Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Zwarte Zwaan - Hulp van de Pro's gevraagd.

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Zwarte Zwaan - Hulp van de Pro's gevraagd.

Hoe kon ik deze foto beter getrokken hebben zodat de zwaan zwarter was, er was wel een sterke zon aanwezig.

[CENTER

ISO400
    F7.1
    1/125
    192mm

Alvast bedankt voor de tips.[/CENTER]

Re: Zwarte Zwaan - Hulp van de Pro's gevraagd.

Geen pro, maar volgens mij is het fel zonlicht hier inderdaad de grote boosdoener. als 'm in raw is kan je eens proberen de hooglichten wat te temperen. zo heb ik al felle zonlichtfoto's goed gekregen. De kleuren krijgen er ook een boost van.

Comment

snap niets van je exif...?
      ISO 400 met een F7.1 met dat felle licht..?
      klopt dat wel..?
      grt,bouk.
      wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
      http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
      https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door bouk Bekijk bericht
        snap niets van je exif...?
        ISO 400 met een F7.1 met dat felle licht..?
        klopt dat wel..?
        grt,bouk.
        Die zijn zo correct. IK stond onder bomen in de schaduw. Ik had mss een groter diafragma kunnen gebruiken, maar als ik f4 (70-200l f4 is)gebruik heb ik de indruk dat mijn foto's niet echt scherp zijn. Ik had misschien wel een 5.6 kunnen gebruiken, maar dat verkort de sluitertijd weer en ging dat geholpen hebben. Daarom stel ik de vraag ook hier in beginnershoek. Welke instellingen zou ik hier het best gebruikt hebben?

@Manuarmata, deze zijn in jpg getrokken(werk op het ogenblik nog niet in RAW). Hooglichten heb ik al getemperd, maar dat help niet veel.
        Last edited by Guest22; 6 oktober 2014, 10:48.

Comment

volgende keer eerst een lichtmeting doen.
          grt,bouk.
          wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
          http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
          https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

Comment

Ik begrijp toch één en ander niet JPR. Je schrijft dat JIJZELF in de schaduw onder de bomen stond, maar daar meet je toch het licht niet (?).
            Je meet toch het licht op of rond het onderwerp dat je fotografeert. Persoonlijk zou ik hier lichtgemeten hebben op het door zon beschenen gras naast de zwaan of op de scheiding zwaan/gras, de zwaan zou dan waarschijnlijk iets te donker geweest zijn, maar oplichten gaat altijd beter/makkelijker dan donkerder maken. Enfin, ik zou het zo doen, in zover ik er iets van ken natuurlijk .
            En heb je niet meerdere foto's gemaakt dan met verschillende instellingen toen je zag dat ze te bleek was ?

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Djivan Bekijk bericht
              Ik begrijp toch één en ander niet JPR. Je schrijft dat JIJZELF in de schaduw onder de bomen stond, maar daar meet je toch het licht niet (?).
              Je meet toch het licht op of rond het onderwerp dat je fotografeert. Persoonlijk zou ik hier lichtgemeten hebben op het door zon beschenen gras naast de zwaan of op de scheiding zwaan/gras, de zwaan zou dan waarschijnlijk iets te donker geweest zijn, maar oplichten gaat altijd beter/makkelijker dan donkerder maken. Enfin, ik zou het zo doen, in zover ik er iets van ken natuurlijk .
              En heb je niet meerdere foto's gemaakt dan met verschillende instellingen toen je zag dat ze te bleek was ?
              Ja, ik heb de meervlaksmeting toegepast. En tot mijn schaamte had ik NIET gecontroleerd of de foto's goed waren. . (heb verschillende foto's, maar met dezelfde instelling, dat kwam omdat er een actie was tussen twee zwanen die hun nest verdedigde tegen een beverrat en daardoor heb ik geen aandacht gegeven aan de instellingen) Als ik je goed begrijp had ik beter een spot meting gedaan op het gras of juist langs de zwaan?

Comment

..., maar oplichten gaat altijd beter/makkelijker dan donkerder maken....
                Als je heldere delen nog niet toegelopen zijn vind ik dat het beter is van iets lichter te nemen en dan terug donkerder maken. ETTR
                Design is destiny in my hands, fate in your eyes.

Comment

camera meet hier iets te blauw.
                  kan je in curve nog makkelijk herstellen in het blauw kanaal.
                  zelf schiet ik bijna alles in de stand kelvin overdag hou ik die rond de 5200 kelvin.
                  in raw stel ik hem dan bij indien nodig.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door TBiRD Bekijk bericht
                    Als je heldere delen nog niet toegelopen zijn vind ik dat het beter is van iets lichter te nemen en dan terug donkerder maken. ETTR
                    Oorspronkelijk geplaatst door wimf Bekijk bericht
                    zelf schiet ik bijna alles in de stand kelvin overdag hou ik die rond de 5200 kelvin.

Bedankt voor de uitleg.

Comment

En ik vind het omgekeerde makkelijker (in jpeg).

Oorspronkelijk geplaatst door wimf Bekijk bericht
                      Als ik het goed gelezen heb neemt TS nog geen foto's in RAW, net als ik trouwens, ik doe het ook nooit.

Comment

Als ik het goed gelezen heb neemt TS nog geen foto's in RAW, net als ik trouwens, ik doe het ook nooit.
                        Ik werk in raw dus daarmee
                        Design is destiny in my hands, fate in your eyes.

Comment

Persoonlijk werk ik liever met foto's die leunen naar overbelichting dan onderbelichting. (Hier bedoel ik wel een overbelichting die niet is uitgebrand.)

Je moet dat maar eens testen. Als je donkere gedeelten gaat oplichten, loop je veel kans op ruis en verzwakking van de kleuren. Als je iets donkerder maakt, dan produceer je geen extra ruis en de kleuren worden intenser.

Van wat ik op Internet heb gevonden hierover, is dat als je de histogram neemt, je meer bit-waarde hebt aan de rechter kant, heldere kant, dan aan de linkere kant, donkere kant. (De uitleg leek logisch, maar ik heb het nooit getest of het inderdaad zo is.)

Maar ik baseer mij meer op mijn persoonlijke ervaringen met dergelijke foto's. Maar het direct in camera goed te hebben is nog altijd beter, natuurlijk. Trouwens, als je een zwart voorwerp fotografeert, is het altijd beter om een negatieve lichtcompensatie toe te passen, net zoals het bij witte voorwerpen meestal is aangeraden op een positieve compensatie te doen. De lichtmeting in een fototoestel baseert zich namelijk op een grijs waarde, en puur zwart of wit probeert hij dan te vertalen naar deze grijs waarde.
                          Mvg,
                          Rudy Mas
                          Nikon D5100/D7200 - Website: http://www.rmfoto.be/

Comment

Ik werk in raw dus daarmee
                            Oorspronkelijk geplaatst door Rudy Mas Bekijk bericht
                            Persoonlijk werk ik liever met foto's die leunen naar overbelichting dan onderbelichting. (Hier bedoel ik wel een overbelichting die niet is uitgebrand.)

Je moet dat maar eens testen. Als je donkere gedeelten gaat oplichten, loop je veel kans op ruis en verzwakking van de kleuren. Als je iets donkerder maakt, dan produceer je geen extra ruis en de kleuren worden intenser.

Van wat ik op Internet heb gevonden hierover, is dat als je de histogram neemt, je meer bit-waarde hebt aan de rechter kant, heldere kant, dan aan de linkere kant, donkere kant. (De uitleg leek logisch, maar ik heb het nooit getest of het inderdaad zo is.)

Maar ik baseer mij meer op mijn persoonlijke ervaringen met dergelijke foto's. Maar het direct in camera goed te hebben is nog altijd beter, natuurlijk. Trouwens, als je een zwart voorwerp fotografeert, is het altijd beter om een negatieve lichtcompensatie toe te passen, net zoals het bij witte voorwerpen meestal is aangeraden op een positieve compensatie te doen. De lichtmeting in een fototoestel baseert zich namelijk op een grijs waarde, en puur zwart of wit probeert hij dan te vertalen naar deze grijs waarde.
                            Allen bedankt voor de uitleg en tips zeker voor de negatieve lichtcompensatie. Ik moet toch eens gaan proberen met in raw te werken, maar als ik sommige pro's lees op andere forum's zijn er toch nog verschillende die in jpg werken.

Comment

Working...
                            X