Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Zonsopgang, eerste keer geprobeerd

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: Zonsopgang, eerste keer geprobeerd

Oorspronkelijk geplaatst door MGfoto Bekijk bericht
    De hyperfocale afstand wordt gebruikt voornamelijk door landschapsfotografen. Prent hem goed in je hoofd, want je zal er je hele loopbaan mee te maken krijgen. Ze de camera op statief en op manueel. Stel scherp op het diepste(verste) punt, op je scherptediepteschaal van de lens zal waarschijnlijk oneindig staan of aangeven. Stel nu scherp op het dichtste punt in je beeld wat je scherp wil hebben en kijk naar je schaal hoeveel meters die aangeeft. Tussen deze twee in stel je de camera handmatig scherp en hiertussen geeft je schaal een F-getal aan. Ik denk in deze foto zal dit rond de F-10/11 liggen. Zet je camera dus op diafragma f 10/11 en bepaal hiernaar je belichting...

Ik heb het even in het rood geplaatst om duidelijk te zijn, hoop dat je me dit niet kwalijk neemt? Ik bedoel er helemaal niets mee hoor..
    Oorspronkelijk geplaatst door GTrotter Bekijk bericht
    Ik denk dat tegenwoordig de meeste objectieven hebben geen scherptediepteschaal. Vroeger wel, maar al mijn Nikkor objectieven hebben zelfs geen diafragmaring.

Betreffend hyperfocale kan je googelen en daar ga je een hele boterham vinden. Ik ga kort en bondig de praktijk uitleggen:

Als je scherpstelt op een bepaalde afstand, blijft de foto aanvaardbare scherp iets voor en iets achter deze afstand. Hoe kleiner het diafragma (groot getal) hoe groter deze afstand.
    In de praktijk, als ik kan een relatief klein diafragma gebruikt (b.v. f/11) voor een landschap, om een maximale scherptediepte te krijgen scherp ik stel op ong. de hyperfocale afstand. Dat is iets dichterbij dat oneindig ∞. Zo wordt je scherptediepte vergroot want zo blijft toch scherp tot oneindig maar je win scherpte van dichterbij.
    Kijk eens een paar regels hoger, had het daar al uitgelegd, maar 2x kan ook geen kwaad natuurlijk, zo wordt het nog duidelijker De hyperfocale afstand is gewoon het gemiddelde tussen het verste(oneindig) en het dichtstbijzijnde object. Uiteindelijk kan dit ook als resultaat bv. F-16 geven hoor Alleen, ga je 'overdag' hoger dan F-16 uitkijken voor diffractie(maar de meeste moderne lenzen hebben daar minder last van) Wat ik weet, is dat de meeste prime en duurdere lange(zoom) objectieven hebben allemaal een scherptediepteschaal hoor
    Last edited by Guest4; 1 februari 2014, 18:35.

Comment

Nog een trukje voor tegen de zon in te fotograferen. Als je bv op f16 staat en iso 100, dan kun je eens proberen de omgekeerde waarde van de iso te nemen in je belichting en dat is dan 1/100.. ��

Sent from my netherlands using Tapatalk
      Last edited by Guest4; 2 februari 2014, 12:42.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door bouk Bekijk bericht
        3.1.5 Fotohoek: Update’s
        Als je (door tips van anderen leden) een geplaatste foto verbeterd hebt, is het toegestaan 1 update foto per topic zichtbaar in het openingstopic bij te plaatsen.
        Laat de originele foto wel steeds staan.
        grt,bouk.
        Van "anderen" of van "andere leden".
        Juist= juist

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door MGfoto Bekijk bericht
          Nog een trukje voor tegen de zon in te fotograferen. Als je bv op f16 staat en iso 100, dan kun je eens proberen de omgekeerde waarde van de iso te nemen in je belichting en dat is dan 1/100.. ��

Sent from my RM-914_eu_netherlands_316 using Tapatalk
          Dat zou hier toch veel te donker uitvallen? Hier had ik 1/20 nodig voor voldoende licht.
          https://www.facebook.com/devrieset/

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Thomas79 Bekijk bericht
            Dat zou hier toch veel te donker uitvallen? Hier had ik 1/20 nodig voor voldoende licht.
            Nee Thomas, hier heb je 1/320 gebruikt als belichting Kijk maar in je exif. Als je een vaste hand hebt, dan kun je wel met 1/20 uit de hand fotograferen(ze bestaan deze helden) maar het wordt wel tricky, moet je echt gaan oppassen voor bewegingsonscherpte

Comment

Working...
            X