Welkom! Ben je al een geregistreerd forumlid, log dan in met de knop Inloggen of registreren uiterst rechts bovenaan je scherm. Is dit je eerste bezoek Om berichten te bekijken selecteer je een forum in het onderstaande overzicht. Om zelf berichten te plaatsen moet je je eerst (gratis) registreren: klik daarom op Registreer.
Op 22 februari 2025 bezoekt Belgiumdigital enkele iconische locaties in Gent. Meer informatie HIER! Deze stadswandeling is inmiddels VOLGEBOEKT!
Wil jij ook de werking van Belgiumdigital ondersteunen? Verleng of start dan je vzw-lidmaatschap en geniet van voordelen bij activiteiten en kortingen bij onze partners.
Een beetje overbelicht Sien, en de scherpte zit er niet. Ik denk dat je met 132mm gerust je sluitertijd nog een stuk korter mag maken. 1/400 of 1/800 sec. Als de foto te donker wordt kan je je iso desnoods nog wat hoger zetten.
Ik kan verkeerd zijn...
Maar de vogel is precies op de achtergrond geplakt...
wss door het bewerken en een poging om de bewegingsonscherpte eruit te krijgen...
Kunnen we het origineel eens zien?
@leonide
Met iso hoger zetten moet je wel oppassen... bij zo'n bokeh trek je snel ruis
Ik weet dat je best je iso altijd zo laag mogelijk houdt, maar ik denk dat het probleem hier mogelijk de te korte sluitertijd was. Beter wat kans op ruis en een scherpe vogel dan geen ruis en een onscherpe foto. De ruis kan je er achteraf nog altijd een beetje uithalen in de achtergrond. Tenminste, da's mijn mening erover.
Een beetje overbelicht Sien, en de scherpte zit er niet. Ik denk dat je met 132mm gerust je sluitertijd nog een stuk korter mag maken. 1/400 of 1/800 sec. Als de foto te donker wordt kan je je iso desnoods nog wat hoger zetten.
Ik kan verkeerd zijn...
Maar de vogel is precies op de achtergrond geplakt...
wss door het bewerken en een poging om de bewegingsonscherpte eruit te krijgen...
Kunnen we het origineel eens zien?
@leonide
Met iso hoger zetten moet je wel oppassen... bij zo'n bokeh trek je snel ruis
origineel erbij gezet, (camera stond wel op statief en ik heb de draadontspanner gebruikt maar was wel door 't raam.Bedankt voor uw commentaar!
Ik weet dat je best je iso altijd zo laag mogelijk houdt, maar ik denk dat het probleem hier mogelijk de te korte sluitertijd was. Beter wat kans op ruis en een scherpe vogel dan geen ruis en een onscherpe foto. De ruis kan je er achteraf nog altijd een beetje uithalen in de achtergrond. Tenminste, da's mijn mening erover.
ik ga het zeker uittesten, bedankt voor de nuttige uitleg!
vriendelijke groeten, Sien
Ik wil elke dag dat vandaag beter is dan gisteren !
je origineel ziet er beter uit dan de bewerkte...
Vraagje...
heb je op je lens een stabilisatie staan? statief+draadontspanner+stabilisatie= onscherpe foto's een stabilisatie corrigeert altijd ookal staat alles perfect vast...
Ik heb eens geprobeerd om het gewoon te verscherpen...
(ok kwaliteit is een beetje laag omdat ik het orgineel bestand niet heb)
Volgens mij zit je er zeer dicht bij hoor...
Alleen heeft het bewerken u de das omgedaan (in de eerste foto) en het raam kan de oorzaak zijn van de lichte zweem...
je origineel ziet er beter uit dan de bewerkte...
Vraagje...
heb je op je lens een stabilisatie staan? statief+draadontspanner+stabilisatie= onscherpe foto's een stabilisatie corrigeert altijd ookal staat alles perfect vast...
hier volg ik zeker
wanneer ik op statief werk, gebruik ik steeds mijn live view, in combinatie met 5 of 10 x vergroting.
Heb je een grotere mogelijkheid om scherper te stellen.
eventueel kan je reeds op voorhand scherpstellen op het bolletje, maar dan weet je nog niet waar het meesje juist gaat zitten.
Appelboom's bewerking is toch al beter, hé
doet me er trouwens aan denken, dat ik nog een pindakaashuisje moet ophangen, alsook de bolletjes en de zaadjes moet in het voederhuisje strooien.
Comment