Welkom! Ben je al een geregistreerd forumlid, log dan in met de knop Inloggen of registreren uiterst rechts bovenaan je scherm. Is dit je eerste bezoek Om berichten te bekijken selecteer je een forum in het onderstaande overzicht. Om zelf berichten te plaatsen moet je je eerst (gratis) registreren: klik daarom op Registreer.
Wil jij ook de werking van Belgiumdigital ondersteunen? Verleng of start dan je vzw-lidmaatschap en geniet van voordelen bij activiteiten en kortingen bij onze partners.
Mooie kleuren, en sfeer.
Ben wel niet zo zeker over de voorgrond rechts onder, wegsnijden zou hier volgens mij een mogelijkheid zijn, en zou een sterker beeld opleveren.
Nu al een mooie, maar kan nog beter gemaakt worden
Denk zelf als je er wat blauw uithaalt dat dan de kleuren mooier overkomen. Er zit een diagonale lijn door je lucht, en nu vroeg ik mij af of het UV filter nog op je lens stond? Kan het wel verkeerd voor hebben, dus.. dan heb ik niets geschreven Yvan Bij avondfotografie 'kan' een UV filter voor een dubbele belichting zorgen
Denk zelf als je er wat blauw uithaalt dat dan de kleuren mooier overkomen. Er zit een diagonale lijn door je lucht, en nu vroeg ik mij af of het UV filter nog op je lens stond? Kan het wel verkeerd voor hebben, dus.. dan heb ik niets geschreven Yvan Bij avondfotografie 'kan' een UV filter voor een dubbele belichting zorgen
+1 wat het blauw uithalen betreft :-)
Kan niet alle glas dat je voor je lens plaatst op een gegeven moment zorgen voor een andere manier van breking van het licht en dus fouten in de belichting opleveren?
(ben nogal curieus van aard )
Ronald De Neve - Leef het moment, bewaar de herinnering.
+1 wat het blauw uithalen betreft :-)
Kan niet alle glas dat je voor je lens plaatst op een gegeven moment zorgen voor een andere manier van breking van het licht en dus fouten in de belichting opleveren?
(ben nogal curieus van aard )
Een modern objectief zit behoorlijk ingewikkeld in elkaar Ik ga het proberen om kort en begrijpelijk te omschrijven. Je hebt verschillende objectieven waarvan de duurdere de minste lensfouten hebben. Je hebt twee soorten lensfouten in een objectief: Sferische- en chromatische aberratie. Bij CA heb je nog eens een onderverdeling nl. de axiale en laterale Aberratie. Je kan je voorstellen, als de makers van objectieven al moeite hebben om de perfectie lens te maken, wat er dan gebeurt als wij er nog eens extra glas voor gaan zetten?
Bij sferische aberratie komen de lichtstralen die door de centrale as van het objectief gaan op een andere plek samen dan de stralen die door de rand van het objectief gaan. Heb je een objectie(of lens) wat sferische aberratie heeft, dan kun je gewoon dit vermijden door wat meer te diafragmeren. Je kan je nu voorstellen dat wanneer je(vooral met langere belichtingen) er een UV filter opzet dat de lichtstralen worden verplaatst. Hierdoor kan je zelfs in sommige gevallen een dubbele belichting krijgen. Probeer bvb eens een klok van een kerk te fotograferen in het donker, zet je uv filter erop en dan weer eentje zonder filter. Je zal bij sommige lenzen zien dat de klok ergens in je beeld er nog eens opstaat. Overdag en bij voldoende belichting is een UV filter vaak geen probleem en ook de duurdere UV filters kunnen soms ook bij avondfotografie erop blijven, maar je loopt wel het risico dat er hier en daar een scheidingslijn in beeld komt.
Bij CA en de twee onderverdelingen ACA en LCA ligt het probleem in de kleuren en zijn randverschijnselen. Bij de ACA wordt eigenlijk een wit lichtpunt opgebroken in de primaire kleuren blauw en groen en die komen dan op verschillende afstanden van elkaar samen achter de lens. Maar, als nu de RGB kleuren wel allemaal op hetzelfde vlak samenkomen, maar hun onderlinge grote verschilt van elkaar dan heet dit dus LCA. CA in zijn algemeenheid kan eruit zien als een verloren stukje kleur langs hoge lichten of een rand, Heb je een objectief dat niet is gecorrigeerd, dan is dit effect minder zichtbaar als je wat meer diafragmeerd. Je kunt je dus ook voorstellen dat als je ook hier weer gebruik maakt van een UV filter, en vooral 's avonds of 's nachts dat je meer kans maakt op LCA en ACA. Beetje technisch, maar het voor mij ook weer eens goed om het allemaal weer op te halen.
Echter, er zijn twee soorten lenzen of objectieven die CA corrigeren. Dat zijn de apochromaten. Op de lens staat dan APO vermeld. Let wel dat een achromaat slechts twee kleuren corrigeert en de apochromaat de drie kleuren. Koop je een lens van 300 euro met apo erop ga er dan vanuit dat slechts twee kleuren(bovenvermeld) worden gecorrigeerd. De andere zal een stuk duurder zijn
Comment