Welkom! Ben je al een geregistreerd forumlid, log dan in met de knop Inloggen of registreren uiterst rechts bovenaan je scherm. Is dit je eerste bezoek Om berichten te bekijken selecteer je een forum in het onderstaande overzicht. Om zelf berichten te plaatsen moet je je eerst (gratis) registreren: klik daarom op Registreer.
Wil jij ook de werking van Belgiumdigital ondersteunen? Verleng of start dan je vzw-lidmaatschap en geniet van voordelen bij activiteiten en kortingen bij onze partners.
VZW-leden: Je vindt hier de uitnodiging voor de (online) Algemene Vergadering op 28 december 2024.
Ik ga voor de eerste indien je er de blauwzweem uit haalt.
Beetje jammer dat je net niet het topje van de kerk (?) ziet in de weerspiegeling.
Het is een crop, het topje kan er nog bij.
Ik ben nog een leek in Lightroom of PS, enige tips of tutorials om blauwzweem te verwijderen.
Hoe valt dit te vermijden tijdens de opname?
Oorspronkelijk geplaatst door bart salembierBekijk bericht
Het is een crop, het topje kan er nog bij.
Ik ben nog een leek in Lightroom of PS, enige tips of tutorials om blauwzweem te verwijderen.
Is hier onlangs nog ergens aan bod geweest Bart.
Ik gebruik altijd deze methode : http://www.luminosity.be/Tutorials/K...tie/Index.html
maar 'vosse' had ook een goeie, misschien nog betere, methode, dat moet je maar eens opzoeken, want ik weet niet meer in welk topic dit ter sprake kwam.
Mooie eerste, maar een tegenlichtopname realiseren met zo'n groot dynamisch bereik is niet van de poes. Naast HDR is er ook zoiets als blenden, en dat zou hier zeker van pas komen.
Verder zie ik wat onscherpte, statief? Spiegel opgeklapt? Aan je toestel en lens zal het wel niet liggen.
Door gebruik van ND-filter en lange sluiter (20 sec) wordt de reflectie onscherp.
Bij een zeelandschap heb je dat niet maar hier valt het me op.
't is een keuze - Ik bedoel dat niet negatief
Peter
Oorspronkelijk geplaatst door bart salembierBekijk bericht
De juiste witbalans op voorhand proberen kiezen.
Meestal staat WB bij mij op auto, en neem ik de foto's in RAW.
Nadien kan je dat dan heel makkelijk aanpassen mocht het nodig zijn.
Mooie eerste, maar een tegenlichtopname realiseren met zo'n groot dynamisch bereik is niet van de poes. Naast HDR is er ook zoiets als blenden, en dat zou hier zeker van pas komen.
Verder zie ik wat onscherpte, statief? Spiegel opgeklapt? Aan je toestel en lens zal het wel niet liggen.
Deze foto is genomen vanop mijn Manfrotto 055 statief, heb met zelfontspanner gewerkt en niet met MUP...
Zal misschien hier aan liggen, of aan het scherpstelpunt eventueel? Heb nog niet zoveel ervaring met lange sluitertijden, heb mijn statief slechts 3 weken en ben nog maar een 7tal maand bezig met fotografie. Alle tips en tricks zijn meer dan welkom.
Bestaat er ergens een goede tutorial over blenden? Zou hier wel mee willen leren werken.
Comment