Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Blits bezoek in Brugge

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Blits bezoek in Brugge

Tijdens mijn blits bezoek voor het werk in brugge, nog volgende beelden kunnen schieten.

ISO 100 - F11 - 1/80

ISO 100 - F11 - 1/160

Origineel beeld (van foto 2)zag er niet zo belovend uit, met Analog Efex Pro heb ik er nog dit kunnen van maken.
    Ik vind het iets hebben

link naar flickr
    Nikon D750 - Nikkor 24-70 F2.8 - Nikkor 70-200 F2.8 VRII - Nikkor 50 F1.8 - Nikon SB910
    Imac 21,5" 2,9GHz Quad-core Intel Core i5 - 16 GB DDR3 SDRAM

Re: Blits bezoek in Brugge

De eerste is volgens mij de beste, al zie ik in de linker bovenhoek een vreemde strepen, of ligt dat aan mijn scherm?
    De bewerking bij de tweede vind ik niet geslaagd, het kleurverschil tussen de voorgrond en de achtergrond komt heel onnatuurlijk over.

Comment

De strepen waar boudini het over heeft in de eerste foto zie ik ook en zie ik ook richting het helderder deel naar rechts. Color banding wordt dat volgens mij genoemd, een gevolg van het beperkte contrastbereik in digitale foto's.
      Soms helpt hiervoor het toevoegen van een klein beetje ruis in de lucht (tegenstrijdig idee, maar het werkt echt).
      Wat ietwat onnatuurlijk op mij overkomt is de helderheid van de in schaduw staande huizen, hoewel reflecties van licht veel op kunnen helderen, lijken de huizen gevoelsmatig haast wel net zo licht (misschien zelfs lichter) als de lucht, lichter dan ze van oorsprong waarschijnlijk waren in de schaduwsituatie die er was.
      Misschien dat het terugschroeven van de helderheid in die delen van de foto kan helpen om voor een minder tegennatuurlijk gevoel te zorgen (immers, een object dat in de schaduw staat kan volgens de wetten van de natuurkunde nooit lichter zijn dan de lichtste delen die door direct zonlicht beschenen zouden worden).

Hoewel ik het doorkijkje heel mooi vind naar de toren en dat ook echt goed werkt (vind ik dan), komt in de tweede foto de in helderheid teruglopende toren onnatuurlijk op me over, doordat er rond de top geen bebouwing staat die voor het wegnemen van licht zou kunnen zorgen.
      Technisch gezien zou je ook in het echt niet verwachten dat de top van een toren zoveel donkerder zichtbaar zou zijn als deze in het volle, zij het indirecte licht staat.

Verder een kleinigheidje, maar wat misschien makkelijker op te lossen is dan de punten die ik aangaf bij beide foto's is het volgende:
      In beide foto's zie ik een paar stofjes, in de eerste foto een ruim stuk boven de scheiding van het linker huis dat paars is en naar het witte huis er links naast zit een stofje op (ik vermoed) de sensor en bij de tweede foto boven de vlaggenmasten.
      Met een retoucheergereedschap zou zoiets denk ik gemakkelijk te maskeren moeten zijn.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Alex_en_Iris Bekijk bericht
        Wat ietwat onnatuurlijk op mij overkomt is de helderheid van de in schaduw staande huizen, hoewel reflecties van licht veel op kunnen helderen, lijken de huizen gevoelsmatig haast wel net zo licht (misschien zelfs lichter) als de lucht, lichter dan ze van oorsprong waarschijnlijk waren in de schaduwsituatie die er was.
        Misschien dat het terugschroeven van de helderheid in die delen van de foto kan helpen om voor een minder tegennatuurlijk gevoel te zorgen (immers, een object dat in de schaduw staat kan volgens de wetten van de natuurkunde nooit lichter zijn dan de lichtste delen die door direct zonlicht beschenen zouden worden).
        ik had enkel de luminatie van de blauwe kleuren iets verminderd, zodanig dat het blauw in de lucht beter ging uit komen. hier onder zie je hoe het is zonder de luminatie reductie. Heb het stofje ook weggenomen
        Last edited by bart salembier; 18 maart 2015, 21:53.
        Nikon D750 - Nikkor 24-70 F2.8 - Nikkor 70-200 F2.8 VRII - Nikkor 50 F1.8 - Nikon SB910

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Alex_en_Iris Bekijk bericht
          Hoewel ik het doorkijkje heel mooi vind naar de toren en dat ook echt goed werkt (vind ik dan), komt in de tweede foto de in helderheid teruglopende toren onnatuurlijk op me over, doordat er rond de top geen bebouwing staat die voor het wegnemen van licht zou kunnen zorgen.
          Technisch gezien zou je ook in het echt niet verwachten dat de top van een toren zoveel donkerder zichtbaar zou zijn als deze in het volle, zij het indirecte licht staat.
          Zie hieronder mijn bescheiden poging om de toren wat egaler te krijgen, de top was voornamelijk donkerder door het toegevoegde vignet.
          In realiteit was het contrast tussen de toren en de omringende lucht heel groot, waardoor het moeilijk was om er de details terug uit te halen.

Comment

Heerlijk straatje in de tweede foto. Als de zon daar zit, kan je er prachtige beelden schieten, met bakken vol sfeer.
            Vind de tweede foto dan zo eentje vol sfeer ... Die gele wagen, die blauwige gloed ....Voor mij mag hij er zijn.
            deka
            There is a crack in everything, that's how the light gets in. ( L. Cohen )

Comment

Voorkeur voor belforttoren omwille van de sfeer in de foto
              Bij de andere werkt de lucht niet echt mee
              Peter
              mijn website : klik

Comment

Working...
              X