Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Port Scaldis + Up

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Port Scaldis + Up

Als de zon achter de kim verdwijnt.

29s - F10 - iso100 - 28mm

UPDATE:
    Heb toch nog klein snokje bij kunnen geven aan de scherpte nav Sieg zijn opmerking.
    Nog verder levert witte randen op rond de gebouwen. Aan zee heb je altijd wel eens een windstoot. Misschien toch wat bewegingsonscherpte aan 29s.

Best op zwart.

Bedankt voor je tijd.

Marc
    Last edited by Brombeer; 10 november 2015, 20:26. Reden: Update
    Perfectie is niet haalbaar, daarom eisen we ze van de anderen. (Tolstoi)

Re: Port Scaldis

Mooie opname.

Mvg Yves.
    What you see is what you get

Comment

Prachtig kleurenspectakel!
      vriendelijke groeten, Sien

Ik wil elke dag dat vandaag beter is dan gisteren !

Comment

Mooi soft, juiste compo.
        Aangename lucht.
        Mvg,
        Eddy
        Smaken verschillen

Comment

Inderdaad deze foto op een donkere achtergrond zou nog meer uitstralen, voor mij zou er van boven iets af mogen.

Comment

Vriendelijke dank Jos om je mening te delen. Ik apprecieer dit en ook het beoordelen van iemand anders zijn werk (ongeacht, er op of er onder - ik maak ook nog fouten daarbij) dit draagt mi bij in het leerproces. Maar het is moeilijk om in te gaan op je voorstel aangezien je niet vermeld hoeveel je er af zou doen.

Anderzijds, klassieke heikneuter die ik ben , wijk ik maar heel mondjesmaat af van de regels die ik ken. Een horizon pal in het midden komt bij mij pas in vraag als het een meerwaarde biedt of als er echt geen andere optie is. Het VOORBEELD hier zal duidelijk maken wat ik bedoel.

Toelichting bij het gegeven voorbeeld:
            De horizon ligt zo goed als op 1/3. Meer zee, dus gladde spiegel, zou zeker geen meerwaarde geven en eentonig worden, mocht ik minder lucht en meer land/water nemen. De gebouwen horend bij de naam "Port Scaldis" liggen gedeeltelijk op een sterk punt re-onder. Het formaat 16:9 is een standaardformaat dat ik betrekkelijk geschikt vind voor oa landschapsfotografie. Als ik nu bovenaf een stuk(je) zou afdoen kunnen zich volgende zaken voordoen. Ofwel ben ik alles wat met de regel van derden te maken heeft in deze foto kwijt. Waarmee ik bedoel dat de horizon verder van de 1/3e lijn komt te liggen. De gebouwen gaan zich verder verwijderen van het sterke punt. Ofwel gaat de ondergaande zon naar mijn mening te dicht bij de li rand komen te staan en wat geprangd worden. Of ik zou een vrij formaat moeten gebruiken waar kadermakers een broertje dood aan hebben.

Dus om die reden Jos ben ik voorlopig (nog) niet overtuigd om een update te maken zoals door u voorgesteld.

Maar aub laat dit zeker geen reden zijn om je mening niet te schrijven. Er gaat je niemand dood doen als je er naast zou zitten en de opmerkingen zijn altijd wel leerzaam.

Marc
            Last edited by Brombeer; 7 november 2015, 19:15. Reden: typo

Comment

Mooie foto, vooral zalige kleuren.
              Over het formaat zullen de meningen verdeeld zijn, uw uitleg lijkt me genoeg om niet verder in discussie te gaan, keuze van de maker respecteren...

Comment

Mooi tafereeltje !
                www.erikthomas.be

Comment

Bedankt aan de mensen welke reageerden.

Oorspronkelijk geplaatst door boudini Bekijk bericht
                  ...Over het formaat zullen de meningen verdeeld zijn...
                  Sorry ben even niet mee met wat je bedoeld. Heeft u het specifiek over deze foto?
                  Met standaardformaat bedoelde ik:
                  4:3 - Digitale camera's, (S)VGA en Televisie
                  3:2 - Het klassieke foto formaat
                  16:9 - Breedbeeld of HDTV formaat
                  3:1 - Panorama formaat
                  Of formaten ingebouwd in de software van het bewerkingsprogramma.(Maw: geen "vrije" uitsnedes.)

Nog één van de redenen waarom ik dit formaat graag gebruik is omdat ik nu en dan naar analogie met vroegere dia-avonden, de foto's op DVD zet met een streepje muziek erbij. De liggende (landschapsformaat) foto's zijn dan beeldvullend zonder zwarte balken li en re van het beeld. Uiteraard gaat dit niet op voor foto's in portretformaat.

Oorspronkelijk geplaatst door boudini Bekijk bericht
                  ...uw uitleg lijkt me genoeg om niet verder in discussie te gaan, keuze van de maker respecteren...
                  Wat betreft het respecteren van de keuze van de maker is dat ook zo, voor iedereen, vandaar dat smaken verschillen. Maar het zijn toch dergelijke discussies waar ik van opsteek.

@josdevos: Helemaal onderaan li in de lay-out van BD heb je een keuzelijst waarbij je zelf kun kiezen welke achtergrondkleur BD aanneemt. (Wit-BD Classic-zwart.)

Marc

Comment

Zeer knappe foto, zeker de grote versie. Mooie zachte kleuren.
                    En top dat je zo'n uitleg geeft. Daar zal menig kijker wat aan hebben.
                    Groetjes,
                    Dominic

Comment

Een 'Big Stopper' (of in ieder geval toch een sterke ND-filter die daar in de buurt van komt) gebruikt om een sluitertijd te bekomen die het midden houdt tussen enerzijds het water dat wordt 'gladgestreken' en anderzijds de ondergaande zon die min of meer bolvormig moet blijven en geen zonnespoor mag gaan vormen.
                      Bij deze foto is dat alles aardig in evenwicht.

Mede door de langere sluitertijd ook een zeer subtiele overgang van zee naar lucht. Door het feit dat het landschap onder/voor de horizon bestaat uit een smaller wordende repel land wordt dit dan ook erg benadrukt.
                      Daardoor krijgt het geheel, althans voor een deel, een bepaalde sfeer die aanwezig is bij foto's waarbij in de compo gebruik werd gemaakt van 'negative space'.

Het lijnenspel in de wolken is mooi evenwijdig met de horizon- en landschapslijn.

Aangenaam beeld.

Mvg.,
                      Smets84.
                      Last edited by Smets84; 8 november 2015, 10:52.

Comment

Knap gedaan
                        Peter
                        mijn website : klik

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Smets84 Bekijk bericht
                          Een 'Big Stopper' (of in ieder geval toch een sterke ND-filter die daar in de buurt van komt) gebruikt om een sluitertijd te bekomen die het midden houdt tussen enerzijds het water dat wordt 'gladgestreken' en anderzijds de ondergaande zon die min of meer bolvormig moet blijven en geen zonnespoor mag gaan vormen.
                          Bij deze foto is dat alles aardig in evenwicht.

Mede door de langere sluitertijd ook een zeer subtiele overgang van zee naar lucht. Door het feit dat het landschap onder/voor de horizon bestaat uit een smaller wordende repel land wordt dit dan ook erg benadrukt.
                          Daardoor krijgt het geheel, althans voor een deel, een bepaalde sfeer die aanwezig is bij foto's waarbij in de compo gebruik werd gemaakt van 'negative space'.

Het lijnenspel in de wolken is mooi evenwijdig met de horizon- en landschapslijn.

Aangenaam beeld.

Mvg.,
                          Smets84.
                          Beter had ik het niet kunnen zeggen (en al zeker niet doen).
                          Voor mij zeker een topper!
                          "I never worry about the future. It comes soon enough." (Albert Einstein)

Comment

Vriendelijke dank voor de leuke reacties.
                            En een bedankje speciaal voor Smets84 zijn/haar mooie analyse(s).

Marc

Comment

Niets op aan te merken
                              Knappe kleuren en heel goed van compositie
                              FLICKR PHOTOSTREAM
                              Just try to comprehend that which you'll never comprehend

Comment

Working...
                              X