweg of druk kruispunt de lichtlijnen van de auto’s wil vangen je gebruikt dan de BULB mode zo kan je je sluiter zo lang open houden als je zelf wil hier moet je wel een draadontspanner voor hebben waarmee je de ontspanknop met kan blokkeren . Verder op M stand je hebt alles zelf in de hand , sluitertijd , diafragma , ISO , witbalans maar wel zeer leuk . Een extra tip hier bij ken je fototoestel vanbuiten . Leer elk knopje te gebruiken .
5: Diafragma op f8-f16 (f16 geeft grotere stervorming rond lichtpunten) (aanpassing, het diafragma te ver dichtzetten geeft minder scherpe foto's)
6: Timer of draadontspanner gebruiken om trillingen te vermijden als je op het knopje drukt.
7: Als je de mogelijkheid hebt voor "Mirror Lock Up" (live view) dan gebruik je die ook om trillingen van de opklappende spiegel te vermijden.
8: Soms kan het moeilijk zijn om scherp te stellen, richt dan de camera op een lichter punt, druk de ontspanknop half in, en zet dan de camera weer op de juiste plaats en druk de ontspanknop dan verder in (One Shot AF gebruiken).
9: Zet de "noise reduction bij lange sluitertijden" aan, (het duurt dan wel langer voor je de volgende foto kan maken).
10: Gebruik geen UV-fliter, want daarmee krijg je veel sneller last van flare (rare lichtvlekken op de foto).
11: Gebruik een zonnekap als je die hebt, ook om flare te vermijden.
12: Probeer ook foto's te maken als het nog net niet helemaal donker is, die zijn meestal het mooist ("blauwe uurtje" noemen ze dat, maar dat duurt zo lang niet).
13: De witbalans op automatisch voor nachtfoto's, ja of nee ? Een Ja als je in RAW of NEF werkt deze is achteraf perfect te bewerken . Een Nee , je toestel heeft de mogelijkheid om je witbalans aan te passen op je toestel maak er gebruik van , dit is een tip die ik van een Pro fotograaf heb gekregen op een SD van Belgium Digital .
14: Als je in de AV (A) stand werkt, hou dan wel de maximale sluitertijd in het oog, want die is bij de meeste camera's beperkt tot 30 sec. Als je dan het diafragma te ver dicht zet, wordt de foto onderbelicht omdat de sluiter niet langer dan 30 sec open blijft.
15: Je zal wat moeten spelen met de belichtingscompensatie, want door de scherpe contrasten tussen de verlichte gebouwen en de zwarte achtergrond is de belichting niet altijd optimaal (bekijk de foto's op het schermpje om ze te beoordelen, en pas eventueel de belichtingscompensatie aan ). Bij Canon is dat van +2 tot -2 , bij Nikon +3 tot -3 , neem je tijd en zoek het uit je kan ook altijd een AEB reeks maken en dit raad ik je zeker aan .
16: Zorg voor een goed geladen akku, want bij lange sluitertijden verbruikt een camera een stuk meer. Neem er steeds een extra mee !!!
17: Als je IS of VR-lenzen gebruikt, zet dan de beeldstabilisatie uit, want ik heb zelf al een paar keer ondervonden dat die zorgt voor bewogen foto's als de camera op een statief gemonteerd is. Zonder beeldstabilisatie zijn de foto's dus scherper in dit geval.
18: Werk in RAW of NEF ik zelf gebruik RAW+JPG , RAW is zeer handig voor nabewerking
19:Wees voorbereid stel je camera op voorhand in kijk je tips nog eens na en heel belangrijk zoek een locatie die zich echt goed leent voor nachtfotografie een stad, industrie, monumenten, snelwegen
20:Een zaklamp voor het geval je eens iets laat vallen of iets uit je tas moet hebben, voor je eigen veiligheid is een fluovestje zeker aan te raden maak je zichtbaar .
hier heb je wel iets aan natuurlijk...
sfeer zit er al goed in dus het oog voor het licht is er ......
Comment