Welkom! Ben je al een geregistreerd forumlid, log dan in met de knop Inloggen of registreren uiterst rechts bovenaan je scherm. Is dit je eerste bezoek Om berichten te bekijken selecteer je een forum in het onderstaande overzicht. Om zelf berichten te plaatsen moet je je eerst (gratis) registreren: klik daarom op Registreer.
Wil jij ook de werking van Belgiumdigital ondersteunen? Verleng of start dan je vzw-lidmaatschap en geniet van voordelen bij activiteiten en kortingen bij onze partners.
@Marie-anne; ik lees hier uit ISO200 - F2.8 - 1/1000 - 50mm
Bedankt iedereen. De gegevens hierboven zijn juist. Gekozen voor een manuele instelling om de sluiter snel genoeg te krijgen en zelf mijn diafragma aan te passen om een donkere achtergrond te krijgen. Nu had gewoon op sluitertijdprio ook hetzelfde gegeven, want mijn diafragma stond vol open.
Leuk dat jullie het experimentje tof vinden.
Groetjes,
Yoeri
Het is een mooi beeld, al had ik de foto scherper verwacht (1/1000ste - f2,8).
PS ik heb nooit eerder vlammetjes gefotografeerd, dus ...
De vlammen bewegen. Om ze vast te leggen moet je een heel snelle sluitertijd hebben, waardoor je diafragma natuurlijk meer opengaat. Stel dat je een kleiner diafragma neemt, dan moet de sluiter trager zijn en zullen er nog meer dansende vlammen zijn waardoor het op een inferno zou lijken. Dat wou ik niet, want dan zou er overheersend geel zijn en weinig zwart. Puur een keuze dus. Maar zelfs met een klein diafragma zou je dan bewegingsonscherpte krijgen. Vlammetjes kun je dus niet scherp nemen, of het moet overdag zijn met veel omgevingslicht. Dan kun je hetzelfde effect verkrijgen met dezelfde sluiter en een kleiner diafragma. Deze is in het donker genomen.
Comment