Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

nog wat testfoto's tuin + kasteel

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• nog wat testfoto's tuin + kasteel

200mm
    iso 400
    f6,3
    1/500 sec

73mm
    iso 100
    f5,6
    1/250 sec

200mm is spijtig genoeg het maximum voor mijn lens.

18mm
    iso 400
    f5,0
    1/320 sec

Ik ben nog volop aan het uittesten met foto's maken. Heb nu vandaag een statief gaan lenen dus dat zal al helpen tegen onscherpe foto's waar ik wel eens last van had.
    Hebben jullie nog opmerkingen over bovenstaande foto's? Eventueel ivm de instellingen zodat ik deze volgende keer best een beetje aanpas.
    Last edited by stijnaendenboom; 1 mei 2014, 17:31.

Re: nog wat testfoto's tuin + kasteel

Eigenlijk kan je best slechts één foto per topic plaatsen. Op die manier zal je de meest concrete antwoorden krijgen.
    Als je meerdere foto's plaatst (max 3) zou ik me sowieso beperken tot 1 onderwerp (bijv bloemen of het kasteel).

Wat je foto's betreft:

1) Lijkt te zijn scherpgesteld op de middelste stamper. Hierdoor is deze wel scherp, maar de rest van de foto niet. Een statief zal hier niets aan verhelpen.
    Een kleiner diafragma (richting f12?) zou hier misschien kunnen helpen. De macro-experten kunnen je hier ongetwijfeld nog beter advies in geven.
    Sluitertijd zou hier eventueel langer kunnen, aangezien je een statief hebt gebruikt. Tenzij er veel wind stond bijvoorbeeld.

2) Ook hier lijkt me de scherpte nog niet voldoende.

Met welke lens heb je deze eerste 2 gefotografeerd? Mijn persoonlijke ervaring is dat close-up foto's van bloemen met een gewone zoomlens niet altijd de gewenste resultaten geeft.

3) Voor dergelijke foto zou ik zeker een kleiner diafragma gebruiken (f12 bijv). Hierdoor ga je meer scherptediepte krijgen. Je zal dan natuurlijk wel je sluitertijd een pak langer moeten maken, maar geen probleem met een statief. ISO zou je ook op 200 kunnen zetten met nog langere sluitertijd. Met die langere sluitertijden krijg je dikwijls ook een mooie zachte lucht in beeld. De kleuren lijken behoorlijk OK, hoewel het wit een ietsje te blauw lijkt te zijn (maar kan ook aan mijn scherm liggen).
    Dus voor de zekerheid nog eens naar je witbalans kijken.
    Fotografeer je in RAW? Dan kan je hier nog alle kanten mee opgaan.
    https://www.facebook.com/devrieset/

Comment

Vergeet ook niet de spiegel op te klappen bij werken vanaf statief net als de beeldstabilisatie van je lens.
      Beide geven kans op ongewenste bewegingseffecten.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door photo dante Bekijk bericht
        Vergeet ook niet de spiegel op te klappen bij werken vanaf statief .....
        hoe werkt dat..?
        grt,bouk.
        wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
        http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
        https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

Comment

eerste 2 foto's zijn inderdaad met een zoom-lens gemaakt. Tamron 18-200mm.

Bedankt voor de tips ivm sluitertijd en diafragma bij foto 3.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door bouk Bekijk bericht
            hoe werkt dat..?
            grt,bouk.

Bij Canon is dat werken in Lifeview. Spiegel klapt op en je kan via het menuscherm scherp stellen, want je kijkt nu niet door je zoeker maar op je menuscherm. Ik weet nu niet of TS een Canon camera heeft.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door bouk Bekijk bericht
              hoe werkt dat..?
              grt,bouk.
              Welke camera heb je bouk? Meestal aangegeven in M-Up(Mirror up) Scherpstellen etc.. en indrukken, wachten tot de trilling weg is en dan de laatste klap dat de spiegel neerklapt dus De minste trilling. Met afstandsbediening nog beter, maar is een beetje een vingergevoel ervaring, na paar keer heb je het door.

Onderste niet slecht, maar kijk eens naar andere vergelijkbare foto's, en ga dan een proberen om de foto's na te bewerken.. Op een gegeven moment kom je er wel en bereik je zoiets.
              Last edited by Guest4; 2 mei 2014, 18:43.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door MGfoto Bekijk bericht
                Welke camera heb je bouk? Meestal aangegeven in M-Up(Mirror up) Scherpstellen etc.. en indrukken, wachten tot de trilling weg is en dan de laatste klap dat de spiegel neerklapt dus De minste trilling. Met afstandsbediening nog beter, maar is een beetje een vingergevoel ervaring, na paar keer heb je het door.

Onderste niet slecht, maar kijk eens naar andere vergelijkbare foto's, en ga dan een proberen om de foto's na te bewerken.. Op een gegeven moment kom je er wel en bereik je zoiets.
                De goedkoopste/professionele/kortste fotografenopleiding vind je hier. Je moet wel over een dosis zelfdiscipline beschikken en echt studeren wil je er geraken.. Dus hou daar rekening mee..

Comment

Working...
                X