Welkom! Ben je al een geregistreerd forumlid, log dan in met de knop Inloggen of registreren uiterst rechts bovenaan je scherm. Is dit je eerste bezoek Om berichten te bekijken selecteer je een forum in het onderstaande overzicht. Om zelf berichten te plaatsen moet je je eerst (gratis) registreren: klik daarom op Registreer.
De Shooting Day in AARSCHOT op 22 maart 2025 is VOLGEBOEKT
De tweede (achteraf toegevoegde) foto zegt me niet zo veel…
Ik geef u m’n mening over de eerste foto.
Gezien uw titel ‘Back in time’ en de Sepia bewerking die werd toegepast meen ik dat de bedoeling van de foto erin bestaat een typische oude Ansichtkaart uit de periode 1890 - 1930 na te bootsen, zoals die zwart-witfoto's destijds noodzakelijkerwijs een sepiaproces ondergingen in een natriumsulfidebad om beter de tand des tijds te kunnen doorstaan.
Globaal gezien vind ik wel dat uw (eerste) foto wel degelijk min of meer die sfeer weergeeft.
De Sepia omzetting is goed gedaan.
De compositie van die eerste foto kan er wel door wat mij betreft, al heb toch enige bemerkingen.
De Cogels-Osylei in Antwerpen leent zich in ieder geval zeker voor dit soort van fotografie.
Er zitten in je compositie daaromtrent enkele sterke elementen hetzij ondermeer de oude huizen, de oude omheining rechts beneden en het authentiek ogende kasseien wegdek met de tramsporen.
De geparkeerde (moderne) wagens zijn dus een echte doorn in het oog . Daar hoef ik waarschijnlijk geen tekeningetje bij te maken…
De bewegingsonscherpte bij de tram is een twijfelgeval. Je had m.i. beter ofwel een sluitertijd genomen die de beweging ‘bevriest’ ofwel een tragere sluitertijd maar dan met een meer uitgesproken bewegingsonscherpte. De tram op de foto zit hier tussen die twee in en dat zegt me niet zo veel.
Maar ikzelf zou de tram gewoon geheel weglaten wegens te ‘modern’.
Tenslotte, wat de compositie betreft, vind ik het spijtig dat bovenaan het uiteinde van de nok van het dak van het eerste huis rechts er niet helemaal opstaat. Beter bovenaan iets meer ruimte gelaten dus.
Voor de rest ontbreekt het in de (eerste) foto nogal aan scherpte. Maar in dit geval mag die onscherpte er best zijn (indien het de bedoeling is de foto een ‘Ansichtkaart-uitzicht’ mee te geven). De lenzen die men 100 jaar geleden gebruikte met de technische mogelijkheden van toentertijd hadden immers niet de scherpte die we heden ten dage gewoon zijn.
Vaak wordt er in Photoshop zelfs nog een Gaussian Blur Filter toegepast om dergelijke foto’s te verkrijgen.
Misschien ook de gebouwen eens rechtzetten. Verder vind ik de compositie niet ok en de scherpte ook niet, maar dat is al gezegd. Persoonlijk vind ik de sepiabewerking te flets, probeer er meer contrast in te steken of te vertrekken van een zwart/wit en dan de tinten warmer te maken.
Comment