Welkom! Ben je al een geregistreerd forumlid, log dan in met de knop Inloggen of registreren uiterst rechts bovenaan je scherm. Is dit je eerste bezoek Om berichten te bekijken selecteer je een forum in het onderstaande overzicht. Om zelf berichten te plaatsen moet je je eerst (gratis) registreren: klik daarom op Registreer.
Wil jij ook de werking van Belgiumdigital ondersteunen? Verleng of start dan je vzw-lidmaatschap en geniet van voordelen bij activiteiten en kortingen bij onze partners.
VZW-leden: Je vindt hier de uitnodiging voor de (online) Algemene Vergadering op 28 december 2024.
Compo vind ik al veel beter dan je vorige, maar het flitsen valt toch nogal op (licht blinkende koppen en fel witte stelen).
Maar ik heb er geen probleem mee om toe te geven dat ik ze zeker niet mooier maak .
Voor mij is dit plat geflitst, het leven gaat weg.
mvg,
Eddy
Bedankt voor uw oprechte mening, enige tips om dit te voorkomen? Werken met flits is zeker nog niet mijn favoriete bezigheid, maar volgens mij kan je met een flits wel dat ietsje meer leven inbrengen die er niet is (bij deze dus duidelijk niet gelukt😕
Ik kan en heb zeker de intentie niet om te antwoorden voor Eddy.
Je spreekt op je vorig topic over storende schaduwen en hard licht. Soms kan dit vermeden worden door een kleine wijziging in standpunt. Soms ook helemaal niet. Als je een vogel fotografeert op het middag uur en het beestje zit pal in de zon dan lees ik hier nogal dikwijls: "Jammer van het harde licht hé..." Dat is ook zo maar voor mezelf kan ik dik leven met wat de natuur aanbiedt. Je bent op rondreis en je passeert op een plek waarvan je wel weet, deze reis is éénmalig. Zit er daar toevallig iets wat je nog nooit in het echt gezien of tegen gekomen hebt...Ik ga het alvast niet nalaten om te proberen er het beste van te maken. Ondanks hard licht. Zelfs de beste landschapsfotografen moeten soms genoegen nemen met een zon die wat uitbrandt. Kan je het wat bijsturen? Zoveel te beter. Kan dat niet...dan nog kun je aan een mooie foto komen. Tot op heden zijn er bij mijn weten nog geen technische middelen voorhanden die kunnen wat het menselijk oog niet beter kan. Ik kan alvast niet op het middag uur recht in de zon kijken.
Goed flitsen behoort echt wel tot de "hogere krijgskunsten" in fotografie. Er zijn zelfs crack's die het zuiver mathematisch kunnen benaderen en op voorhand berekenen wat nodig is om tot een mooi licht te komen met hulpmiddelen.
Ik kan dat niet. Bij mij is het wat men noemt trial and error. Maar...ik weet dat ik mijn flits verder van mijn onderwerp kan brengen of zijn kracht stapsgewijs verminderen tot -1/64e. Als ik daarbij mijn foto tot vijf maal toe moet herhalen alvorens tot een bevredigend resultaat te komen, dan is dat maar zo. Gelukkig gaan paddenstoelen niet lopen als het niet van de eerste keer lukt
Ik kan blenden en ik kan hdr'en maar...probeer te vermijden zulks te doen als de foto dat niet vraagt.
Ik ben er zeker van dat als je eens probeert een witte plu of andere diffuser tussen het licht en je onderwerp te brengen je foto stukken spannender wordt.
Veel succes.
Marc
Perfectie is niet haalbaar, daarom eisen we ze van de anderen. (Tolstoi)
Ik kan en heb zeker de intentie niet om te antwoorden voor Eddy.
Je spreekt op je vorig topic over storende schaduwen en hard licht. Soms kan dit vermeden worden door een kleine wijziging in standpunt. Soms ook helemaal niet. Als je een vogel fotografeert op het middag uur en het beestje zit pal in de zon dan lees ik hier nogal dikwijls: "Jammer van het harde licht hé..." Dat is ook zo maar voor mezelf kan ik dik leven met wat de natuur aanbiedt. Je bent op rondreis en je passeert op een plek waarvan je wel weet, deze reis is éénmalig. Zit er daar toevallig iets wat je nog nooit in het echt gezien of tegen gekomen hebt...Ik ga het alvast niet nalaten om te proberen er het beste van te maken. Ondanks hard licht. Zelfs de beste landschapsfotografen moeten soms genoegen nemen met een zon die wat uitbrandt. Kan je het wat bijsturen? Zoveel te beter. Kan dat niet...dan nog kun je aan een mooie foto komen. Tot op heden zijn er bij mijn weten nog geen technische middelen voorhanden die kunnen wat het menselijk oog niet beter kan. Ik kan alvast niet op het middag uur recht in de zon kijken.
Goed flitsen behoort echt wel tot de "hogere krijgskunsten" in fotografie. Er zijn zelfs crack's die het zuiver mathematisch kunnen benaderen en op voorhand berekenen wat nodig is om tot een mooi licht te komen met hulpmiddelen.
Ik kan dat niet. Bij mij is het wat men noemt trial and error. Maar...ik weet dat ik mijn flits verder van mijn onderwerp kan brengen of zijn kracht stapsgewijs verminderen tot -1/64e. Als ik daarbij mijn foto tot vijf maal toe moet herhalen alvorens tot een bevredigend resultaat te komen, dan is dat maar zo. Gelukkig gaan paddenstoelen niet lopen als het niet van de eerste keer lukt
Ik kan blenden en ik kan hdr'en maar...probeer te vermijden zulks te doen als de foto dat niet vraagt.
Ik ben er zeker van dat als je eens probeert een witte plu of andere diffuser tussen het licht en je onderwerp te brengen je foto stukken spannender wordt.
Veel succes.
Marc
Bedankt voor je verhelderende uitleg.
Als ik me goed kan herinneren is deze niet rechtstreeks geflitst, maar gebounced op een reflectiescherm. In totaal ben ik 3 uur in het bos geweest, en heb ik bij iedere paddestoel inderdaad verschillende zaken uitgeprobeerd.
Volgend weekend nog eens één en ander proberen, en wie weet, ooit...
Toch bedankt voor de reacties.
Met reflectieschermpjes wat licht vangen en op de paddokes laten weerkaatsen is in de meeste gevallen een oplossing. In dit geval zou ik gewoon een plaatje witte isomo gebruiken
Die witte vlekjes bovenaan storen ook wel wat maar dat kon je nog weghalen.
Over flitsen zijn veel boeken geschreven en veel misverstanden.
Als de lichtbron niet groot is ga je altijd hard licht hebben, vandaar de softbox.
Hoe dichter je lichtbron bij het onderwerp hoe zachter het licht, echt waar.
Enz ...
Mvg,
Eddy
Comment