Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

C Mine evenementenhal

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• C Mine evenementenhal

Deze is een HDR opname (5 foto's - 0.5 stops boven en onder) afgewerkt in Photomatix Pro en daarna gekwadreerd in Lightroom.
    Ik plaats ze om aan te tonen dat HDR niet per se tot onnatuurlijke toestanden moet leiden.
    Commentaar welkom.

Vriendelijke groet, laGrange
    http://lagrange.1x.com
    "You don't take a photograph, you make it" Ansel Adams

Re: C Mine evenementenhal

dit is HDR zoals ik het ook graag zie ! mooi subtiel detail !. mooi lichtinval.
    gr, JOHAN , nikon D90, D7100

Comment

idd hdr zoals ik het ook liever zie
      A7 f1.4 fuji F2 & F1.4

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door hypnomedi Bekijk bericht
        tof hoor ,grts,Jozef
        Hij ging met de TIJD mee,en is nooit terug gezien !!!

Comment

Waar heb je de belichtingsmeter op afgesteld? Op het invallicht of op je voorgrond? Als je er 5 hebt genomen, dan ontbreken er twee, want - en + 0,5 stops over of onder belichten is vreemd. Je belichtingscompensatie bij hdr werk je met hele stops en afgesteld op 1/3 stap, dus niet met halve stops(tenzij anders ingesteld in de camera) Kijk nog eens goed naar alle foto's of het er daadwerkelijk vijf waren, want je geeft in je uitleg maar drie foto's weer. Is niet slecht bedoeld hoor , maar om het begrijpbaar te maken voor iedereen die met HDR aan de slag wil. Misschien bedoel je dat je op twee foto dezelfde compensatie hebt toegepast, onder en boven, en 1 neutrale belichting via je belichtingsmeter, net zoals je een zoneliniaal maakt voor je dynamisch bereik bv. Ik kan het natuurlijk ook verkeerd begrijpen.
          Ik vind hem zeker niet slecht , zelfs goed en subtiel van kleur ondanks een HDR, maar je compositie wringt hier vanwege je standpuntperspectief(zie hoek rechtsboven), maar misschien had je geen andere keuze.. Om het goed te kunnen beoordelen heb ik alle exif gegevens nodig, maar zitten vanzelfsprekend niet in de foto natuurlijk Kijk eens hier, mijn collega Thijs Schouten legt het kort maar duidelijk uit.
          Last edited by Guest4; 24 september 2014, 21:36.

Comment

voor mij

ik gebruik ook zeer graag HDR op deze manier trouwens.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door coningx Bekijk bericht
              voor mij

ik gebruik ook zeer graag HDR op deze manier trouwens.
              Ook met een 0,5 stop ?

Comment

hehehe, dat is inderdaad een "specialleke"

ik had het eerder over de situatie waarin deze foto genomen is

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door coningx Bekijk bericht
                  hehehe, dat is inderdaad een "specialleke"

ik had het eerder over de situatie waarin deze foto genomen is
                  Dat had ik wel begrepen maat, thanks voor de reactie

Comment

Subtiel weergegeven, mooie lichtinval.
                    Mvg
                    Suske

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door hypnomedi Bekijk bericht
                      Hier volg ik volledig

Gr, Daniel.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door MGfoto Bekijk bericht
                        Waar heb je de belichtingsmeter op afgesteld? Op het invallicht of op je voorgrond? Als je er 5 hebt genomen, dan ontbreken er twee, want - en + 0,5 stops over of onder belichten is vreemd. Je belichtingscompensatie werkt met hele of 1/3 stops, dus niet met halve stops Kijk nog eens goed naar alle foto's of het er daadwerkelijk vijf waren, want je geeft in je uitleg maar drie foto's weer. Is niet slecht bedoeld hoor , maar om het begrijpbaar te maken voor iedereen die met HDR aan de slag wil. Misschien bedoel je dat je op twee foto dezelfde compensatie hebt toegepast, onder en boven, en 1 neutrale belichting via je belichtingsmeter, net zoals je een zoneliniaal maakt voor je dynamisch bereik bv. Ik kan het natuurlijk ook verkeerd begrijpen.
                        Ik vind hem zeker niet slecht , zelfs goed en subtiel van kleur ondanks een HDR, maar je compositie wringt hier vanwege je standpuntperspectief(zie hoek rechtsboven), maar misschien had je geen andere keuze.. Om het goed te kunnen beoordelen heb ik alle exif gegevens nodig, maar zitten vanzelfsprekend niet in de foto natuurlijk Kijk eens hier, mijn collega Thijs Schouten legt het kort maar duidelijk uit.
                        Waw, beetje ingewikkeld.
                        Hier de exifs: 12 mm (op MFT), f8, Basisfoto 1/250, 4 andere opnamen 1/125, 1/180, 1/350, 1/500.
                        Lichtmeting op de middenzone (dus met een deel schaduw en een deel hard tegenlicht).
                        De lichte vertekening is ondermeer een gevolg van het camerastandpunt (als ik ongeveer 2.50m groot zou zijn is dat probleem zo opgelost ). Kan natuurlijk ook in Lightroom.
                        Dit is natuurlijk het soort foto waar je best een statief gebruikt, en ruim de tijd neemt om de de beste belichting uit te dokteren. Dat was niet aan de orde in een zaal waar om de haverklap volk door loopt.
                        Dank voor de omstandige reactie.

Comment

Zonder statief? Das dan knap gedaan.
                          Mooi licht en op deze manier zie ik HDR wél graag.
                          Groetjes,
                          Dominic

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Lagrange Bekijk bericht
                            Waw, beetje ingewikkeld.
                            Hier de exifs: 12 mm (op MFT), f8, Basisfoto 1/250, 4 andere opnamen 1/125, 1/180, 1/350, 1/500.
                            Lichtmeting op de middenzone (dus met een deel schaduw en een deel hard tegenlicht).
                            De lichte vertekening is ondermeer een gevolg van het camerastandpunt (als ik ongeveer 2.50m groot zou zijn is dat probleem zo opgelost ). Kan natuurlijk ook in Lightroom.
                            Dit is natuurlijk het soort foto waar je best een statief gebruikt, en ruim de tijd neemt om de de beste belichting uit te dokteren. Dat was niet aan de orde in een zaal waar om de haverklap volk door loopt.
                            Dank voor de omstandige reactie.
                            Heel hartelijk dank voor de toelichting maat
                            Ik zie nu waarom je foto zo subtiel is
                            Kort even op een rijtje: uitgaande van je neutrale positie 1/250 belichting in je belichtingsmeter en Diafragma F8, wat een hele goede keuze is.

De plus + langer belichten
                            Van 1/250 naar 1/180 Dit is 1/2 stop
                            Van 1/250 naar 1/125 Dit is 1 hele stop

De min - korter belichten
                            Van 1/250 naar 1/350 is 1/2 stop
                            Van 1/250 naar 1/500 is 1 stop

Dit wil zeggen dat je niet werkt met hele stops en je verspringt daarin en daarom is je foto ook subtieler HDR dan andere HDR.

Nu, zoals je het zou kunnen doen of zou kunnen hebben gedaan: In dezelfde situatie en omstandigheden

Foto 1: Neutraal 1/250

Langer belichten:
                            Foto 2: van 1/250 naar 1/125 ( + 1 stop )
                            Foto 3: van 1/250 naar 1/60 ( + 2 stops )

Korter belichten
                            Foto 4: van 1/250 naar 1/500 ( -1 stop )
                            Foto 5: van 1/250 naar 1/1000 ( -2 stops )
                            Je zal zien dan je eindresultaat er heel anders gaat uitzien wanneer je niet met 1/2 stop werkt, maar met hele stops.

Ik merk nu, en excuses voor mijn eerdere opmerking, dat je camera waarschijnlijk is ingesteld op een halve stap, want dan ga je idd. van 1/250 naar 1/180 en van 1/250 naar 1/350. Ik zou voorstellen(is natuurlijk je eigen keuze) om je camera in te stellen op 1/3 stop en 3 klikjes is 1 stop. Werkt het makkelijkste Je kunt wel werken met een halve stap, maar doorgaans werken de meesten met 1/3 stap.
                            Begrijp je het? Bij HDR gaan we te werk met hele stops. Maar.... HDR wordt al vrij toegepast in eigen ervaringen en hier toon je aan dat je met een andere werkwijze ook een HDR bekomt, maar dan niet de HDR die we gewend zijn te zien, waarvoor alle waardering Daarom is het zo mooi te zien in fotografie dat niets moet, maar wel mag Soms gaan we onze eigen weg en vergeten we de basis, en ik verbaas me soms in bepaalde resultaten, en deze is een voorbeeld ervan.
                            Last edited by Guest4; 24 september 2014, 21:54.

Comment

Dank voor de reactie.
                              Ik heb mijn camera inderdaad ingesteld op halve stop ipv derden.
                              Soms werk ik met hele stops in HDR, soms met halve.
                              Soms met 3, dan weer met 5 opnames.
                              Hangt allemaal wat van de situatie af (en van het effect dat je wil bereiken).
                              Voor ik in Photomatix ga beslis ik nog welke foto's ik gebruik.

Comment

Working...
                              X