Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Tips voor fotografie donkere hond?

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Tips voor fotografie donkere hond?

Iemand tips om mijn donkere hond beter gefotografeerd te krijgen? Heb het dan voornamelijk over de kleur van de omgeving die er vaak 'overbelicht' uitziet... Deze is genomen met iso 100, f4 en sluitertijd 1/50

Re: Tips voor fotografie donkere hond?

Wat je hier hebt gedaan een lager standpunt in te nemen als fotograaf is heel goed.
    Belangrijk is dat je scherpstelt op de ogen.
    Je sluitertijd in deze vind ik erg lang, zodat je heel snel last hebt van bewegingsonscherpte... beter is een sluitertijd van 1/125 of hoger.

Ik weet niet of je je foto's nog wat bewerkt hebt... maar de kleur van het gras komt niet echt natuurlijk over.
    Heb nog zoveel te leren

Comment

Nee, foto is onbewerkt... Camera stond in AV stand met f4 en foto in de 'vlucht' genomen (hond staat niet graag stil ;-) ) Ik heb wel vaker dat de omgeving 'overbelicht' lijkt als ik deze hond fotografeer, dit is er dus een heel mooi voorbeeld van... Vandaar graag tips voor diegenen die hier ervaring mee hebben :-)

Comment

Hangt er van af op welke stand je fotografeert en hoe je lichtmeting ingesteld is. In Av-stand kun je met belichtingscompensatie iets onderbelichten. Maar voor een beweeglijk onderwerp gebruik je misschien beter de Tv-stand zoals Sproet voorstelt.

Comment

Als je de belichting volledig uitmeet (via spotmeting bijv) op je donkere hond, zal je zoals hier een goed belichte hond krijgen + een overbelichte achtergrond.

Je zou ook kunnen proberen om je belichting meer af te stemmen op je achtergrond, zodat deze goed belicht is. Je hond zal er dan te donker opstaan.

Beide situaties kan je nadien verbeteren in je nabewerking (zolang er nog detail zit in je origineel). Persoonlijk denk ik dat je er goed aan doet om zoals hier je hond goed op de foto te krijgen en de omgeving nadien wat aan te passen.

Ik heb het even uitgeprobeerd en als je de verzadiging en hooglichten wat terughaald, krijg je een gans ander beeld hoor.
          https://www.facebook.com/devrieset/

Comment

Ik heb hem even binnen gehaald. Dat wordt PS werk. Eerst wat aan de curven werken zodat je de belichting wat onder controle heb. Daarmee kun je de achtergrond en voorgrond wat bijschaven. Ik heb er ook weggewerkt wat voor me storend op de foto was. Verzadiging aangepast. Scherpte verhoogd (voorop op de ogen). Contrast en helderheid bijgewerkt. Kleurzweem weggewerkt. Plaatselijk belichting aangepast. Kortom erg veel aangepast om deze tevoorschijn te krijgen.
            Perfect is het nog niet. Maar het geeft wel aan dat mits wat bewerkingen je er aan wat kunt veranderen. De scherpte op de hond is immers goed. Alleen de ogen waren wat dof.

Nu vanuit je toestel : ik werk niet met een canon en is wel moeilijk om je richtlijnen te geven. Maar aangezien de verzadiging die er heerste zou ik even controleren hoe deze is ingesteld. Ik zou ook handmatig werken. Daar dan heb je toch meer controle over het toestel en de belichting.

Als je wilt dat het verdwijnt geef dan maar een kick.

ps als je heb daarna met dit resultaat verwerkt in Nic Collection krijg je nog verschillende mooie exemplaren.
            Last edited by Loeky; 16 mei 2014, 07:31.

Comment

Idd manueel werken, dan heb je alles veel beter in de hand.
              Ook altijd beter is om in Raw te fotograferen.

Mijn Canon, zou ik in dit geval de sluitertijd op 1/250 tot 1/400 zetten, spotmeting en de witbalans op automatisch.
              Deze witbalans zit heel vaak goed en anders is dat in Raw altijd heel eenvoudig om lichtjes bij te stellen.
              Heb nog zoveel te leren

Comment

Mayflower,

Op hoeveel mm is deze foto genomen ?
                Heb je toevallig de functie A.D.L of Auto Iso aan staan zet deze anders eens uit.

Comment

Oh ik zie dat de hond meer een bruine tint moet hebben. Dus gewoonweg de rode tint iets meer activeren.

Comment

Working...
                  X