Welkom! Ben je al een geregistreerd forumlid, log dan in met de knop Inloggen of registreren uiterst rechts bovenaan je scherm. Is dit je eerste bezoek Om berichten te bekijken selecteer je een forum in het onderstaande overzicht. Om zelf berichten te plaatsen moet je je eerst (gratis) registreren: klik daarom op Registreer.
Onze volgende workshop: Street-Fashion - 8 maart 2025, Herentals
Bedankt voor je comment, maar ik snap het niet goed.
Is het nu lensvervorming of perspectiefvervorming ?
Ik heb geprobeerd de huizen aan de rand van de foto recht te zetten maar dan staat de toren scheef.
Mvg, Marc
Sony A77II en A550, CZ 16-80, Sony 70-300 G, Sony 35 1,8 - 50 1,8 - 85 2,8 http://fotos.mdlfoto.be/
... Is het nu lensvervorming of perspectiefvervorming ? ...
Dit is lensvertekening, een effect dat aan de randen opduikt bij het gebruik van groothoek objectieven.
Vervorming in het perspectief doet zich voor bij een extreem laag of extreem hoog standpunt, ten opzichte van het onderwerp.
Vooral bij het fotograferen van gebouwen gaat dat opvallen.
Een gebouw dat vanuit een zéér laag standpunt gefotografeerd wordt, lijkt achterover te vallen. De buitenlijnen zullen bovenaan in de foto naar binnen hellen.
Het omgekeerde krijg je als het standpunt van de fotograaf zeer hoog is.
... Ik heb geprobeerd de huizen aan de rand van de foto recht te zetten maar dan staat de toren scheef.
Als je Photoshop hebt, is er misschien een plug-in beschikbaar voor jouw objectief. Dan is het corrigeren van de groothoekvertekening in een wip gebeurd.
Er zijn nog andere mogelijkheden om de zaak recht te trekken. Ik denk daarbij aan "Puppet Warp" in Photoshop.
Bedankt Jos
Ik heb PSE en daar kan ik (voor zover ik kan zien) niet werken met lensprofielen.
Nu heb ik wel ergens gehoord dat dit in LR wel zou kunnen en overweeg dus al een tijdje de aanschaf van dit programma, maar blijkbaar zou de laatste versie niet meer werken met windows XP.
Mvg, Marc
Sony A77II en A550, CZ 16-80, Sony 70-300 G, Sony 35 1,8 - 50 1,8 - 85 2,8 http://fotos.mdlfoto.be/
Comment