Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Eerste foto's met mijn eerste DSLR (Nikon D5500)

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Eerste foto's met mijn eerste DSLR (Nikon D5500)

Ik heb vorige week mijn eerste reflexcamera gekocht (de Nikon D5500 met een Nikkor 50mm 1.8G en een Tamron 18-200).

Ik ben nu al enkele weken bezig met wat bij te leren over de technische kant van DSLR, in februari start ik met avondlessen Reflexfotografie.
    Vandaag toch al eens gaan uitproberen en het bleek toch moeilijker dan ik dacht.
    Het grootste probleem waar ik tegenaan loop is de vraag; op welke stand neem ik foto's? Ik probeer op A omdat mijn voorkeur toch uitgaat naar foto's met heel wat bokeh, maar de belichting zit niet altijd juist. Dus ik blijf zowat hangen op de automatische stand... :s

Op welke stand kan ik best beginnen oefenen? En op welke instellingen moet ik dan vooral letten?

Het eerste resultaat misschien nog niet heel goed, maar allesinds al een heel stuk beter dan met mijn Nikon P7100.

Last edited by Kwyns; 8 november 2015, 22:36.

Re: Eerste foto's met mijn eerste DSLR (Nikon D5500)

vind de 3e heel leuk, mooi backlight in de haartjes en ook mooi op de stand van het kindje getrokken, dat geeft altijd meer "betrokkenheid"
    over standen van de reflex kan je ongeveer 3 miljoen boeken lezen, dus dat zal hier niet opgelost geraken ;-)
    maar ik persoonlijk neem meestal in de Stand A omdat ik idd meestal DOF een belangrijk element vind, en dan heb je daar meeste controle over maar das natuurlijk weer anders voor iemand die veel beweging schiet (volges, sport, ...) die vaker op Speed zal zetten. meeste controle via Manueel natuurlijk, maar voor mij volstaat de A meestal, al dan niet gecorrigeerd met wat onder-of overbelichting al naar gelang de scene.
    maar de volgende 10 antwoorden zullen hier ongetwijfeld andere zaken aan 't licht brengen ;-)
    de dag dat ik begon te fotograferen, was ik terug verwonderd als een kind...
    Canon EOS R, Tamron 24-70mm 2.8, Canon 70-200mm f/4 L IS USM, Sigma 85mm 1.4, Canon 16-35 f/4 L IS

Comment

In ieder geval welkom hier.
      Zoals m'n voorganger aanhaalt kunnen de meningen daarover heel uiteenlopend zijn.
      Vind het alvast een groot pluspunt dat je je verdiept in wat je noemt de "technische kant" van je toestel.
      Ik vind het ook geen drama (integendeel) dat je begint op de A(utomatische) stand. Het is natuurlijk zo dat als je op "A" werkt dat je niets tot weinig in de pap te brokkelen hebt qua instellingen.
      Je zal in ieder geval leren met je toestel om te gaan. In de handleiding van je toestel, die meestal veel te weinig gelezen wordt ga je ook al zaken terug vinden omtrent instellingen die je zelf kunt maken.
      Als je cursus gaat volgen komt dat wel beetje bij beetje goed. Gent en Brugge werden ook niet in één dag gebouwd.

Maar...buiten de technische kant van zowel je toestel als het nabewerken van foto's (best genomen in RAW-formaat) is de inhoud van de foto ook wel belangrijk.
      (RAW-formaat biedt zoveel meer mogelijkheden dan jpg...en vraagt nabewerking. Maar met tijd en boterhammen wordt dat wel duidelijker.)

In twee van de drie hierboven geplaatste foto's blijf ik toch wel op mijn honger zitten omtrent de vermoedelijke verwondering van de kleine meid over al het nieuwe dat ze aan het ontdekken is.
      Ga je niet te hard en alleen toespitsen op het technische. De inhoud mag best iets proberen tonen of een verhaal vertellen.

Veel succes en plezier met deze toch wel heel leuke hobby.

Marc
      Last edited by Brombeer; 9 november 2015, 12:49. Reden: typo
      Perfectie is niet haalbaar, daarom eisen we ze van de anderen. (Tolstoi)

Comment

De beste raad die ik je momenteel kan geven is er op uit te trekken. Steek je handleiding in je zak en naar gelang van wat je wil fotograferen kijk je in het boekje wat men aanbeveelt. Ik werk met Canon en weet dus niet wat de mogelijkheden van je toestel zijn.
        Probeer in alle standen van je toestel en kijk wat je krijgt. Kijk ook naar de exif in je foto's, Iso - sluitersnelheid en diafragma zijn de belangrijkste gegevens om van te leren. Deze 3 zijn onlosmakelijk met elkaar verbonden. Deze instellingen zal je vaker nodig hebben als je vordert. Eenmaal je op manueel gaat werken stel je deze zelf in (wat nu automatisch gaat) en daar zie je dan direct in je foto of je het goed of minder goed doet.
        Met wat lessen zal je ook sneller vorderen, al zijn er op BD ook mensen die nieuwelingen helpen met praktijk ervaringen op te doen. Zie SD op het Forum, men werkt met kleine groepjes.
        Foto 3 is de beste van compositie, ook daar zijn regeltjes voor te vinden. Dat komt later, eerst met je toestel leren omgaan.
        Ik ben geen fotograaf, ik probeer wel een foto te maken van wat ik zie.

Comment

Bedankt allemaal al voor de reacties.
          Ik ben direct eens gaan kijken naar de SD's en die in Meise lijkt mij zeker interessant, ga ik zeker doen indien die georganiseerd wordt, bedankt voor de tip!

Ik ben nu het boek 'basisboek fotografie' aan het lezen (via fnl.nl/fotografie, een soort magazine).
          In de posts van 2004 zag ik dat het boek van Erik Mansvelders ook hoog werd aangeprezen. Is dat nu, 11 jaar later nog steeds interessant of is er een beter alternatief nu?

Comment

Bij de tip die ik kreeg toen ik mijn eerste DSLR hoorde een oude SLR, een Nikkormat FT3, een volledig manueel toestel. De tip was heel simpel koop enkele rolletjes en schrijf per foto je instellingen op en denk na voor je op het knopje duwt dat alles klopt. Na een rolletje of 3 was het aantal missers enorm gezakt. Mijn tip aan beginners nu is eigenlijk gelijkaardig. Lees wat over de belichtingsdriehoek en welke invloed de verschillende factoren hebben op je beeld. Zet je camera op M en begin maar te experimenteren maakt van een zelfde onderwerp enkele foto's met verschillende instellingen en bekijk en vergelijk de resultaten met de EXIF erbij. Manueel werken in het begin heeft het voordeel dat je meer nadenkt waardoor je volgens mij sneller de basis principes leert omdat je het allemaal zelf instelt en niets door de camera laat berekenen. Ik ken enkele goede fotografen op A (diafragmaprioriteit) zijn beginnen fotograferen en nu nog altijd in A werken maar als ze in een situatie komen waarin M werken toch aangewezen is (vb flitsen) vinden ze dat moeilijk en gaat het traag. Ik werk bijna altijd in M en vind mijn instellingen blindelings en ik kan zonder moeite overschakelen op S of A als dat toch meer aangewezen is.

Comment

Working...
            X