Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Parapente boven de Mont Blanc

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Parapente boven de Mont Blanc

f13 1/1600 +2/3 ISO1250 100mm FF

Fijn dat je gekeken hebt, graag een reactie

Re: Parapente boven de Mont Blanc

Waarom iso1250? Ik denk dat er meer dan voldoende licht was om de iso-waarde (heeeel) laag te houden, neen?
    Goed dat je overbelicht hebt; je sneeuw is mooi wit.

Gr, V.
    http://www.catchlight.be
    Like mijn page, als je iets aan mijn commentaar hebt/had.
    https://www.facebook.com/CatchlightPhotographyBelgium

Comment

Ik maak foto's met een Pentax K5; op de stand TAV kan ik zowel opening en openingsnelheid regelen, de ISO wordt dan automatisch aangepast. Ik heb wel al gemerkt met veel licht is de kans groot dat ik een te hoge iso waarde krijg met overbelichte foto's tot geval. Bij u hier met deze foto merk dat er van overbelichting geen sprake is ondanks de hoge iso waarde.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door dwarsligger Bekijk bericht
        Ik maak foto's met een Pentax K5; op de stand TAV kan ik zowel opening en openingsnelheid regelen, de ISO wordt dan automatisch aangepast. Ik heb wel al gemerkt met veel licht is de kans groot dat ik een te hoge iso waarde krijg met overbelichte foto's tot geval. Bij u hier met deze foto merk dat er van overbelichting geen sprake is ondanks de hoge iso waarde.
        Wat is volgens u het verband tussen hoge iso en overbelichting?

Gr, V.

Comment

mooie opname tof !!!grts,Jozef
          Hij ging met de TIJD mee,en is nooit terug gezien !!!

Comment

Mooi Marcel. Je was op het goede moment ter plaatse.
            Mvg Suske

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door VincentBxl Bekijk bericht
              Wat is volgens u het verband tussen hoge iso en overbelichting?

Gr, V.
              Het is maar gissen of toch een beetje logica; Door dat er veel licht was zijn er ook harde schaduwen, het toestel denkt ik zal de iso verhogen dan worden die schaduwen uitgelicht, maar de lichtere vlakken zijn dan echt overbelicht. Het zou kunnen maar ik weet het niet dat er een bovengrens aan de iso waarde kan worden gegeven, of de stand P, alles zelf instellen! Ook het scherpstelpunt(en) in het donkere gebied, of in het sterke belichte deel maakt een wereld van verschil.

Comment

Ondanks de hoge iso toch een knap beeldje.
                Grt
                Eric

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door dwarsligger Bekijk bericht
                  Het is maar gissen of toch een beetje logica; Door dat er veel licht was zijn er ook harde schaduwen, het toestel denkt ik zal de iso verhogen dan worden die schaduwen uitgelicht, maar de lichtere vlakken zijn dan echt overbelicht. Het zou kunnen maar ik weet het niet dat er een bovengrens aan de iso waarde kan worden gegeven, of de stand P, alles zelf instellen! Ook het scherpstelpunt(en) in het donkere gebied, of in het sterke belichte deel maakt een wereld van verschil.
                  Sta me toe een paar punten toe te lichten (in willekeurige volgorde) om uw giswerk wat te cadreren:
                  - bij stand P stel je niet alles zelf in. Het toestel geeft je keuze tussen verschillende mogelijkheden met een consistente belichting. Stand M(anueel) dient om alles zelf in te stellen.
                  - standaard zal het toestel een sneeuwlandschap (zoals dat hierboven) onderbelichten. Hij probeert immers om van het wit, neutraal grijs te maken (daarom dat je moet overbelichten, zoals hierboven).
                  - een staalblauw hemel en een sneeuwlandschap op die hoogte reflecteren enorm veel licht. De auto-iso functie zou de iso laag moeten houden, aangezien de sluitertijden heel kort zijn. En er kan inderdaad een bovenwaarde gegeven worden voor de auto-iso functie.
                  - (spot)metering op een donker gebied kan inderdaad de foto overbelichten. De manier van meten is dus belangrijk bij het evalueren van de belichting, zoals je al aanhaalde.

Nu, dat alles geeft nog altijd het verband niet tussen hoge iso en overbelichting. Dat is omdat er geen rechtstreeks verband is. Een foto kan over- of onderbelicht zijn op gelijk welke iso.

Gr, V.

Comment

Knap beeld, krijg ik nu toch zin in een ijsje zeker!
                    vriendelijke groeten, Sien

Ik wil elke dag dat vandaag beter is dan gisteren !

Comment

Ik vrees dat die daar weinig thermiek gaat hebben
                      ik had hem misschien nog wat minder centraal geplaatst ...
                      bedankt om te kijken of te reageren, frans !

Comment

Zeer mooi beeld. Prachtige kleuren en mooie witte sneeuw.

Comment

Mooie opname, geeft een gevoel van vrijheid.
                          Iets minder centraal was beter (kan nog altijd).
                          mvg,
                          Eddy
                          Smaken verschillen

Comment

Stijgende lucht in volle vrijheid opzoeken! Heerlijk.

Comment

Voor mij werkt dit beeld niet goed, Marcel. Je hebt inhoudelijk heel vrije en ruimtelijke elementen (parapente, hooggebergte, ) maar de foto geeft niet dat gevoel van vrijheid en ruimtelijkheid.
                              Wat mij betreft is er te veel ingezoomd en is te weinig rekening gehouden met de omgeving waarin alles zich afspeelt.
                              Niet geschoten is altijd mis ...

Betreden op eigen risico - de directie is niet aansprakelijk voor gebeurlijke ongevallen.

Comment

Working...
                              X