Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Opzij, opzij, opzij, maak plaats, maak plaats, maak plaats,...........

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Opzij, opzij, opzij, maak plaats, maak plaats, maak plaats,...........

Eerste probeersel nachtopname

EXIF
    Canon EOS 1000D + kitlens 18-55mm
    brandpuntafstand : 55mm
    diafragma : f/25
    belichtingstijd : 15s
    ISO-100
    meetmodus : gedeeltelijk
    Witbalans : automatisch

opmerkingen welkom!
    Last edited by KristoffDT; 5 maart 2014, 16:50. Reden: bijkomende opmerking

Re: Opzij, opzij, opzij, maak plaats, maak plaats, maak plaats,...........

Natuurlijk krijg je bij avondfoto's een wat gele kleur, dat hoeft dus ook geen probleem te zijn altijd Toch zou je in je kleurtoon als referentie eens kunnen kijken naar het verbodsbord links onder. Je camera ziet dit in mono en wij in stereo, vandaar dat hij altijd een gemiddelde kleurtoon kiest. Als wij daar staan dan zien we in werkelijkheid dat de witte streep van het boord wit is. Ik zou hem nog iets naar achter kantelen, voor de rest heb je eruit gehaald wat mogelijk was vanuit dit standpunt perspectief

Comment

Inderdaad, ik volg je. Het stukje linksonder heeft ook zo wat een groene waas, lijkt mij. Maar je wil niet weten hoeveel opnamen ik hiervoor eerst genomen heb ;-) Eerst op diafragma-voorkeur maar welke witbalansinstelling ik ook gebruikte, die foto kwam er steeds vreselijk rood uit... Op die momenten besef je pas echt hoe ongelooflijk gesofisticeerd onze eigen ogen wel niet zijn Vervolgens zelf op de M-stand beginnen experimenteren met dit als resultaat. Ik had wat schrik voor de scherpte op f/25 maar dat valt al met al nog goed mee (deze foto werd ook genomen met de CANON-kitlens). Ik heb wel de automatische stabilisatie uitgezet en spiegel opgeklapt.

Bedankt voor de commentaar!

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door KristoffDT Bekijk bericht
        Op die momenten besef je pas echt hoe ongelooflijk gesofisticeerd onze eigen ogen wel niet zijn
        Inderdaad...

Ik hou wel van dit soort foto's.
        Qua compositie wel wat jammer van die constructie boven de snelweg, maar dat heb je niet te kiezen natuurlijk.
        https://www.facebook.com/devrieset/

Comment

vind ik bijlange niet slecht hoor.
          Neem je je foto's in RAW?
          Want dan kan je nog altijd je witbalans achteraf aanpassen
          ik probeer...
          mijn Fijsboecq en mijn flickr

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door noenkelMi Bekijk bericht
            Volg hier.
            Mvg.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door noenkelMi Bekijk bericht
              Inderdaad, in RAW en vervolgens in Lightroom. Maar ik probeer er wel voor te zorgen om de foto zo goed als mogelijk te krijgen bij het fotograferen zelf. Ik ben van mening dat dat nog altijd de beste manier is om dingen bij te leren, een beetje trial and error dus! Zo ben ik naar aanleiding van deze foto op zoek gegaan naar wat info over die witbalans en heb ik nu dus de manuele witbalansinstelling ontdekt op m'n toestel, jongens toch, heb ik daarvoor daar zo staan klungelen met die WB-presets?! ;-)) In mijn fototas zit dus nu altijd een wit A4_velletje...

Maar kom, weer iets bijgeleerd en dus op zich al de moeite waard!

Comment

Zeker niet slecht voor een eerste nachtopname. Witbalans iets in LR aanpassen gaat het nog wat beter maken.

Mvg john
                http://www.flickr.com/photos/johncoopmans/

Comment

Working...
                X