Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Zwarte hond - witte kat

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Zwarte hond - witte kat

Ik probeer al even m'n huisdieren deftig op foto te krijgen. Een zwarte hond en een witte kat.

Hoe kan je dit belichten, want ik krijg momenteel altijd 1 van de 2 er goed op. Maar de ander is altijd over of onderbelicht.

Alvast bedankt voor de hulp!
    Iets te enthusiast over koelboxen
    koelboxreview.nl - Zijn ze het waard?

Re: Zwarte hond - witte kat

Ik denk niet dat dit hier het ideale forumonderdeel is om uw vraag te posten. Dit forum dient om foto's te plaatsen ter beoordeling.

Uw vraag correct beantwoorden zal misschien ook moeilijk zijn met deze beperkte info. Fotografeer je op auto of op manueel?
    Hou er rekening mee dat uw camera bij de lichtmeting altijd op zoek gaat naar middengrijs. Wellicht zal dit de oorzaak van uw probleem zijn. Een zwart onderwerp zal uw lichtmeter zien als grijs, met als gevolg dat uw foto overbelicht zal zijn. In dergelijke gevallen moet je onderbelichten of het licht meten op een grijskaart.
    Omgekeerd van toepassing op een wit onderwerp.
    Dit is de basis van de fotografie, een cursus kan wonderen doen

Comment

Bedankt voor je antwoord, Ik fotografeer meestal niet volledig manueel (diafragma voorkeur/apperture priority).
      En als ik mijn Zwarte hond appart trek is de rest meestal overbelicht. Dus je conclusie zal wel in de goede richting zitten.

en aan de basis wordt gewerkt

ps: Welk forumonderdeel is beter geschikt voor mijn vraag?

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door DemianK Bekijk bericht
        ...
        ps: Welk forumonderdeel is beter geschikt voor mijn vraag?
        De vraag mag hier, maar dan moet je er wel een foto bij plaatsen.

Comment

ik denk dat jullie de vraag niet goed begrepen hebben.
          waarschijnlijk is het probleem dat er altijd een van de twee ofwel onderbelicht of overbelicht is.
          Het beste wat je kunt doen is eerst ke licht meten op de zwarte hond (op spotmeting en manuele stand) op de uitgekomen sluitertijd mag je 1.5 tot 2 stops bijtellen (want je hond is zwart en niet grijs).
          Daarna meet je het licht op de witte kat. op de uitgekomen sluitertijd tel je dan weer 1.5 tot 2 stops af want je kat is niet grijs maar wit.
          de theorie hier achter komt recht uit het zonesysteem.

hier een linkje naar meer uitleg
          Last edited by Martijn1980; 13 september 2015, 08:09.
          een pessimist is een optimist met ervaring.
          Pentax K-5 en een beetje glas (door gegeven aan mijn dochter Lien)
          Pentax k-3II en nog meer glas

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Martijn1980 Bekijk bericht
            ik denk dat jullie de vraag niet goed begrepen hebben.
            ...
            hier een linkje naar meer uitleg
            https://www.google.be/url?sa=t&rct=j...g0qANR6gbBt3fQ
            keihandige link, bedankt hiervoor!

Comment

Het zal je intussen wel duidelijk zijn dat dit eigenlijk niet mogelijk is, je kunt immers geen foto maken waar je én 2 stops bijtelt én 2 stops aftrekt...
              Ik denk dat er twee mogelijke alternatieven zijn, de ene is HDR. Een tweede mogelijkheid is dat je 3 foto's maakt, één "normale", één twee stops onder- en een derde twee stop overbelicht. Die drie foto's voeg je dan in bv PS samen tot één opname.
              Die laatste mogelijkheid is in het geval van een kat en een hond niet evident omdat die beestjes wellicht niet stil zitten. Bij de eerste mogelijkheid neem je wel erg snel de drie (of meer afhankelijk van de mogelijkheden van je toestel) opnames na elkaar...
              Even uitproberen zou ik zo zeggen!
              "I never worry about the future. It comes soon enough." (Albert Einstein)

Comment

Working...
              X