Welkom! Ben je al een geregistreerd forumlid, log dan in met de knop Inloggen of registreren uiterst rechts bovenaan je scherm. Is dit je eerste bezoek Om berichten te bekijken selecteer je een forum in het onderstaande overzicht. Om zelf berichten te plaatsen moet je je eerst (gratis) registreren: klik daarom op Registreer.
Onze volgende workshop: Street-Fashion - 8 maart 2025, Herentals
Bij een verkeerde focus is het haast onmogelijk om in Photoshop nog iets te doen. Het lijkt namelijk niet meer natuurlijk. Weet je nog op welke plek je je focus punt had en met welk diafragma je fotografeerde?
Bij een verkeerde focus is het haast onmogelijk om in Photoshop nog iets te doen. Het lijkt namelijk niet meer natuurlijk. Weet je nog op welke plek je je focus punt had en met welk diafragma je fotografeerde?
focuspunt weet ik niet meer, ging te snel. Mijn zoontje is nogal een hevig manneke... ;-)
Aangezien de 2 bomen wel scherp staan zal mijn focuspunt daar wel gelegen hebben, vermoed ik. Diafragma was f5.6
Stond onder de foto en in de exif
Zolang het geen bewegingsonscherpte is, is er veel te redden. Zeker hier, omdat je focuspunten op horizontale lijn liggen en niet in een dof(scherptediepte) zijn verwerkt. In je bewerkingsprogramma het manneke alleen accentueren en naverscherpen. Blijf steeds werken in het origineel, want ik zie dat velen in een verkleining gaan werken wat natuurlijk kwaliteitsverlies met zich meebrengt, succes Welkom op dit forum
- in lightroom een radiaalfilter op het manneke gezet, daarna wat extra opgescherpt + opkomende ruis licht onderdrukt zodat het gezicht niet uitbreekt.
- daarna verkleind naar 900px hoog (werd me eerder aangeraden) + in photoshop 1 keertje filter/verscherpen om het verkleinde beeld terug op te scherpen (werd me in het verleden ook aangeraden).
Is beeldje 2 goed genoeg? Of moet ik toch nog bepaalde handelingen uitvoeren? Ik vind hem zelf wel goed (wel aan gefoefeld, maar breekt niet uit en staat volgens mij toch mooi scherp nu).
Diafragma kan wel wat wijder zodat je de sluitertijd omhoog kan gooien. Ik kom nooit onder de 1/125 bij bewegende voorwerpen en dat gaat omhoog als de 70-200 erop zit.
Diafragma kan wel wat wijder zodat je de sluitertijd omhoog kan gooien. Ik kom nooit onder de 1/125 bij bewegende voorwerpen en dat gaat omhoog als de 70-200 erop zit.
thx Joyce, ik begin stilaan te snappen hoe en wat de technische termen allemaal inhouden. Maar om het in het veld al meteen correct toe te passen, is nog iets anders. Deze tips helpen me dus heel hard... ;-)
37 mm bp. 1/60 belichting en 5.6: Hiermee maak je haarscherpe foto's. Het kind staat stil tussen de bomen, je volgt het hier niet in de beweging. Het enige waarom je het objectief verder zou open gooien is om je achtergond te scheiden van je object Ik maak met mijn 70-200 lang objectief op 70 mm uit de hand scherpe foto's op 1/60. Hier met 37 mm bp kun je makkelijk met 1/30 scherpe foto's maken uit de hand.
Comment