Welkom! Ben je al een geregistreerd forumlid, log dan in met de knop Inloggen of registreren uiterst rechts bovenaan je scherm. Is dit je eerste bezoek Om berichten te bekijken selecteer je een forum in het onderstaande overzicht. Om zelf berichten te plaatsen moet je je eerst (gratis) registreren: klik daarom op Registreer.
Nieuwe 'Dress to Impress' workshop op 14 december 2024. Informatie en (snel) inschrijven hier.
Voordat ik antwoord op jouw vraag heb ik een vraag voor jou. Waarom heb je dit beeld, in deze compositie op f/8 geschoten? Ik zou mijn diafragma veel verder openzetten (bijvoorbeeld f/4 of f/2.8) zodat je ISO naar omlaag kan en/of je sluitertijd veel korter wordt. Je onderwerp zal er veel meer uitspringen door de beperkte DOF, je onderwerp zal scherper zijn (indien de focus juist zit) omdat je sluitertijd korter is. Nu heb je teveel onscherpte in je onderwerp (staart, poten) naar mijn gevoel maar dat is persoonlijke smaak. Wat betreft jouw vraag ivm de kleurzweem. Een mogelijk oorzaak is een onjuiste witbalans. Hoe stond deze ingesteld?
“Your first 10,000 photographs are your worst.” ― Henri Cartier-Bresson
Canon EOS 5D MKII -- Canon EOS 500D -- Canon 24-70 f/2.8 -- Canon 18-55 f/3.5-5.6 -- Canon 50mm f/1.8 -- Canon 70-200 IS f/2.8 -- Tokina 11-16 f/2.8
Voordat ik antwoord op jouw vraag heb ik een vraag voor jou. Waarom heb je dit beeld, in deze compositie op f/8 geschoten? Ik zou mijn diafragma veel verder openzetten (bijvoorbeeld f/4 of f/2.8) zodat je ISO naar omlaag kan en/of je sluitertijd veel korter wordt. Je onderwerp zal er veel meer uitspringen door de beperkte DOF, je onderwerp zal scherper zijn (indien de focus juist zit) omdat je sluitertijd korter is. Nu heb je teveel onscherpte in je onderwerp (staart, poten) naar mijn gevoel maar dat is persoonlijke smaak. Wat betreft jouw vraag ivm de kleurzweem. Een mogelijk oorzaak is een onjuiste witbalans. Hoe stond deze ingesteld?
f8 genomen omdat ik op vorige foto (hier gisteren gepost, "kijk" heet die) raad kreeg om dit te doen vanwege te beperkte dof. Ik heb helaas geen lichtsterkte lens dus f2,8 kan al niet.
Met f2.8 had ik nog meer onscherpte in die staart gehad indien de kop scherper was.
Kortere sluitertijd had ik wel gewild, maar dan zou de iso nog hoger gemoeten hebben met dit diafragma en dat wou ik niet. Dus heb maar iets meer dan het dubbele van mijn brandpuntafstand genomen in de hoop dat het genoeg was. Maar met de snelheid die deze pup bergaf rennend had inderdaad niet kort genoeg.
Witbalans heb ik op automatsich staan... heb in de zelfde reeks zowel foto's met blauwzweem als met te veel geel, afhankelijk van al dan niet onder de bomen. Bos met veel zon op de middag is dus niet makkelijk merk ik.
Boutje, hier zie ik toch scherpere ogen en snuit dan in je vorige. Het totaalplaatje is er nog niet, maar je bent aan het oefenen. Ik zou zeggen heel veel proberen en spelen met je instellingen. Wat het blauwe betreft kan ik je niet verder helpen. Ik heb dat op het wit van mijn konijn en het groene gras waar ze op zit. Het wit heeft dan een groene schijn die ik niet goed krijg.
Ik ben geen fotograaf, ik probeer wel een foto te maken van wat ik zie.
Comment