Welkom! Ben je al een geregistreerd forumlid, log dan in met de knop Inloggen of registreren uiterst rechts bovenaan je scherm. Is dit je eerste bezoek Om berichten te bekijken selecteer je een forum in het onderstaande overzicht. Om zelf berichten te plaatsen moet je je eerst (gratis) registreren: klik daarom op Registreer.
Op 22 februari 2025 bezoekt Belgiumdigital enkele iconische locaties in Gent. Meer informatie HIER!
Wil jij ook de werking van Belgiumdigital ondersteunen? Verleng of start dan je vzw-lidmaatschap en geniet van voordelen bij activiteiten en kortingen bij onze partners.
Aankondiging
Collapse
No announcement yet.
Opzij, opzij, opzij, maak plaats, maak plaats, maak plaats,...........
Re: Opzij, opzij, opzij, maak plaats, maak plaats, maak plaats,...........
Natuurlijk krijg je bij avondfoto's een wat gele kleur, dat hoeft dus ook geen probleem te zijn altijd Toch zou je in je kleurtoon als referentie eens kunnen kijken naar het verbodsbord links onder. Je camera ziet dit in mono en wij in stereo, vandaar dat hij altijd een gemiddelde kleurtoon kiest. Als wij daar staan dan zien we in werkelijkheid dat de witte streep van het boord wit is. Ik zou hem nog iets naar achter kantelen, voor de rest heb je eruit gehaald wat mogelijk was vanuit dit standpunt perspectief
Re: Opzij, opzij, opzij, maak plaats, maak plaats, maak plaats,...........
Inderdaad, ik volg je. Het stukje linksonder heeft ook zo wat een groene waas, lijkt mij. Maar je wil niet weten hoeveel opnamen ik hiervoor eerst genomen heb ;-) Eerst op diafragma-voorkeur maar welke witbalansinstelling ik ook gebruikte, die foto kwam er steeds vreselijk rood uit... Op die momenten besef je pas echt hoe ongelooflijk gesofisticeerd onze eigen ogen wel niet zijn Vervolgens zelf op de M-stand beginnen experimenteren met dit als resultaat. Ik had wat schrik voor de scherpte op f/25 maar dat valt al met al nog goed mee (deze foto werd ook genomen met de CANON-kitlens). Ik heb wel de automatische stabilisatie uitgezet en spiegel opgeklapt.
vind ik bijlange niet slecht hoor.
Neem je je foto's in RAW?
Want dan kan je nog altijd je witbalans achteraf aanpassen
Inderdaad, in RAW en vervolgens in Lightroom. Maar ik probeer er wel voor te zorgen om de foto zo goed als mogelijk te krijgen bij het fotograferen zelf. Ik ben van mening dat dat nog altijd de beste manier is om dingen bij te leren, een beetje trial and error dus! Zo ben ik naar aanleiding van deze foto op zoek gegaan naar wat info over die witbalans en heb ik nu dus de manuele witbalansinstelling ontdekt op m'n toestel, jongens toch, heb ik daarvoor daar zo staan klungelen met die WB-presets?! ;-)) In mijn fototas zit dus nu altijd een wit A4_velletje...
Maar kom, weer iets bijgeleerd en dus op zich al de moeite waard!
Comment