Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

eerste kennismaking - hond

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • eerste kennismaking - hond

    Hallo iedereen,

    sinds zaterdag ben ik de trotse eigenaar van een canon eos 600D.
    Als absolute beginner probeer ik een weg te vinden in de basisbeginselen van de fotografie maar, geef toe, wat is er leuker dan gewoon uitproberen!
    Gelukkig heeft het model al wat meer feeling met het poseren dan ikzelf met het fotograferen; ik hoor graag jullie tips & tricks

    What you see is what you get, (voorlopig) geen bewerking maar kwaliteit rechtstreeks ontsproten uit het toestel met Canon EF-S 18-55mm IS II kitlens

    1/60 1.8 ISO 250


    1/30 5.6 ISO 500


    1/125 5.6 ISO 2500

  • #2
    Re: eerste kennismaking - hond

    Dag Loempia, welkom op het forum. Leuke binnenkomers.

    Bij je eerste vermeld je F1.8, wat me sterk lijkt, aangezien de lens die je vermeldt die waarde niet aankan.

    Ik zou die eerste wat anders kadreren. Nu staat het onderwerp nogal centraal. Je hond kijkt ook buiten beeld, dan is het leuker dat je iets meer kijkrichting aan die kant geeft. De ruimte aan de linkerkant van de kop biedt weinig meerwaarde. Daarom zou ik er links een paar centimeter afsnijden, tot net achter het kop van de hond. Eventueel kun je er onderaan dan ook nog wat afdoen om de beeldverhouding te behouden. Kijk eens of je dat leuker vindt.

    Oefenen is de boodschap bij fotografie, maar er vooral ook plezier aan beleven.
    http://kasper.photography & Flickr

    Comment


    • #3
      Re: eerste kennismaking - hond

      Als je een lens met meer zoom hebt zou ik alvast je 18-55 niet meer gaan gebruiken. Ik fotografeer bijna uitsluitend mijn (eigen) honden en merk dat ze een pak natuurlijker overkomen als ik niet met mijn camera vlak tegen ze hoef te zitten ;-) Buitenfoto's vind ik persoonlijk ook altijd een pak aantrekkelijker dan foto's binnen... Op een mooie dag durf ik me wel eens gewoon op het gazon zetten, honden los, en gewoon wat 'freestyle' foto's nemen. Geen attributen, geen geposeer, spontane beelden zijn vaak nog de mooiste, zeker met dieren.

      Comment


      • #4
        Re: eerste kennismaking - hond

        Tweede vind ik de leukste! Fotografeer je nog op vol automatisch? Indien ja, zo snel mogelijk ervan af en kiezen voor diafragma of sluitertijdvoorkeur. Dan experimenteren. Kijk ook eens naar nr 3. Deze staat verschrikkelijk schuin. Probeer op zulke dingen te letten.
        Veel plezier in je fotografie reis

        Mvg john
        http://www.flickr.com/photos/johncoopmans/

        Comment


        • #5
          Re: eerste kennismaking - hond

          Welkom hier.
          Zijn deze uit de hand genomen? Opletten dan met sluitertijden zoals in je eerste 2 (1/60, 1/30). Je krijgt al snel onscherpte in je beeld door je eigen beweging.
          Verder veel plezier met het verder experimenteren!
          https://www.facebook.com/devrieset/

          Comment


          • #6
            Re: eerste kennismaking - hond

            Bedankt voor de tips!

            Rasper: ik bekijk asap wat ik heb geflikt bij het aflezen vd gegevens
            Ik probeer ook zeker je advies uit.

            Mayflower: welke lens gebruik jij vr honden of wat kan je aanraden?
            Ben het er mee eens dat buitenbeelden doorgaans een pak aantrekkelijker zijn, jammer genoeg nog niet veel acceptabel weer gezien sinds ik mijn toestel heb
            Zondag wandeling naar het Vinne in Zoutleeuw op het programma!

            @john: ik heb wat zitten spelen met diafragma, sluitertijd, belichting en iso maar euhm, meer zo wat trial en error dan echt doordachte keuzes.
            Er is nog zo veel om op te letten momenteel

            Comment


            • #7
              Re: eerste kennismaking - hond

              Oorspronkelijk geplaatst door Thomas79 Bekijk bericht
              Welkom hier.
              Zijn deze uit de hand genomen? Opletten dan met sluitertijden zoals in je eerste 2 (1/60, 1/30). Je krijgt al snel onscherpte in je beeld door je eigen beweging.
              Verder veel plezier met het verder experimenteren!
              Klopt, is mij duidelijk intussen.
              Heb sluitertijd nu op 1/200 staan maar zet hem meestal nog wat sneller vr n foto van een, altijd bewegende, hond.
              Bedankt!

              Comment


              • #8
                Re: eerste kennismaking - hond

                welkom, nou niet slecht voor je eerste keer en je plick plock vogelpick instellingen.
                Je tweede vind ik ook qua scherpte de beste.
                Inderdaad voor bewegende voorwerpen en dieren sluiter snel om bewegingsonscherpte te voorkomen.
                Misschien in het begin je toestel op P zetten. Dan kan je nog altijd gemakkelijk aanpassen. Toch zeker voor het begin. Zo leer je zien hoe je fototoestel werkt en wat hij aanraad voor elk situatie en lichtberekening. Met een nieuw toestel werk ik altijd in eerste instantie met automatisch, nadien instellen diafragma en sluiter om dan over te gaan naar manueel. De P stand gebruik ik als ik de juiste stand niet vind. (gelukkig komt dit nu nog maar weinig voor. Elk toestel bij mij werkt immers anders. Berekend ook het licht anders. Dus veel plezier ermee.
                de iso zou ik persoonlijk zo laag mogelijk houden. Zo krijg je ook scherpere beelden. Alleen verhogen als het niet anders kan.

                Comment


                • #9
                  Re: eerste kennismaking - hond

                  Probeer om zo veel mogelijk licht te hebben als je dieren fotografeert, indien nodig een flits gebruiken binnen. Bij een stilstaand object kan je gerust je tijd nemen en een lange sluitertijd gebruiken, zelfs met onvoldoende licht. Bij een onderwerp zoals een dier moet het snel gaan. Hier kies ik meestal voor TV en de iso op automatisch. Zo past het toestel zich aan de licht omstandigheden zelf aan. Is er genoeg licht om snelheid te halen kan je de iso zo laag mogelijk instellen. Je model zal nog goed van pas komen.
                  Lees eens je handleiding goed door en probeer wat men daar aanraadt. Is de beste leerschool om je toestel te leren kennen.
                  Ik ben geen fotograaf, ik probeer wel een foto te maken van wat ik zie.

                  Comment


                  • #10
                    Re: eerste kennismaking - hond

                    Oorspronkelijk geplaatst door Loeky Bekijk bericht
                    welkom, nou niet slecht voor je eerste keer en je plick plock vogelpick instellingen.
                    Je tweede vind ik ook qua scherpte de beste.
                    Inderdaad voor bewegende voorwerpen en dieren sluiter snel om bewegingsonscherpte te voorkomen.
                    Misschien in het begin je toestel op P zetten. Dan kan je nog altijd gemakkelijk aanpassen. Toch zeker voor het begin. Zo leer je zien hoe je fototoestel werkt en wat hij aanraad voor elk situatie en lichtberekening. Met een nieuw toestel werk ik altijd in eerste instantie met automatisch, nadien instellen diafragma en sluiter om dan over te gaan naar manueel. De P stand gebruik ik als ik de juiste stand niet vind. (gelukkig komt dit nu nog maar weinig voor. Elk toestel bij mij werkt immers anders. Berekend ook het licht anders. Dus veel plezier ermee.
                    de iso zou ik persoonlijk zo laag mogelijk houden. Zo krijg je ook scherpere beelden. Alleen verhogen als het niet anders kan.

                    Fijne tip, bedankt!
                    Wat bedoel je juist met "dat kan je nog altijd gemakkelijk aanpassen"?
                    Wil je zeggen dat de foto nadien kan bijgewerkt worden of doel je op het aanpassen van de instellingen naargelang de resultaten?

                    Comment


                    • #11
                      Re: eerste kennismaking - hond

                      Oorspronkelijk geplaatst door Anaisje Bekijk bericht
                      Probeer om zo veel mogelijk licht te hebben als je dieren fotografeert, indien nodig een flits gebruiken binnen. Bij een stilstaand object kan je gerust je tijd nemen en een lange sluitertijd gebruiken, zelfs met onvoldoende licht. Bij een onderwerp zoals een dier moet het snel gaan. Hier kies ik meestal voor TV en de iso op automatisch. Zo past het toestel zich aan de licht omstandigheden zelf aan. Is er genoeg licht om snelheid te halen kan je de iso zo laag mogelijk instellen. Je model zal nog goed van pas komen.
                      Lees eens je handleiding goed door en probeer wat men daar aanraadt. Is de beste leerschool om je toestel te leren kennen.
                      Will do, bedankt!

                      Comment


                      • #12
                        Re: eerste kennismaking - hond

                        Oorspronkelijk geplaatst door Rasper Bekijk bericht

                        Bij je eerste vermeld je F1.8, wat me sterk lijkt, aangezien de lens die je vermeldt die waarde niet aankan.
                        Ik denk, als ik zo de specificaties van de lens bekijk, dat ik verwar met 18mm, dat zou dan F 3.5 moeten zijn geloof ik.
                        Klinkt dat al wat geloofwaardiger?

                        Comment


                        • #13
                          Re: eerste kennismaking - hond

                          Op P geeft je toestel, haar uitgekozen gegevens, jij kan ze veranderen naar smaak, de F of de S (+ of -). Of de stops toevoegen. Afhankelijk het toestel waarmee je werkt.

                          Comment


                          • #14
                            Re: eerste kennismaking - hond

                            Iso 2500 zou ik toch vermijden met dit toestel
                            Canon-man. Concerten en natuur.
                            Foto's : http://www.flickriver.com/photos/23084668@N07/sets/

                            Comment


                            • #15
                              Re: eerste kennismaking - hond

                              Oorspronkelijk geplaatst door johan de man Bekijk bericht
                              Iso 2500 zou ik toch vermijden met dit toestel
                              Omwille van het verlies aan scherpte?

                              Comment

                              Working...
                              X