Welkom! Ben je al een geregistreerd forumlid, log dan in met de knop Inloggen of registreren uiterst rechts bovenaan je scherm. Is dit je eerste bezoek Om berichten te bekijken selecteer je een forum in het onderstaande overzicht. Om zelf berichten te plaatsen moet je je eerst (gratis) registreren: klik daarom op Registreer.
Op 22 februari 2025 bezoekt Belgiumdigital enkele iconische locaties in Gent. Meer informatie HIER!
Wil jij ook de werking van Belgiumdigital ondersteunen? Verleng of start dan je vzw-lidmaatschap en geniet van voordelen bij activiteiten en kortingen bij onze partners.
Prachtige diepte. Goed om zo laag te gaan.
Zou de volgende keer de scherpte iets meer naar voren leggen.
Bedankt voor uw reactie.
Wat bedoel je juist met "scherpte meer naar voor"?
De bedoeling was om alles scherp te hebben, hyperfocaal scherpgesteld. Ik heb wel al ondervonden dat met mijn sigma 10-20 de scherpte op de randen soms niet 100% is.
Kan dat het probleem zijn?
Naar de plaat kijkend, zie ik dat de eerste 4 a 5 cm heel mooi scherp is.(maar daarna minder wordt) Daaruit trok ik de conclusie dat de scherpte teveel naar je toe zit.
Ik ben ook eens met de hyperfocale afstand bezig geweest, maar ik vond het resultaat eerlijk gezegd niet geweldig.(en een hoop gedoe)
Ik neem altijd 1 scherpstelpunt op ± 1/3 in de foto, en zet dan de scherpstelling vast. (AF-on)
Probeer maar eens. Of het werkt, zie of hoor ik wel.
Overigens een mooie serie neergezet ! En zeg gerust je hoor.
Naar de plaat kijkend, zie ik dat de eerste 4 a 5 cm heel mooi scherp is.(maar daarna minder wordt) Daaruit trok ik de conclusie dat de scherpte teveel naar je toe zit.
Ik ben ook eens met de hyperfocale afstand bezig geweest, maar ik vond het resultaat eerlijk gezegd niet geweldig.(en een hoop gedoe)
Ik neem altijd 1 scherpstelpunt op ± 1/3 in de foto, en zet dan de scherpstelling vast. (AF-on)
Probeer maar eens. Of het werkt, zie of hoor ik wel.
Overigens een mooie serie neergezet ! En zeg gerust je hoor.
Bedankt voor JE uitvoerige uitleg.
Ik moet eerlijk zeggen dat ik de laatste tijd steeds probeer te werken met de hyperfocale afstand, maar het is inderdaad een hoop gedoe. Het resultaat tot nu toe is ook niet altijd perfect (waarvan dit blijkbaar het bewijs).
Bedankt voor het compliment.
mooi, al heb ik een beetje 'last' van die grote steen rechts,
een stapje naar voor?
Ook ik gebruik de laatste tijd het systeem van Johan: 1/3 van de foto, ongeveer.
Zo deden wij dat ook in het analoge tijdperk.
OT: zeer mooie compo en kleuren
Ik toch niet hoor Lagrange Ik heb altijd mijn boekje naast mij gehad(bij landschapfotografie dan hé) en op HFA gewerkt op het objectief, want dat komt juist uit onze periode Het is met de ontwikkeling van de digitale camera dat HFA is verwaarloosd. Maar ook toen werken vele (natuur)fotografen verschillend hoor
Hier kun je er rekening mee houden om de tip van Johan/Michel/Langrange te gebruiken. HFA is hier in jouw compositie tricky Je hebt veel voorgrond die als ingang van je foto dienen namelijk met een laag standpunt. Leuk eerlijk kleurcontrast
Ik toch niet hoor Lagrange Ik heb altijd mijn boekje naast mij gehad(bij landschapfotografie dan hé) en op HFA gewerkt op het objectief, want dat komt juist uit onze periode Het is met de ontwikkeling van de digitale camera dat HFA is verwaarloosd. Maar ook toen werken vele (natuur)fotografen verschillend hoor
Hier kun je er rekening mee houden om de tip van Johan/Michel/Langrange te gebruiken. HFA is hier in jouw compositie tricky Je hebt veel voorgrond die als ingang van je foto dienen namelijk met een laag standpunt. Leuk eerlijk kleurcontrast
Bedankt voor de uitleg.
Het zal nog wat proberen zijn om te zien welke methode de beste is in verschillende situaties
Comment