Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

totale mislukking

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: totale mislukking

Oorspronkelijk geplaatst door Koeno Bekijk bericht
    Ons hebben ze aangeleerd... dat je zonder statief best een sluitertijd van 1/brandpuntafstand moet aanhouden.
    Je brandpunt is hier 300mm? Dus minstens 1/300 als sluitertijd.
    Met statief kan je natuurlijk weer iets trager, maar niet al te veel vrees ik.
    Op 300mm met een cropcamera in theorie zelfs 1/450 sec.
    Als het objectief IS heeft, kan je wel een tweetal stops winnen.
    Dit alles geldt uiteraard enkel ter voorkoming van de onscherpte veroorzaakt door de fotograaf zelf (los van de eventuele beweging van het onderwerp).
    https://www.facebook.com/devrieset/

Comment

Mijn ervaring met meesjes is dat die niet echt zo schuw zijn, als je even stil gaat zitten, dan zullen snel terug aan de voederplank zitten.
      Ik zou 1 scherpstelpunt selecteren dat het meest aansluit bij je compositie zodat je niet overbodig moet croppen. je sluitertijd voldoende snel zoals reeds uitgelegd. Ik denk dat een tussenring niet zal werken, een D3300 heeft diafragma 5.6 minimum nodig om goed te kunnen focussen dus die stop die je verliest dan zal hij niet accuraat meer focussen en gaan hunten.

Comment

Vandaag ff opnieuw geprobreers, mijn schuilplaats iets dichter bij geplaatst en ze mobiel gemaakt (men geblindeerde auto...) de instellingen een beetje aangepast zoals hier al wel eens aangegeven...alleen had ik probleem met het scherpstellen de mezen waren sneller dan men autofocus, dan maar op manueel scherpstellen gezet en dat was merkbaar beter alleen toen hadden de mezen siesta en ik kou....bedankt toch alvast voor al de fijne tips...
        https://fredor2.wixsite.com/portfolio-freddy-1

Comment

Als je de laatste millimeter van je lens wilt gebruiken zal je sowieso aan scherpte inboeten. Mijn ervaring leert mij dat geen enkele zoomlens scherp is op de laatste millimeters. Zeker niet de lenzen van die klasse, zelfs met mijn 70-200 heb ik het ook.
          https://www.flickr.com/photos/97971414@N07/albums

Comment

Vandaag opnieuw eens geprobeerd was nog niet je dat maar toch verbetering merkbaar....vogeltje nog niet echt goed in beeld maar toch verbetering of niet...

DSC_0750 by freddy.houtmeyers, on Flickr

Comment

Dit is erger dan je crop in je openingspost.

Comment

oei ik zag dat ff anders....waarom is het erger ?

Comment

Kijk eens goed, ik zie witte accenten langs onderwerpen waar je dit echt niet wilt hebben.

bijvoorbeeld:
                  - van snavel bovenlangs tot staarttip.
                  - langs de takken

En het lijkt mij dat je dit in bewerking best wel in de hand kan houden.

oh en let op waar het licht vandaan komt. Dit objectief met tegenlicht zijn geen vriendjes.
                  Last edited by in2lapland; 3 februari 2015, 17:45.

Comment

Kijk eens goed, ik zie witte accenten langs onderwerpen waar je dit echt niet wilt hebben.

bijvoorbeeld:
                    - van snavel bovenlangs tot staarttip.
                    - langs de takken

En het lijkt mij dat je dit in bewerking best wel in de hand kan houden.

oh en let op waar het licht vandaan komt. Dit objectief met tegenlicht zijn geen vriendjes.
                    Daar kan ik iets beter mee leven......toch stel ik me nog 2 vragen ...1. Bedoel je met best in de hand houden met bewerking ? Bedoel je fotobewerkings gereedschappen en 2. is men camera die ik pas nieuw heb Nikkon 3300 in combinatie met een sigma lens 70-300mm 1:4-5.6 wel oke voor de foto's van vogels welke ik voor ogen heb ?
                    Heb altijd gefotograveerd met een nikon D40 en dat ging me blijkbaar beter af...

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door freddy69 Bekijk bericht
                      Vandaag ff opnieuw geprobreers, mijn schuilplaats iets dichter bij geplaatst en ze mobiel gemaakt (men geblindeerde auto...) de instellingen een beetje aangepast zoals hier al wel eens aangegeven...alleen had ik probleem met het scherpstellen de mezen waren sneller dan men autofocus, dan maar op manueel scherpstellen gezet en dat was merkbaar beter alleen toen hadden de mezen siesta en ik kou....bedankt toch alvast voor al de fijne tips...
                      Ik kan je aanraden om de backbuttonfocus (AF-on) te gebruiken, dat werkt makkelijker dan manueel en heeft ook het voordeel dat je camera niet de hele tijd begint scherp te stellen als je aan de ontspanner komt, als je even zoekt vind je er wel wat info over

Comment

1. Ja, nabewerkingssoftware (LR/PS/CS of iets anders gelijkwaardigs)
                        2. Ik ben niet gecharmeerd van de sigma 70-300mm, laat ik dat voorop stellen. Je kan er zekers vogelfotografie mee bedrijven, maar je dient wel rekening te houden met de omstandigheden. Je zult in de praktijk zelf moeten ondervinden wat met deze combi wel en niet kan.

foto's van vogels: tuinvogels???

- gebruik een statief/rijstzak
                        - gebruik een draadontspanner
                        - kies juiste wb - niet de auto - / iso /diafragma (>6.3) opdat je aan tijden komt van >= 1/400ste
                        - niet geheel uitzoomen naar de 300 maar een tikkie terug
                        - raw of jpg, mijn voorkeur gaat uit naar raw, meer info aanwezig voor de nabewerking
                        - maar het belangrijkste is uiteraard het observeren, gedrag leren kennen enz

Comment

ik had bij de foto's die ik nam vandaag, men scherpstelstand op handmatige scherpstelling gezet omdat ik ondervond dat in de stand AF-C het veel te lang duurde eer ie scherp stelde...???? in de AF-C stand wordt als ik me niet vergis toch constand scherp gesteld zelfs als je onderwerp in beweging gaat ...verder had ik men ruisonderdrukking op on en men ingeb.AF-hulpverlichting op off en de lichtmeting op spot gezet...ook actieve D-lighting ook off...omdat ik in RAW fotografeer en dus die d-lighting achteraf nog kan corrigeren...

Comment

Kan die Nikon D3300 niet hoger in de ISO zodat die sluitertijd korter wordt? Meer richting 1600 of zelfs 3200 of geeft dat beestje echt zoveel ruis?
                            Fotografie is leren kijken.
                            http://johanluyckx.weebly.com

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Thomas79 Bekijk bericht
                              Op 300mm met een cropcamera in theorie zelfs 1/450 sec.
                              Als het objectief IS heeft, kan je wel een tweetal stops winnen.
                              Dit alles geldt uiteraard enkel ter voorkoming van de onscherpte veroorzaakt door de fotograaf zelf (los van de eventuele beweging van het onderwerp).
                              Klopt!
                              Full-frame=sluitertijd minimum brandpuntafstand en bij cropcamera minimum brandpuntafstand * 1.5 (Nikon) of 1.6 (Canon)...

Ik werk in zulke gevallen altijd manueel: f/7.1, min 1/250s en automatische ISO. Deze laatste stel ik wel in op max ISO1600 (wel afhankelijk per toestel)
                              Last edited by timdelma; 5 februari 2015, 15:45. Reden: Quote vergeten
                              Nikon D500, D750 & D7100 -- Sigma 17-50mm F/2.8 HSM OS -- Nikkor AF-S FX 50mm f/1.8 -- Tamron 70/200mm f/2.8 -- Tokina 11-20mm f/2.8
                              Mijn fotoalbums

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Tollerke Bekijk bericht
                                Kan die Nikon D3300 niet hoger in de ISO zodat die sluitertijd korter wordt? Meer richting 1600 of zelfs 3200 of geeft dat beestje echt zoveel ruis?
                                Op de D3300 moete je zeker niet hoger gaan dan ISO2000!
                                Nikon D500, D750 & D7100 -- Sigma 17-50mm F/2.8 HSM OS -- Nikkor AF-S FX 50mm f/1.8 -- Tamron 70/200mm f/2.8 -- Tokina 11-20mm f/2.8
                                Mijn fotoalbums

Comment

Working...
                                X