Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

scherpte en belichting

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• scherpte en belichting

omdat ik toch wel de raad kreeg bij het fotograveren van men vogelkes om beter een beetje onder te belichten dan wel over te belichten, zodat je met een bewerkings programma in de hoge lichten de toch nog detail te hebben ...heb ik dit dus eens geprobeerd...op het eerste zicht leek het me vrij goed maar als ik hem nu hier in zijn volle glorie zie staan valt het me wel lelijk tegen ....veel te veel ruis....terwijl ik toch de shoot deed bij 400 asa....toch te hoog ?

DSC_1707 by freddy.houtmeyers, on Flickr
    https://fredor2.wixsite.com/portfolio-freddy-1

Re: scherpte en belichting

Komt dit niet door het fel croppen freddy ?
    Kan je eens de originele laten zien ?
    Je hebt wel geen belichtingcorrectie toegepast hé, want die staat op nul.

Je kan die perfect ontruisen hoor, maar dan verlies je het detail in de veren.
    Last edited by Guest17; 16 februari 2015, 16:45.

Comment

Hoi Djvan....had die belichtings correctie doorgevoerd met men bewerkings programma...en ook geprobeerd om die ruis weg te halen ...maar die ruis weghalen lukte me niet ???
      jij wel zie ik....vind hem zonder die ruis toch beter hoor.....

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door freddy69 Bekijk bericht
        ....vind hem zonder die ruis toch beter hoor.....
        Dat zou ik 'iets' beter noemen, alles werd reeds teveel verscherpt waardoor je halo's en andere artefacten laat ontstaan.
        De EXIF gegevens zijn ok, blijkbaar ben je in de bewerking wat te ver gegaan met de schuivertjes.
        ...leeg...

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door freddy69 Bekijk bericht
          Hoi Djvan....had die belichtings correctie doorgevoerd met men bewerkings programma...en ook geprobeerd om die ruis weg te halen ...maar die ruis weghalen lukte me niet ???
          jij wel zie ik....vind hem zonder die ruis toch beter hoor.....
          Ik heb het ontruist met Noiseware Pro, een plug-in voor Photoshop.
          Wel op de stand 'full noise reduction' moeten zetten om alle ruis weg te halen.
          Ik stuur je nog een PB.

Comment

Ik vermoed ook een redelijke crop?
            Met een sluitertijd van 1/2000, had je ISO nog lager gekunnen.

Comment

Onderbelichten/overbelichten doe je op je fototoestel, niet in LR. waar je wel nog wat kan aanpassen achteraf indien nodig Ik zou niet kiezen om de iso naar beneden te halen maar een hoger F getal gebruiken, komt je scherptediepte ten goede. Te veel (na) verscherpen kan ook ruis in je beeld brengen. Ik zoek het eerder daar dan de 400 iso.
              Ik ben geen fotograaf, ik probeer wel een foto te maken van wat ik zie.

Comment

Had idd bij vorige foto's van vogels (niet van de koolmezen) maar wel van pimpelmezen een hogere f waarde (f=7.1) maar vind wel dat koolmezen veel moeilijker op scherm te toveren zijn dan eender welke andere vogel...waarschijnlijk door het directe verschil wit zwart aan zijn kop waar je per slot van rekening op scherp stelt....

Comment

Ik vind decompositie goed

mvg
                  Georges
                  Groeten
                  Georges

Comment

Working...
                  X