Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Ijsvogeltje

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Ijsvogeltje

Deze foto is van mei. dus al even geleden.
    Klein verhaaltje hierbij:
    Ik zat in een kijkhut naast iemand met een 300mm f/2.8 met 2.0 extender.
    Ik voelde me al klein met mijn tamron 16-300, maar toch alles op alles gezet om een Ijsvogel op foto te plaatsen.
    Toen ik thuiskwam en de foto bekeek, was ik eerst zeer tevreden, mijn eerste ijsvogel met een visje in zijn bek! Als beginner in de wolken dus.
    maar de foto had wat ruis en was niet scherp, kan je wel verstaan met de lens die ik gebruikte...
    Ik paste er toen mijn kennis van photoshop op en kwam met dit op de proppen: niet kijken als je geen atakske wilt wat ik hier gefabriceerd heb
    Na meer dan een half jaar kreeg ik van Bulke41 hier op het forum een paar zeer goede tips omtrent fotobewerking, en ik ben er hem zeer dankbaar voor. Ik ben nog verre van goed, maar zijn tips helpen mij in de goede richting.
    Ik dacht dan even naar het verleden, en herinnerde mij het ijsvogeltje.
    bij deze, een nieuwe bewerking ervan in jpeg (ik gebruikte toen nog geen raw :/). Graag jullie meningen, want ik kan er alleen maar uit leren!
    Tamron 16-300 op Nikon D7100
    300mm
    f/6.3
    640 ISO
    1/200s
    crop van 50% van de originele foto
    Last edited by Timothy91; 3 december 2015, 19:50.

Re: Ijsvogeltje

niemand ?

Comment

Kijk Timothy, ik herken in deze foto en je uitleg zowat alles wat ook mij overkwam. Een commentaar die ik toen kreeg was dat mijn vogel veel te klein was, men trok er zelfs een rood cirkeltje rond De omgeving was ook niet dat. Ik dus blij met een dode mus zo bleek. Wat men mij niet kon afnemen was het moment van het maken en hoe blij ik toen was omdat ik de vogel op de foto had.
      In de link die je plaatst lijkt mij het Ijsvogeltje toch scherper dan wat ik hier zie.
      Je moet al veel geluk hebben om toe te komen met 300mm bij het fotograferen van vogels. Als je in een hut of schuiltentje zit verstopt kan het waarschijnlijk net. Als je open en bloot op pad gaat moet je nemen wat er al dan niet binnen bereik komt. Je had zeker het juiste moment, net een visje gevangen Als deze soort van fotografie je ligt zal je in ander materiaal moeten investeren of voor ideale omstandigheden moeten zorgen.
      Laat dit alles je pret niet bederven, en ga verder met wat je graag doet
      Ik ben geen fotograaf, ik probeer wel een foto te maken van wat ik zie.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Anaisje Bekijk bericht
        Kijk Timothy, ik herken in deze foto en je uitleg zowat alles wat ook mij overkwam. Een commentaar die ik toen kreeg was dat mijn vogel veel te klein was, men trok er zelfs een rood cirkeltje rond De omgeving was ook niet dat. Ik dus blij met een dode mus zo bleek. Wat men mij niet kon afnemen was het moment van het maken en hoe blij ik toen was omdat ik de vogel op de foto had.
        In de link die je plaatst lijkt mij het Ijsvogeltje toch scherper dan wat ik hier zie.
        Je moet al veel geluk hebben om toe te komen met 300mm bij het fotograferen van vogels. Als je in een hut of schuiltentje zit verstopt kan het waarschijnlijk net. Als je open en bloot op pad gaat moet je nemen wat er al dan niet binnen bereik komt. Je had zeker het juiste moment, net een visje gevangen Als deze soort van fotografie je ligt zal je in ander materiaal moeten investeren of voor ideale omstandigheden moeten zorgen.
        Zo'n tekst, daar doen we het voor ! (het posten hier^^).
        Het moment kan je inderdaad niet meer wegnemen, die blijft me altijd bij. Ook al maak ik later beter en scherpere foto's, die eerste blijft een specialeke .
        in de link is die idd wat scherper, maar de kleuren en achtergrond zijn gewoon lelijk. Deze gepost versie vind ik veel natuurlijker en de achtergrond is idd wat druk, maar trekt minder aandacht dan op de link.
        Ik heb het wel voor vogelfotografie, dus in de toekomst zullen er wel nog echte pareltjes komen!

Comment

Prachtige uitleg, zou het niet beter kunnen verwoorden. Blijven oefenen en zeker blijven posten.

Comment

Link
            Timothy, in de link kan je een foto van een hele tijd geleden zien. Gemaakt met een 18- 200mm lens. Als je spreekt van de omstandigheden aanpassen, hier had ik soms mm te veel. Niet zo moeilijk, met de boswachter op stap waar de Meeuwen hun broedplaats is. Alle Meeuwen zaten op hun eieren en klaar om hun nest te verdedigen. Het terrein mag je enkel onder begeleiding betreden. De boswachters houden een oogje in het zeil en zodra er zich daar iemand bevindt die daar niet moet zijn komen zij er aan. Niet moeilijk om dit van ver te herkennen als de Meeuwen in groepen naar boven vliegen. Zelfs van de eieren kon ik foto's maken met toestemming. Of dit nu de goede manier is om een betere foto te maken betwijfel ik heel erg. De vogels worden telkens weer gestoord als er een groep langs komt.
            Ik ben geen fotograaf, ik probeer wel een foto te maken van wat ik zie.

Comment

Link
              Timothy, in de link kan je een foto van een hele tijd geleden zien. Gemaakt met een 18- 200mm lens. Als je spreekt van de omstandigheden aanpassen, hier had ik soms mm te veel. Niet zo moeilijk, met de boswachter op stap waar de Meeuwen hun broedplaats is. Alle Meeuwen zaten op hun eieren en klaar om hun nest te verdedigen. Het terrein mag je enkel onder begeleiding betreden. De boswachters houden een oogje in het zeil en zodra er zich daar iemand bevindt die daar niet moet zijn komen zij er aan. Niet moeilijk om dit van ver te herkennen als de Meeuwen in groepen naar boven vliegen. Zelfs van de eieren kon ik foto's maken met toestemming. Of dit nu de goede manier is om een betere foto te maken betwijfel ik heel erg. De vogels worden telkens weer gestoord als er een groep langs komt.
              Het is inderdaad een idee onder begeleiding vogels te gaan spotten, maar zoals je zegt, met een groep die beestjes gaan storen, dat zie ik niet echt zitten :/ En op jezelf laat het nog zo veel meer een herinnering achter.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Timothy91 Bekijk bericht
                Zo'n tekst, daar doen we het voor ! (het posten hier^^).
                Het moment kan je inderdaad niet meer wegnemen, die blijft me altijd bij. Ook al maak ik later beter en scherpere foto's, die eerste blijft een specialeke .
                in de link is die idd wat scherper, maar de kleuren en achtergrond zijn gewoon lelijk. Deze gepost versie vind ik veel natuurlijker en de achtergrond is idd wat druk, maar trekt minder aandacht dan op de link.
                Ik heb het wel voor vogelfotografie, dus in de toekomst zullen er wel nog echte pareltjes komen!
                Na die schitterende reactie van Anaisje kan je niet anders dan er weer met goede moed weer invliegen hé.
                Ik ken jouw objectief niet maar de meeste zooms zijn vrij soft, gewoonlijk helpt diafragmeren wat maar dan krijg je én minder licht binnen en bovendien wordt een drukke achtergrond dikwijls storender.
                Ik veronderstel dat je met jouw toestel toch tot ISO 1600 kan gaan indien correct belicht, aan die kant heb je zo nodig nog wel wat ruimte
                Ik kijk al uit naar het vervolg.
                bedankt om te kijken of te reageren, frans !

Comment

Ik ken die plaats waar je deze opname gemaakt hebt en het is daar niet zo makkelijk
                  De tak staat eigenlijk veel te ver weg van de schuilhut en hij staat ook te dicht tegen de achtergrond
                  Daardoor ook dat de opnames van deze plaats altijd wat drukker tonen
                  Ook ik heb deze drukke achtergrond aldaar met een open diafragma, weinig aan te doen zonder PS
                  In ieder geval het moment heb je kunnen vastleggen en hopelijk heeft je interesse in de vogelfotografie er een boost door gekregen

grts
                  Sieg
                  Voor meer foto's ; www.sieg.be

Comment

Working...
                  X