Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Tramtunnel + extra versie !

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Tramtunnel + extra versie !

Was al tijdje van plan daar in Nieuwpoort es een plaatje te gaan schieten, omdat ik het gewoon een mooie constructie vind voor een tramhalte.
    Gekozen voor een z/w omzetting met deze...

[IMG][/IMG]

[IMG][/IMG]

Bedankt voor het kijken
    Greetz
    Dirk
    Last edited by DIRDEB; 30 oktober 2015, 21:02.
    Always happy to learn !

Re: Tramtunnel

Mooi beeld ! Enkel de kromme paal links stoort mij een beetje.
    www.erikthomas.be

Comment

Mooie en spectaculaire tramhalte. Goed gezien.
      Denk qua compo dat er meer in zat.

Marc
      Perfectie is niet haalbaar, daarom eisen we ze van de anderen. (Tolstoi)

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Brombeer Bekijk bericht

Marc
        Met Brombeer eens. Dit is al een mooie foto maar je had er nog iets meer uit kunnen halen
        http://www.smuttynose.nl

Comment

Volg Marc in zijn redenering.
          Mvg Suske

Comment

Knap gedaan hoor!
            vriendelijke groeten, Sien

Ik wil elke dag dat vandaag beter is dan gisteren !

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Brombeer Bekijk bericht

Marc
              ben het hier mee eens
              "I never worry about the future. It comes soon enough." (Albert Einstein)

Comment

Alvast bedankt voor de reacties maar kunnen jullie dan concreet tips geven hoe ik er een betere compo kon krijgen? Heb nog een tweede versie bijgepost met vierkante uitsnede, die volgens mij nog meer diepte in de foto benadrukt. Dit was ook het maximum wat ik er met mn 11mm kon uitkrijgen, want stond met mn rug tegen de elektr.paal. Wilde sowieso graag in de richting van de vismijn trekken zodat de 4 lichtpalen er dan opkwamen, en ik vond het ook wel een plus dat er mensen op de tram aan het wachten waren... Ik hoor het graag, blij als ik kan bijleren
                Greetz
                Dirk
                Always happy to learn !

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door DIRDEB Bekijk bericht
                  Alvast bedankt voor de reacties maar kunnen jullie dan concreet tips geven hoe ik er een betere compo kon krijgen?... Ik hoor het graag, blij als ik kan bijleren ...
                  Compo is iets waar hele boeken zouden kunnen over geschreven worden. De ene persoon gaat het zo zien en een andere zal het nog anders zien.
                  Kan je enkel maar aanraden om veel te gaan kijken op verschillende fora bij mensen die er echt hun specialiteit van maken. (Architectuur.) Ik weet of het nu over gebogen lijnen of strakke lijnen gaat dat bij iemand die er zich echt in verdiept de lijnen in samenspel met de omgeving, kleur of zwart-wit een mooie visueel aantrekkelijke foto oplevert. (Kijk maar naar Eddy zijn administratie-van-t-stad)

Je mag niet uit het oog verliezen dat de toeschouwers geen overzicht hebben zoals de fotograaf dat ter plaatse heeft. Zij kunnen niet weten dat je met je rug tegen een paal staat, maw dat je niet verder achteruit kon. Zij zien ook niet wat zich li en re buiten beeld afspeelt. Of er daar al dan niet storende elementen aanbieden. De mensen in je foto lopen echt niet in de weg hoor.

Persoonlijk vind ik de extra versie al beter mits nog enkele puntjes die meer aandacht konden krijgen. Andere mensen gaan het misschien weer anders zien.
                  Om nu enkel naar de extra versie te kijken: Je kon niet meer achteruit maar de eerste gebogen constructie kan er blijkbaar niet volledig op. Mits enige perspectiefcorrectie had je alle verticale palen/constructies echt wel verticaal gekregen. Nu hellen ze allemaal naar buiten. Misschien wou je dat wel zo, dat is dan een keuze die je maakt. Ik weet wel zeker dat diegenen die ze in de grond geplant hebben hun uiterste best gedaan hebben om ze recht te zetten.

Aangezien de voorste boog er toch niet op kon zou ik (persoonlijke smaak) eerder geopteerd hebben voor zo iets. Dan nog had het leuk en strak geweest mochten de hoeken waar het zeil de foto verlaat op één lijn gelegen. (Ben ervan overtuigd dat er op het origineel formaat beter te werken valt.)

Maar Dirk, ik weet echt wel dat het altijd makkelijk is zo iets achteraf te bedenken. Het uitvoeren daarentegen is andere koek.
                  Voor mezelf weet ik alvast dat ik op dat vlak nog heel veel kan bijleren en dat het me meer niet lukt om datgene te krijgen wat ik graag wou dan dat het me wel lukt.

Marc

Comment

Tof dat u terug reageert, Marc, en ook uw visie en tips deelt, daar steek ik wat van op ! Uw opmerkingen zijn inderdaad volledig terecht. De perspectiefcorrectie van de paaltjes langs de zijkant heb ik niet gedaan omdat ik teveel bezig was met wat gebeurde in de hoeken onderaan: in de 1e versie zag ik graag de rails daaruit vertrekken, in de 2e de bleke veiligheidslijn in het voetpad. Ik was ook vooral gefascineerd door het diepte effect in het beeld. Het zeil bovenaan, ja, ik weet niet of dat nog juist te krijgen is... maar ik ga zeker nog es aan de slag met het origineel om voor mezelf tot een betere versie te komen . Ik moet gewoon nog meer op alledetails letten bij het fotograferen zelf, me dunkt, maar je zal ook zelf wel weten dat fotograferen met een breedhoek, een centimeter je toestel verdraaien een enorm verschil kan geven op je eindresultaat (zou mss ook beter met foto's als deze, mn statief es wat meer gebruiken ). Maar dat alles maakt het misschien net boeiend en een uitdaging , want merk voor mezelf dat ik eigenlijk hoofdzakelijk met die breedhoek erop aan het fotograferen ben .
                    Nog es bedankt Marc en, by the way, de foto's die je aanhaalde van Eddy, had ze ook al met bewondering bekeken inderdaad iets om naar op te kijken
                    Greetz
                    Dirk
                    Always happy to learn !

Comment

Tof dat u terug reageert, Marc...
                      Denk dat dat de bedoeling is van een forum zoals het deze.

...by the way, de foto's die je aanhaalde van Eddy, had ze ook al met bewondering bekeken inderdaad iets om naar op te kijken
                      Greetz
                      Dirk
                      Ik heb nou Eddy aangehaald...maar er zijn hier nog wel mensen naar wiens werk ik opkijk op vlak van architectuur of abstract.
                      Kijk maar eens bij Gils, Lagrange...en zo zijn er nog. De lijst is niet limitatief.
                      Zij maken werk dat goed in de markt ligt en meestal visueel heel aantrekkelijk is.

In uw plaats zou ik niet verder werken op de bestaande foto. Als je de mogelijkheid hebt om eens terug te keren MET statief ga je er zeker meer uithalen.

Marc

Comment

Bedankt Marc om zo'n duidelijke reactie en verbetertips te geven. Niet alleen Dirk steekt hier wat van op !
                        Zo'n gefundeerde reacties zouden we hier eigenlijk meer moeten kunnen zien/lezen.
                        Voor mij in elk geval verhelderende toelichting. Nogmaals bedankt hiervoor.
                        "I never worry about the future. It comes soon enough." (Albert Einstein)

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door ifiamminghi Bekijk bericht
                          Bedankt Marc om zo'n duidelijke reactie en verbetertips te geven. Niet alleen Dirk steekt hier wat van op !
                          Zo'n gefundeerde reacties zouden we hier eigenlijk meer moeten kunnen zien/lezen.
                          Voor mij in elk geval verhelderende toelichting. Nogmaals bedankt hiervoor.
                          Dat is in feite graag gedaan ifiamminghi. Natuurlijk zijn deze tips één zienswijze. Andere mensen kunnen een totaal ander beeld in gedachten hebben. Net dat maakt fotografie leuk. Dan nog zijn deze kleinere tips maar klein bier vergeleken met wat je van sommige mensen hier en op andere fora zou kunnen opsteken. Dergelijke verbetertips worden gegeven naar best vermogen en ook daar kan al eens iets fout lopen. Neem nou het voorbeeld van het zeil...het zou best wel eens kunnen dat het inderdaad schuin gespannen is. Dat er geen lievemoederen aan is. Heb al heel wat kerktorens gezien die inderdaad verzakt zijn...

Het is niet altijd eenvoudig om via een keyboard in te schatten in hoeverre de topicstarters echt begaan zijn met fotografie. Wat hij/zij wel of niet kan. Bedoel het met hart en ziel toepassen en bijleren wat fotografie te bieden heeft. Als ik zie dat sommige TS het moeilijk hebben om op hun eigen topic terug te keren, als ik zie dat iemand gewezen op de fout(en) in zijn foto pas na de tweede maal "spitsroeden" lopen (na een hof-nominatie) tot de conclusie komt "'k zal het nog eens herbekijken..." Daar ontgaat me stilaan de lust om überhaupt nog iets te schrijven. Ben zeker niet sadomasochistisch aangelegd en wil mezelf of mijn mening dan ook aan niemand opdringen.

Als er in mijn foto's een terechte opmerking komt staat daar zo vlug mogelijk een update bij of ... moet ik meer uitleg vragen omdat het mij niet alleen lukt. (Wat DIRDEB hier ook deed.) Vraag ik dan die bijkomende uitleg niet...tsja...zal het niet zo nauw steken hé. Iedere TS moet voor zichzelf uitmaken of hij de bijkomende uitleg kan gebruiken of niet. Feit is niemand heeft hier verplichtingen aan iemand anders. Dat werkt in twee richtingen.

Enfin, heb niet de bedoeling DIRDEB zijn topic te "vervuilen" met één of andere klaagzang. Als er iemand hulp vraagt en ik kan daar een bijdrage in leveren zal ik dat met plezier proberen.

Marc

Comment

ga voor de eerste (en is reeds gezegd spijtig van de paal links) grts,Jozef
                            Hij ging met de TIJD mee,en is nooit terug gezien !!!

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door jozef De Ryck Bekijk bericht
                              ga voor de eerste (en is reeds gezegd spijtig van de paal links) grts,Jozef
                              Ook voor mij de eerste, zonder paal.
                              De kadertjes vind ik minder passen bij deze beelden, maar das smaak.
                              Groetjes,
                              Dominic

Comment

Working...
                              X