Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Avond landschap

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Avond landschap

Hallo,

ik ben nieuw op dit forum. Sinds januari ben ik gestart met het volgen van een cursus fotografie! Ik leer hier veel uit maar leer ook veel uit feedback. één van de opdrachten die we kregen was om een foto te maken met veel scherptediepte. Ik kom vaak een oude molen tegen waar dezer dagen een mooi bloemenveld voor staat. Ik wou van deze gelegenheid gebruik maken maar merkte toch wat moeilijkheden bij het nemen van de foto. Dit zijn de twee beste resultaten volgens mij :

"Update": Ik had nog een andere foto getrokken met F11 als instelling zoals hier voorgesteld werd! Bij deze foto heb ik de sensorvlekken weggehaald! Ik vroeg mij ook nog af of er nog tips waren naar de het kleur toe (of is dit niet storend)? Ik heb er zelf sterke twijfels over dus eerlijke feedback is zeker welkom (ik kan wel een beetje kritiek verdragen ook )

De eerste foto lijkt mij qua opstelling en sfeer het mooist maar boet een stuk in naar kleurvariatie toe? In de 2e foto is dat wel wat meer aanwezig maar mist hij volgens mij de kenmerken van de eerste foto. Zelf dacht ik om misschien eens terug te gaan wanneer het iets minder zonnig was of 's morgens wanneer de zon nog meer van achteren komt?

Andere tips zijn zeker welkom!
    Last edited by my own savior; 22 april 2015, 22:04.

Re: Avond landschap

Ik zou beginnen met het wegpoetsen van de sensorvlekken, zeer storend en talrijk aanwezig. Je hebt veel storende elementen op de achtergrond, wat de foto nogal warrig maakt en onoverzichtelijk. De 2de vind ik dan eigenlijk nog de beste maar er mag een heel stuk lucht af, zodat de horizon op één derde komt van de foto komt. Geeft ook meer diepte aan de foto.

Anderen die veel beter zijn dan ik in landschappen zullen je nog wel verder kunnen helpen.
    https://www.flickr.com/photos/97971414@N07/albums

Comment

Bedankt voor de aanvullende tips! Die sensorvlekken waren mij met het posten hier ook net opgevallen (ik heb echter nog geen idee hoe ik deze kan verwijderen )
      De storende elementen waren mij nog minder opgevallen... Ik vond het hek op de 2e dan eerder storend.

Comment

ik kan je enkel zeggen hoe je ze in Lightroom verwijderd, een ander programma daarvoor gebruik ik niet. Photoshop zal dat ook wel kunnen maar daar ken ik het niet.
        https://www.flickr.com/photos/97971414@N07/albums

Comment

Welkom op dit forum.

Betreffende de foto's is de eerste volgens mij de beste, zonder de vele vlekken dan welliswaar. De tweede mist scherpte.
          Inzake uw opdracht denk ik dat er betere manieren zijn om te spelen met scherptediepte dan in landschappen. Bij landschapsfotografie wordt in de meeste gevallen verondersteld dat alles scherp is, van voor tot achter.
          Betreffende uw sensorvlekken: is dit een nieuwe camera waar je mee werkt? Wat was uw diafragma?
          Om te spelen met scherptediepte zou ik in ieder geval een groot diafragma hanteren (klein getal), en sensorvlekken komen meestal voor bij een klein diafragma.

Probeer een een close-up van iets, met een groot diafragma, waarbij de achtergrond onscherp wordt. Ik denk dat je meer zal slagen in uw opdracht dan met deze landschapsfoto's.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door evelynvancky Bekijk bericht
            Ik zou beginnen met het wegpoetsen van de sensorvlekken, zeer storend en talrijk aanwezig. Je hebt veel storende elementen op de achtergrond, wat de foto nogal warrig maakt en onoverzichtelijk. De 2de vind ik dan eigenlijk nog de beste maar er mag een heel stuk lucht af, zodat de horizon op één derde komt van de foto komt. Geeft ook meer diepte aan de foto.

Anderen die veel beter zijn dan ik in landschappen zullen je nog wel verder kunnen helpen.
            Volg hier, je sensor is behoorlijk vuil. Ik zie geen exif-data maar volgens mij heb je je diafragma iets te gretig toegeknepen om een maximale schermdiepte te bekomen. Op zo'n moment gaat je algemene scherpte opnieuw lichtjes achteruit. Bovendien ga je met een te klein diafragma veel beter het stof op je sensor zien en dat is nu net wat ik hier zie. Het is mogelijk met een kleine brandpuntafstand een landschap volledig scherp te krijgen met een diafragma van f/11 en met geen objecten dicht op de voorgrond zelfs f/8.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door boudini Bekijk bericht
              Welkom op dit forum.

Betreffende de foto's is de eerste volgens mij de beste, zonder de vele vlekken dan welliswaar. De tweede mist scherpte.
              Inzake uw opdracht denk ik dat er betere manieren zijn om te spelen met scherptediepte dan in landschappen. Bij landschapsfotografie wordt in de meeste gevallen verondersteld dat alles scherp is, van voor tot achter.
              Betreffende uw sensorvlekken: is dit een nieuwe camera waar je mee werkt? Wat was uw diafragma?
              Om te spelen met scherptediepte zou ik in ieder geval een groot diafragma hanteren (klein getal), en sensorvlekken komen meestal voor bij een klein diafragma.

Probeer een een close-up van iets, met een groot diafragma, waarbij de achtergrond onscherp wordt. Ik denk dat je meer zal slagen in uw opdracht dan met deze landschapsfoto's.
              update: Sorry, uw opdracht heb ik verkeerd geïnterpreteerd, ik dacht dat je een geringe scherptediepte wou hebben,blijkbaar heb ik dit mis gelezen

Comment

Inderdaad super tips om over na te denken in ieder geval! Camera is tamelijk oud: canon eos 1000d. Diafragma zou ik moeten nakijken! Ik heb wat proberen variëren dus kan ik ook eens vergelijken!

@ evelyn ik heb light room maar ben ook daar nog zoekend

Comment

Welkom hier !
                  In Lightroom in de balk boven de foto staat "gereedschappen", daarin ga je naar "vlekken verwijderen". In de rechterkolom kun je dan de grootte van je penseel bepalen. Met je cursor op het vlekje gaan staan, klikken en dat is het dan.

Van compositie vind ik de eerste foto wel mooi.
                  Last edited by philitalia; 18 april 2015, 08:55.
                  Mvg Philip

Comment

Bedankt philitalia! Ik kijk straks eens of ik het kan vinden! Zijn er tips of opmerkingen naar kleur/schakering toe? Daar had ik zelf namelijk het meeste twijfels rond

Comment

Enkele aanpassingen gedaan bij de eerste foto! Ik zie net nog wel dat de vogeltjes rond het huis en op de hoogspanningskabels ook eerder storend zijn... Dacht dat het een vlekje was. dat zou ik misschien ook nog kunnen weghalen?

Comment

Working...
                      X