Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Kokerwormpje

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Kokerwormpje

Nog eentje van mijn weekje Roses. Nu een Kokerworm. Zeer moeilijk te fotograferen beestje, bij de minste trilling die ze voelen die te dicht in hun buurt komt, trekken al die tentakeltjes vliegensvlug naar binnen. En als ik zeg: vliegensvlug, dan wil dat zeggen dat je het eigenlijk zelfs niet ziet. Resultaat: veel foto's van kokertjes . Maar de foto's die gelukt zijn, zijn dan ook de moeite... Het is een wondere wereld daar beneden!

Tube worm

by Wim Bollein, on Flickr

SONY RX100 MII ; Ikelite behuizing en flits ; ISO 160 ; f/2.0 ; 1/160 sec ; 10mm

Re: Kokerwormpje

Mooie foto. Je kan de beweging van het dingetje zien, het zweeft
    grt. Ria

Comment

Bedankt Ria!

Comment

Ik weet niet of de kleuren juist zijn, maar zet die plaat in grijs en je hebt een zoektocht naar uw onderwerp. bedankt om dat gene te tonen waarvan de meeste onder ons zelfs het bestaan niet weten.

Comment

Dwarsligger, kleuren onder water zijn enorm tricky en in mijn ogen voor discussie vatbaar. Onder water verliest alles zeer snel zijn kleur met de diepte (of algemener gezegd, met de afstand tot de lichtbron) en krijg je al snel de blauwgroene kleuren zoals te zien op aan de randen van de foto. Dat is eigenlijk wat je als duiker ook ziet. Tenzij je er dan met een lamp op gaat zitten natuurlijk, dan komt plots een ware kleurenpracht naar boven, zoals je (een beetje) kunt zien in het midden van de foto waar mijn flitser op gericht stond. Als ik dus onder water ga fotograferen is dat steeds met flitser en mijn WB staat ingesteld op exact de kleurtemperatuur van mijn flitser (5500K). Maar ook bij mijn 'onderwaterlandschapsfoto's', waar ik er ook wel eens eentje van zal posten, zie je dat het flitslicht geen enkele zin heeft en krijgt alles de blauwe/groene kleuren. Dat kun je eventueel verhelpen door steeds een meting op een grijskaart te maken, maar eerlijk, dan ben meer bezig met je instellingen dan met duiken en/of fotografie, want de WB verandert zo goed als constant. (RAW is natuurlijk ook een mogelijkheid)

Vraag is dus, wat zijn de echte kleuren? Of beter gesteld, hoe ga je met die 'echte' kleuren om? Wil je het tonen zoals de duiker het ziet of met de fysische kleuren? Je hebt in ieder geval gelijk dat als je deze specifieke foto in de 'zichtbare kleuren' of in extremis in het grijs zet, je moet zoeken naar je onderwerp. Ik ga er meestal van uit om bij een specifiek onderwerp (een vis, of max enkele, een schelpdiertje, een plantje, ...) waar ik goed met mijn flits bijkan, de echte kleuren te gebruiken, bij overzichtsfoto's of foto's op afstand, hou ik het op de zichtbare kleuren. Zoals de meesten in alle vormen van de fotografie anderen iets proberen te tonen van wat ze ervaren en zien op deze wereld, probeer ik dat op die manier ook voor de wondere wereld die onder het wateroppervlak te vinden is (en het is een heel grote wereld daar beneden, mijn ontdekkingstocht is pas begonnen ).

Comment

Working...
          X