Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Eerste zelfportret

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Eerste zelfportret

    Vandaag eens een experiment gedaan met het maken van een zelfportret. Dit is de eerste keer dat ik zoiets heb gedaan, maar moet zeggen dat het mij erg goed beviel. Ook een goede manier om te oefenen op portret zonder een model voor je te hebben. Ik zou graag van jullie horen wat hier goed is, en wat niet, zodat ik mij kan blijven ontwikkelen (afgezien van dat hoekje rechtsonder, die zag ik zelf al). Bedankt!


    17mm / f3.5 / 1/40s / ISO 100
    ---

    Canon 60D + 17-55mm f/2.8 // Sony RX100

  • #2
    Re: Eerste zelfportret

    niet slecht gedaan, scherp op de ogen. Ik vraag mij af hoe je dat doet om scherp te stellen op de ogen als je een zelfportret maakt, dus dat is al heel goed.
    Verder vind ik die hand storend in het beeld, ze valt heel groot uit, vingers afgesneden en ook onscherp. Een onderdeel van die grootte vooraan in beeld wat eigenlijk geen bijdrage geeft aan de foto kan je beter weglaten.
    https://www.flickr.com/photos/97971414@N07/albums

    Comment


    • #3
      Re: Eerste zelfportret

      Ha, leuk idee om te doen.
      Maar, nog altijd handiger om te werken op een ander model dan op jezelf, maar goed, als je niks anders voor handen hebt, dan is het inderdaad een leuke oefening.
      Probleem is ook bij die zelfportretten dat je soms moeilijk kan inschatten wat op de foto zal komen en wat niet. Zo hier bv met de afgesneden vingers. Had je dat met een model gedaan dan had je dit bv wel kunnen zien.

      Over de opbouw van de foto zelf, heb ik een beetje mijn twijfel. Ik weet niet waarom je die paraplu combineert met die berenmuts. Wellicht heb je de paraplu geplaatst om een afscheiding te maken naar de achtergrond toe ?
      De paraplu en de berenmust samen vind ik niet zo passen. Het zijn beide twee leuke attributen om mee te werken, maar samen hebben ze zo op eerste zicht weinig verband met elkaar. Of misschien wil je met deze attributen duidelijk maken dat je die al eens gebruikt hebt voor één of ander reis of project ?

      Allez, nog veel oefenplezier als " zelfmodel" .

      Grt,
      deka
      There is a crack in everything, that's how the light gets in. ( L. Cohen )

      Comment


      • #4
        Re: Eerste zelfportret

        Oorspronkelijk geplaatst door evelynvancky Bekijk bericht
        niet slecht gedaan, scherp op de ogen. Ik vraag mij af hoe je dat doet om scherp te stellen op de ogen als je een zelfportret maakt, dus dat is al heel goed.
        Verder vind ik die hand storend in het beeld, ze valt heel groot uit, vingers afgesneden en ook onscherp. Een onderdeel van die grootte vooraan in beeld wat eigenlijk geen bijdrage geeft aan de foto kan je beter weglaten.
        Oorspronkelijk geplaatst door deka Bekijk bericht
        Ha, leuk idee om te doen.
        Maar, nog altijd handiger om te werken op een ander model dan op jezelf, maar goed, als je niks anders voor handen hebt, dan is het inderdaad een leuke oefening.
        Probleem is ook bij die zelfportretten dat je soms moeilijk kan inschatten wat op de foto zal komen en wat niet. Zo hier bv met de afgesneden vingers. Had je dat met een model gedaan dan had je dit bv wel kunnen zien.
        Om de foto te maken heb ik mijn camera op een gorillapod op mijn bureau gestationeert, plaatsgenomen op een stoel en manual focus geselecteerd. Ik heb een 600D, dus het display kan uitklappen waardoor je met live view toch nog een beetje je compositie kunt bepalen. Natuurlijk is deze manier van scherpstellen niet toe te passen als je verder van de camera wilt gaan staan. Om dit te bereiken kun je bvb precies bepalen waar je gaat staan, en daar een focuspunt instellen (een statief bvb). Het blijft passen en meten uiteraard.

        De hand voegt in mijn mening toe aan de houding die hier word overgedragen.

        Over de opbouw van de foto zelf, heb ik een beetje mijn twijfel. Ik weet niet waarom je die paraplu combineert met die berenmuts. Wellicht heb je de paraplu geplaatst om een afscheiding te maken naar de achtergrond toe ?
        De paraplu en de berenmust samen vind ik niet zo passen. Het zijn beide twee leuke attributen om mee te werken, maar samen hebben ze zo op eerste zicht weinig verband met elkaar. Of misschien wil je met deze attributen duidelijk maken dat je die al eens gebruikt hebt voor één of ander reis of project ?
        Om eerlijk te zijn heb ik idd zomaar iet uit de kast getrokken. In eerste instantie de Russische muts, waarbij idd nog een thema ideetje in me op kwam met bijvoorbeel een fles vodka en oude lantaarn oid. Beetje cliché ideetje, maar zou iets leuks kunnen worden mits origineel toegepast. De Thaise parasol heb ik er inderdaad bijgepakt om een aantrekkelijkere achtergrond te krijgen.

        Ze zijn ook beiden op reizen gekocht ja, maar dit wilde ik er niet mee overbrengen. Het is allemaal snel uitgewerkt maar het heeft me wel open gesteld voor nieuwe mogelijkheden en ideeën. Toch snel maar eens een studio setup aanschaffen.
        ---

        Canon 60D + 17-55mm f/2.8 // Sony RX100

        Comment

        Working...
        X